Ga jij jouw bedrijf uitbreiden of oprichten in Duitsland? Leuk! Nu is het nog een kwestie van het juiste personeel vinden voor je bedrijf. Er zijn immers in onze buurlanden heel wat talentvolle kandidaten die op zoek zijn naar een baan. Het is vrij eenvoudig om zo’n samenwerking te starten, maar het werven van goed personeel kan lastig zijn. Er komen namelijk behoorlijk wat cultuurverschillen naar voren. Als je personeel in Duitsland wilt werven, kun je dus maar beter goed voorbereid zijn.
3 belangrijke tips
Een goede voorbereiding is het halve werk. Dat geldt zeker als je op zoek gaat naar personeel in Duitsland. Bij de werving selectie Duitsland is het verstandig rekening te houden met de cultuurverschillen. Een selectiebureau kan je de zorgen uit handen nemen en ervoor zorgen dat je selectieprocedure een stuk gemakkelijker verloopt. Als je bijvoorbeeld op zoek bent naar een accountmanager Duitsland, is het verstandig om rekening te houden met een andere sollicitatieprocedure dan je gewend bent.
Kenmerken van Duits personeel
Wanneer je wilt beginnen met het werven van Duits personeel, is het goed om wat kenmerken te weten, zodat je het proces hier op kan afstemmen. Hieronder staan enkele kenmerken van Duits personeel op een rijtje: 1. Duitsers zijn over het algemeen erg betrouwbaar en punctueel. Zij zullen zich aan afspraken houden. 2. Ze hebben een sterke werkethiek en een nadruk op kwaliteit. 3. De meeste Duitsers hebben kennis van technologie en kunnen deze goed toepassen. 4. Vaak zijn Duitse werknemers goed georganiseerd en kunnen ze goed multitasken. 5. Ze zijn erg gericht op details, zijn resultaatgericht en een sterke motivatie. 6. Duits personeel staan open voor feedback en zijn bereid om te leren.
Denk aan redenen om van baan te wisselen
Er zijn verschillende redenen voor potentiële Duitse werknemers om van baan te wisselen. Het is goed om die motieven in het achterhoofd te houden als je gaat werven in Duitsland. Vaak is een reden voor Duitse werknemers om in Nederland te komen werken, het vergroten van hun ervaring. Op die manier kunnen ze ook andere culturen leren kennen en meer werkervaring opdoen. Dat is een heel ander motief dan voor Nederlanders. Die willen vaak juist een nieuw leven starten.
Een andere belangrijke reden voor Duitsers om van baan te wisselen, is om een beter salaris te krijgen. Het is de belangrijkste reden voor Duitse werknemers om te wisselen van baan. Daarnaast willen ze een acceptabele werkdruk en baanzekerheid. In Nederland vinden we vooral de inhoud van de baan belangrijk, maar Duitse werknemers vinden vooral zekerheden belangrijk.
Gebruik lokale vacatureplekken
De vacaturesites die we in Nederland kennen, worden in Duitsland amper gebruikt. In Nederland is LinkedIn erg populair, maar in Duitsland wordt er vaak gebruikgemaakt van de katern in de regionale of landelijke krant, een website als Xing en de Arbeitsagentur. Monster is ook populair in Duitsland en Nederland. Het is dus goed om te weten waar je moet werven.