We zijn met miljoenen die dagelijks inloggen op onze favoriete sociale-mediasites. Maar ons gebruik van deze sites is ook een probleem, net als te veel delen. Het kan vrienden en familie irriteren. Het kan leiden tot identiteitsfraude, cybercriminelen in staat stellen onze wachtwoorden te bemachtigen en zelfs onze persoonlijke bezittingen in gevaar brengen voor diefstal.
We zijn met miljoenen die dagelijks inloggen op onze favoriete sociale-mediasites. We shoppen, delen foto’s en nieuws, liken berichten en reacties, sturen privéberichten, enz. Naar schatting hebben Noord- en West-Europa de hoogste penetratiegraad van sociale media ter wereld, zo’n 84%.
Maar ons gebruik van deze sites is ook een probleem, net als te veel delen. Het kan vrienden en familie irriteren. Het kan leiden tot identiteitsfraude, cybercriminelen in staat stellen onze wachtwoorden te bemachtigen en zelfs onze persoonlijke bezittingen in gevaar brengen voor diefstal.
Zelfs als we onszelf als privacy-bewust beschouwen, zijn platformeigenaren steeds bezig met het updaten van hun sites en apps, waardoor constante waakzaamheid essentieel is. Laten we dus kijken naar dingen die we beter niet op sociale media delen – en waarom dit onze fysieke en digitale veiligheid en die van onze vrienden en familie in gevaar kan brengen.
10 dingen die we beter voor ons houden
1) Persoonlijk identificeerbare informatie (Personally identifiable information – PII)
Fraudeurs zijn altijd op zoek naar stukjes informatie over ons, die ze aan elkaar kunnen plakken om een identiteit te creëren en ons op te lichten. Ze kunnen deze informatie gebruiken om krediet op onze naam aan te vragen of om online accounts te openen. Ze kunnen het ook gebruiken om onze wachtwoorden en/of veelgestelde vragen te kraken, en zo onze account volledig te kapen. Zelfs iets banaals zoals de naam van een huisdier of een geboortedatum moet geheim blijven.
2) Reisplannen
Het kan onschuldig lijken om een foto of een update te plaatsen waarin men zegt dat men enthousiast is over de komende vakantie. Maar voor iemand die een account in de gaten houdt, kan het betekenen dat onze woning gedurende die periode onbeheerd zal zijn. Het is het beste om alles vaag te houden en zeker geen datum te vermelden. Het is ook beter om vakantiefoto’s te posten eens men weer thuis is.
3) Plaatsgegevens
Er is een plaats waar cybercriminaliteit en fysieke criminaliteit elkaar overlappen en dat is op sociale media. Als een crimineel weet dat een persoon alleen thuis zal zijn, door een afgelegen gebied zal wandelen, of dat zijn eigendom leeg zal zijn, kan men raden wat er kan gebeuren. Houd, waar mogelijk, de locatiegegevens verborgen. Sommige sociale-mediaplatformen kunnen de locatie van berichten automatisch taggen. Familiegebeurtenissen of de locaties van vrienden delen kan onbedoeld onthullen waar u of zij wonen, werken of hun tijd doorbrengen.
4) Dure aankopen
Net als bij reisplannen kan het plaatsen van foto’s van dure sieraden of een opvallende nieuwe auto jaloezie opwekken. Maar als iemand een account in de gaten houdt met duistere plannen, kan de eigenaar ervan een potentieel doelwit worden voor overvallen of inbraken. We moeten conservatief zijn met het plaatsen van informatie over nieuwe aankopen of geschenken.
5) Foto’s van kinderen
Sommige ouders delen graag foto’s van hun kinderen. Maar zijn die kinderen oud genoeg om hun toestemming te geven? Ze zullen hun foto’s als naakte baby’s of kwijlende peuters op internet misschien niet appreciëren eens ze oud genoeg zijn om te zeggen dat u moet stoppen. Om nog niet te spreken over meer sinistere types die het internet afschuimen naar afbeeldingen van kinderen. Het spreekt ook voor zich dat als men afbeeldingen van kinderen van iemand anders denkt te plaatsen, men eerst hun toestemming moet vragen. Doet men dit niet, dan overtreedt men mogelijk de wet.
6) Werkgerelateerde klachten
Wat is erger dan een duur sieraad dat gestolen wordt? Een baan verliezen? Daarom is het belangrijk om stil te blijven bij controversiële werk gerelateerde gebeurtenissen. Wenst men zijn hart te luchten, dan doet men dat best offline bij een collega of vriend. Als HR of zelfs een ontevreden collega merkt dat men klaagt over de werkplek, collega’s en/of baas, kan men in de problemen komen.
7) Financiële details
Net als in het PII-voorbeeld loont het de moeite om financiële gegevens geheim te houden. Dus geen gegevens van creditcards of bankkaarten posten. Zelfs als de afbeelding te wazig of te ver weg schijnt om details te zien, kan het fraudeurs de kans geven die afbeelding te combineren met andere persoonlijke gegevens in een account en zo identiteitsfraude te plegen.
8) PII van familie en vrienden
Informatie die op sociale media wordt gedeeld, is vaak permanent en niet iedereen vindt het prettig zijn persoonlijke informatie of levensdetails online te vinden. We willen het risico niet lopen dat onze vrienden en familie online worden opgelicht. Hun PII moeten dus, net zoals de onze, achter slot en grendel blijven.
9) Weggeef-acties op sociale media
Sociale mediasites worden overspoeld met prijstrekkingen en gratis weggeef-acties. Vaak zijn het verkapte pogingen om de PII van gebruikers te verkrijgen of om geheime malware te verspreiden. Denk twee keer na voor u online formulieren invult en links naar weggeef-acties deelt. Lijken ze te mooi om waar te zijn, dan zijn ze dat meestal ook.
10) Privégesprekken
Sociale media zijn een openbaar forum, zelfs als uw account relatief vergrendeld is. Daarom is het niet de plek om bevoorrechte informatie te delen. Heeft het verband met de werkplek, dan is het nog belangrijker om het niet te delen. Zelfs als het relatief alledaags nieuws is over onze familie of vriendschapsgroep, kan het onnodig leed en bitterheid veroorzaken als het gepubliceerd wordt. Is het uw nieuws niet, deel het dan niet.
Enkele tips om veilig te blijven
· Houd rekening met wat u post: overweeg altijd (zelfs als uw profiel beperkt is) of u het prettig zou vinden om aan iemand dezelfde informatie te vertellen als wat u online plaatst.
· Controleer af en toe uw vriendenlijst: het is een nuttige oefening om de contacten te verwijderen die u niet herkent of van wie u verkiest dat ze uw posts niet zien.
· Beperk wie uw vriendenlijst en berichten kan bekijken: dit beperkt de kans dat iemand de informatie die u deelt voor negatieve doeleinden gebruikt.
· Beperk de toegang tot foto’s: deze zouden best enkel zichtbaar mogen zijn voor bekende vrienden en goedgekeurde familieleden.
· Schakel tweefactor-authenticatie (2FA) in en gebruik sterke, unieke wachtwoorden: dit beperkt de kans dat iemand uw account kan kapen, zelfs als hij/zij uw wachtwoord kan raden of kraken.
Zaken delen met vrienden, familie en contacten is wat sociale media zo leuk en lonend maakt. Het is echter ook een potentiële risicobron. Om problemen te vermijden, moet men opletten bij het gebruik van sociale-mediaplatformen.
OVER ESET
Al meer dan 30 jaar ontwikkelt ESET® geavanceerde IT-beveiligingssoftware en -diensten om bedrijven, kritieke infrastructuur en consumenten wereldwijd te beschermen tegen steeds meer gesofisticeerde digitale dreigingen. Van endpoint- en mobiele beveiliging tot detectie en respons van endpoints, encryptie en multi-factor authenticatie, beschermen en bewaken ESET’s krachtige, gebruiksvriendelijke oplossingen discreet 24/7. Ze updaten in realtime de verdediging om ononderbroken gebruikers en ondernemingen te beveiligingen.
De constant veranderende bedreigingen vragen een schaalbare provider van IT-beveiliging zodat technologie veilig kan gebruikt worden. Dit wordt ondersteund door ESET’s R & D-centra over de hele wereld. Deze zetten zich in om onze gemeenschappelijke toekomst te ondersteunen.
Voor meer informatie bezoek www.eset.com of volg het nieuws op LinkedIn, Facebook, en X.
Om meer te vernemen over de ESET-oplossingen, bezoek https://www.est.com/be-nl/
Meer lezen