Met de verwachting dat e-commerce in Nederland in 2021 na de pandemie in totaal USD 21.7 miljard bedraagt, biedt BigCommerce Nederlandse bedrijven taal- betalings- en content- ondersteuning om hun concurrentiepositie te verstevigen in een markt waarin online verkoop steeds belangrijker wordt
BigCommerce (Nasdaq: BIGC), een wereldwijd Open SaaS e-commerce platform voor snelgroeiende en gevestigde merken, heeft aangekondigd dat het zijn Europese aanwezigheid heeft uitgebreid van het Verenigd Koninkrijk naar Nederland, Frankrijk en Italië. Met de komst van BigCommerce hebben bedrijven in Nederland nu toegang tot een flexibel, ‘enterprise-grade’ e-commerce platform dat is gebouwd om op nationale en internationale schaal te verkopen. Deze laatste groeifase komt bijna een jaar na de beursgang van het bedrijf in augustus 2020 en drie jaar nadat het bedrijf zich voor het eerst vestigde in EMEA met een kantoor in Londen in 2018.
In het afgelopen jaar heeft de pandemie de verschuiving naar e-commerce versneld wat heeft geleid tot een aanzienlijke groei van e-commerce markten in Europa. Zowel in het Verenigd Koninkrijk als in Frankrijk, Italië en Nederland groeit het volume van de e-commerce verkoop jaar na jaar. Geschat wordt dat de verkoopcijfers van e-commerce alleen al in Europa tegen het einde van dit jaar in totaal USD 530,7 miljard bedragen.
Sectoreconoom Henk van den Brink van de ING voorspelt in dit rapport dat aan het einde van 2021 het aantal fysieke winkels zo sterk gedaald is dat er voor het eerst meer webshops dan fysieke winkels zullen zijn. Tussen 2010 en 2021 verdwenen één op de zes fysieke winkels. De coronacrisis heeft die beweging nog meer versterkt zo blijkt uit het rapport. Omdat alle niet-essentiële winkels noodgedwongen bijna een jaar gesloten bleven, hebben veel winkeliers hun investeringen in e-commerce versneld doorgevoerd. Het aantal webwinkels steeg daardoor in 2020 met maar liefst 28 procent.
Met deze uitbreiding creëert BigCommerce lokale vertegenwoordiging in Nederland om rechtstreeks samen te werken met organisaties in de regio. Als onderdeel van deze lokale aanpak worden Nederlandse gebruikers vanuit het platform ondersteund in het Nederlands aan zowel de frontend als de management console van het BigCommerce platform met relevante lokale content, lokale betalingsintegraties en betaling in lokale valuta.
Over de uitbreiding zegt Jim Herbert, BigCommerce VP and GM EMEA: “Meer dan 60.000 bedrijven maken wereldwijd gebruik van BigCommerce en deze laatste fase van onze EMEA-uitbreiding ondersteunt onze voortdurende toewijding aan de regio en zijn retailers. Onze aanwezigheid in Nederland stelt ons in staat om op maat gemaakte programma’s en diensten aan te bieden die speciaal ontwikkeld zijn voor onze klanten en partners in heel Europa.
“Sinds onze start in EMEA drie jaar geleden, hebben we diverse retailers geholpen om hun digitale aanwezigheid te verbeteren en de verkoop via ons platform te stimuleren. We hebben ook een sterk lokaal partnernetwerk opgezet, zowel in Europa als binnen de respectievelijke markten om ervoor te zorgen dat onze klanten de vrijheid hebben om samen te werken met technologiepartners die het beste passen bij hun specifieke zakelijke behoeften.”
Thesio maakt deel uit van een groeiende lijst van bestaande lokale technologie- en bureaupartners, waaronder ook Adyen, Mollie en Incentro.
“Het innovatieve e-commerce platform van BigCommerce wint aan populariteit, vooral bij bedrijven die kritisch kijken naar hoe ze de perfecte technische oplossing kunnen bouwen. Als bureau helpen wij bedrijven deze technologische oplossingen te implementeren en tevens ondersteunen we BigCommerce om relevante integraties te bouwen met lokale partners in Nederland”, aldus Redmer de Vries, commercieel directeur bij Thesio en partner van BigCommerce in Nederland. “Het feit dat BigCommerce API-gedreven is, zorgt ervoor dat we die op maat gemaakte ervaring kunnen creëren. Onze samenwerking met BigCommerce is vanaf de eerste dag waardevol geweest en we kijken ernaar uit om ons gezamenlijk in te zetten om de digitale groei van verkopers te ondersteunen.”
BigCommerce heeft al een vaste klantenkring opgebouwd in Nederland, met bekende merken zoals Homey’s Tools for Life, Heating World en Barts Parts.
Jim Herbert: “Ons Open SaaS-platform biedt onze gebruikers een flexibele en automatisch schaalbare oplossing, die flexibiliteit biedt binnen een platform dat is ontworpen om samen met het bedrijf te groeien. Deze flexibiliteit, in combinatie met ons uitgebreide lokale partnernetwerk, biedt de juiste ondersteuning om gebruikers in staat te stellen hun online aanwezigheid lokaal op te bouwen en te behouden. Dit zal de retailers ondersteunen om het e-commerce-aanbod voor hun eindklanten te verbeteren.”