Voor groothandel voor bouw en industrie DESTIL is het online kanaal de laatste jaren steeds belangrijker geworden. Naast telefonische verkoop, een netwerk van zevenendertig vestigingen en een groep vertegenwoordigers die klanten bezoeken, is de website www.destil.nl een belangrijke omzetbron voor de nummer 1 groothandel in zijn branche.
De bestaande website van DESTIL dateerde van 2012. Sindsdien is er veel veranderd op e-commercegebied. Zo merkte het bedrijf met name dat steeds meer klanten bestellingen willen plaatsen met een mobiel device. Daar was de bestaande website niet goed op voorbereid. Verder wilde DESTIL meer doen met klantdata en bestelhistorie, zodat ze klanten betere en gerichtere aanbiedingen kan doen en online en offline naadloos op elkaar aansluiten. Het bedrijf schakelde Sitecore-partner Estate in om een volledig nieuw platform op basis van Sitecore 8.2 te bouwen.
Meer conversie Een van de doelen van de nieuwe website is om de online omzet flink te laten stijgen, zegt Diederick Hagemeijer, manager e-commerce bij DESTIL. “Het is onze ambitie om binnen twee jaar tenminste 20 procent van de totale omzet online te realiseren. Dat betekende dat de conversieratio flink omhoog moest en we absoluut een responsieve website nodig hadden. Het moet net zo makkelijk worden om op een bouwplaats even snel een bestelling te plaatsen met een mobiele telefoon als op kantoor met een pc.”
Teamwork Estate voerde om te beginnen een uitgebreid onderzoek uit onder effectieve e-commercesites. Verder bracht zij het bezoekersgedrag met behulp van een heatmap-analyse in kaart en werd een SEO-aanpak gedefinieerd. Een team van zes specialisten uit verschillende disciplines van Estate ging vervolgens samen met drie DESTIL-collega’s aan de slag met de bouw van de nieuwe website die in december 2016 werd opgeleverd.
Personalisatie Estate zette de scrum-aanpak in, waarbij het team in sprints werkte aan de ontwikkeling van de nieuwe site. DESTIL koos vanwege de positieve en jarenlange ervaringen met Sitecore ook nu voor dit platform, dat met zijn nieuwste versie optimaal inspeelt op de wensen van de klant voor wat betreft personalisatie. Zo kan DESTIL nu een duidelijk verschil maken tussen potentiële en bestaande klanten. Een potentiële klant wordt op alle mogelijke manieren overtuigd van de voordelen van het klant zijn. Deze krijgt een compleet andere homepage te zien dan een bestaande klant, die bijvoorbeeld een scherp geprijsde dagdeal voorgeschoteld krijgt.
Gemakkelijke check-out Hagemeijer: “Verder is het nieuwe platform uiteraard volledig responsive, zodat het op ieder device optimaal te gebruiken is. Daarbij is ook het check-out-proces voor ieder apparaat gelijk. Bezoekers kunnen de bestelling zowel op factuur als via IcePay betalen. Even snel vanaf de bouwplaats iets bestellen, is nog nooit zo eenvoudig geweest.”
Zoekfunctie Voor een groothandel met zo’n 120.000 verschillende artikelen – waarvan er veel nog in verschillende specifieke maten, kleuren of specificaties beschikbaar zijn – is een snelle en goedwerkende zoekfunctie erg belangrijk. DESTIL zet daarvoor de open source search-server Apache Solr in. Die kan goed omgaan met de hoge aantallen artikelnummers en facetten van ieder product. Solr speelt ook een belangrijke rol bij het aanbieden van gerelateerde producten op het juiste moment in de check-out flow. Hiermee is het mogelijk de omzet een extra stimulans te geven.
Ordersplitsing Nieuw is ook de mogelijkheid om orders te splitsen. Klanten kunnen bij hun bestelling aangeven dat ze bepaalde artikelen nog binnen vijf minuten komen afhalen in een van de regionale vestigingen en de rest willen laten bezorgen. Daartoe biedt de website inzicht in de realtime voorraad per vestiging. Om het contact met klanten soepel te laten verlopen, biedt de nieuwe site chatfunctionaliteit. Ook Facebook wordt ingezet om het klantcontact te intensiveren.
Enthousiast Hagemeijer is enthousiast over het teamwork dat door DESTIL en Estate is uitgevoerd. “Wij kennen elkaar door en door. Er zijn korte lijnen en er wordt afwisselend bij elkaar op locatie gewerkt. De resultaten zijn al kort na oplevering erg positief: zo is de de omzet gestegen met 10 procent, zijn er 50 procent meer sessies, 15 procent meer transacties en en steeg het aantal nieuwe gebruikers met 65 procent.”
Uitdagingen
• Toenemend gebruik van mobiele devices door klanten
• Beperkte mogelijkheden voor data-analyse
• Beperkte mogelijkheden voor personalisering
Oplossingen
• Sitecore 8.2
• Solr voor doorzoeken data
• MongoDB
• Perfion voor Product Information Management
• Microsoft Dynamics AX
• IcePay
• Externe datafeeds (bol.com)
Resultaten
• Omzet met 10 procent gestegen
• 50 procent meer sessies
• 15 procent meer transacties
• Aantal nieuwe gebruikers gestegen met 65 procent
• Mobiel gebruik gestegen met 89 procent