Automatisering is niet meer weg te denken uit uw bedrijf. En de ontwikkelingen staan ook nog niet eens stil. Artificial Intelligence (AI) wordt steeds belangrijker als middel om uw bedrijfsstrategie te bepalen. Maar met de toename van de technieken wordt ook de complexiteit voor u groter om dit eenvoudig zelf uit te voeren. Data science kan u hierbij helpen.
Wat is data science?
Heeft u uw verschillende bedrijfsprocessen op eigen applicaties geadministreerd? Dan weet u waarschijnlijk dat het moeite kost om de verschillende data op een eenvoudige en juiste manier aan elkaar te koppelen. Doordat de systemen niet gelijkwaardig zijn, is dat kans groot dat bij een selectie waardes niet meegenomen worden. Zo kan er een scheef beeld ontstaan als u bijvoorbeeld de voorraad in het magazijn wilt toetsen aan de omzetcijfers van de boekhouding. Of misschien zijn de applicaties inmiddels zo verouderd, dat een vergelijk niet eenvoudig geautomatiseerd kan worden. En worden er fouten gemaakt als de cijfers handmatig ingevoerd worden. Met data science lost u dat eenvoudig op. Al uw data wordt op een eenduidige manier verzameld en opgeslagen, zodat u er altijd op ieder moment toegang tot hebt.
Wat zijn nog meer voordelen van data science?
Het voorhanden hebben van al uw bedrijfsdata, die ook nog eens uniform is, is al een groot voordeel van data science. We benoemen nog 4 andere voordelen:
- U kunt met AI inzicht krijgen in de processen binnen uw bedrijf. Dit maak het mogelijk om strategische besluiten te nemen. Niet alleen voor de korte termijn, maar ook zeker op de langere termijn. Aan de hand van de data krijgt u een realistisch beeld van de ontwikkeling van uw verkoopcijfers en op grond daarvan kunt u voorspellingen doen en actie ondernemen;
- Met data science heeft u beter inzicht in de processen van de verschillende afdelingen. De gegevens kunnen eenvoudig gekoppeld worden. En dat betekent meer efficiency tussen de afdelingen onderling. Bijvoorbeeld bij het uitwisselen van gegevens. Maar ook in de algemene bedrijfsprocessen van uw bedrijf.
- Een ander voordeel van data science is dat u inzicht kunt krijgen in de ontwikkeling van de markt. U registreert het klikgedrag van uw klanten op de website. Een grotere belangstelling op de website voor een bepaald product kan direct vertaald worden in het optimaliseren van de voorraad. Aan de andere kant signaleert u ook wanneer de belangstelling voor een artikel afloopt. Ook hierop kunt u tijdig actie ondernemen;
- Bespaar tijd door de toepassing van data science. Dit is bijvoorbeeld mogelijk als u merkt dat u via uw website veel standaard vragen krijgt. Misschien kan de uitleg bij een product aangepast worden. Of wellicht heeft u een chatfunctie waar u door middel van een chatbot al antwoord kunt geven op veel voorkomende vragen. Uw medewerkers hebben hierdoor meer tijd vrij om de meer ingewikkelde vragen te beantwoorden. Dit bespaart niet alleen tijd. Het kan u ook in personeelskosten schelen.
In iedere bedrijfstak toepasbaar
Of u nu werkzaam bent in de e-commerce, de gezondheidszorg of in de bouw. In iedere bedrijfstak kunt u profiteren van data science. Het is dan ook geen wonder dat data science steeds meer aan populariteit wint onder de Nederlandse ondernemers.