Uit het nationale printeronderzoek van OKI Systems onder meer dan 300 MKB-bedrijven blijkt dat ruim driekwart (78%) van de ondervraagde ondernemers geen inzicht heeft in het individuele printergebruik van medewerkers. Nederlandse bedrijven hebben gemiddeld 9 printers in huis. Daarbij doen zo’n 7 medewerkers een beroep op één printer. Per jaar maakt een bedrijf gemiddeld 13.500 afdrukken. Met 29.000 afdrukken op jaarbasis zijn financiële en zakelijke dienstverleners de grootste papierverslinders. Het papierverbruik is in de afgelopen drie jaar flink afgenomen, blijkt uit het onderzoek dat door Conclusr Research werd uitgevoerd. Meer dan de helft van de bedrijven (59%) gaf aan dat het papiergebruik met ruim een kwart (28%) is teruggebracht.
Terwijl de functies van een printer het afgelopen decennium flink uitgebreid zijn, wordt het apparaat nog altijd vooral ingezet om te printen (48%), volgens het onderzoek. Daarna komt kopiëren (16%). Functies als digitale archivering, automatische factuurverwerking en scan-to-bedrijfssoftware worden nog nauwelijks ingezet.
“Ons onderzoek laat zien dat bedrijven nog veel kunnen besparen op hun printkosten. Aangezien het overgrote deel geen inzicht heeft in individueel printgedrag en bijbehorende kosten, is er nauwelijks sprake van beleid om printergebruik te beperken. Het beleid beperkt zich tot gemoedelijke aanbevelingen om minder af te drukken, dubbelzijdig te printen of minder kleur te gebruiken. Op basis van onze berekeningen kunnen bedrijven met minimaal 100 werknemers zo’n 8.000 euro per jaar besparen. Met een gemiddelde afschrijftermijn van vijf jaar of een leasecontract met vergelijkbare termijn, betekent dit dat meer dan 40.000 euro extra besparing binnen handbereik ligt,” zegt directeur Ton Ketelaars van onderzoeksbureau Conclusr Research.
“Bedrijven laten nog veel printerfuncties onbenut. In het digitale tijdperk zou je verwachten dat afdrukken op papier onderschikt is aan scan- en documentbeheerfuncties. Het tegendeel is waar. Het is onze taak om organisaties beter te begeleiden bij het efficiënter inzetten van hun printerpark,” vertelt Tim Leenders, Marketing Manager van OKI in de Benelux.
Meer informatie over dit printeronderzoek is beschikbaar op www.okiprinting.nl/printerbeleid.
Over het onderzoek
Het nationale printeronderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Conclusr Research in november 2016. Meer dan 300 respondenten verantwoordelijk voor de aanschaf en beheer van printers zijn telefonisch ondervraagd. De ondervraagden zijn werkzaam bij bedrijven met minimaal 10 medewerkers. Het onderzoeksbureau heeft 120 interviews afgerond binnen de sectoren industrie, bouw en transport, 73 interviews in de handel en horeca en 107 interviews binnen de financiële en zakelijke dienstverlening.