Techbeurs CES in Las Vegas is dinsdag officieel van start gegaan voor het algemene publiek. Bij het Netherlands Tech Square, een van de vele locaties in de gokstad, staan vijftig Nederlandse startups te hengelen naar aandacht van vooral buitenlandse klanten en partners. De aftrap komt van staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en prins Constantijn, special envoy van Techleap.
Keijzer en de prins geven het startschot van het Nederlandse techpaviljoen, een van de grotere landenpaviljoens op deze CES-locatie. Achter hen een groot scherm met het nieuwe NL-logo van Nederland en vóór hen het enige prototype van de Lightyear, de Nederlandse zonneauto waarvan we bij voorbaat weten dat het het meest gefotografeerde Nederlandse techproduct van deze beurs wordt.
De staatssecretaris en de techprins houden het kort, ieder hooguit een minuut. Ze vertellen dat ze zich trots voelen, onder de indruk zijn van getoonde innovaties en de startups veel succes wensen. Ook CES-topman Gary Shapiro neemt nog even het woord en laat zijn waardering voor de Nederlandse afvaardiging blijken. Nog snel met z’n allen op de foto en hup aan de slag.
Reputatie
Dan een rondje langs wat startups. Braincreators, Learned.io, Pyour, Meetingselect, Knowtice, and many more, zoals ze hier zeggen. Enthousiaste en vlot babbelende ondernemers met ieder hun eigen motivatie voor deelname aan de CES. De meesten zien in de elektronicabeurs een mooie kans op naamsbekendheid en surfen graag mee op de goede reputatie van Nederland innovatieland. Sommigen hopen er nieuwe klanten te strikken, als eerste stap naar het buitenland. Anderen mikken op nieuwe partners, hetzij technisch of commercieel.
Een enkeling denkt een investeerder tegen het lijf te lopen. Dat zal zo’n vaart waarschijnlijk niet lopen. Er lopen vast Amerikaanse investment scouts rond, maar die zoeken meestal ondernemingen die wat groter zijn en niet helemaal in Europa zijn gevestigd. Althans, dat zegt Joost Kuijf van Learned.io, leverancier van een talentmanagementplatform. Hij vertelt dat Techleap de startups daarom adviseert om bij investeringsbehoefte vooral binnen Europa te speuren. Zelf hoopt hij hier in Vegas nieuwe klanten en resellers te leren kennen.
Uitgelezen kans
Voor Mark Kaal van Pyour is de CES dan weer een uitgelezen kans om nieuwe samenwerkingspartners te vinden. De fabrikant van audio-oplossingen voor retailers tekende al dinsdagmiddag een overeenkomst met vijf grote audiobedrijven. Dit gebeurde onder het toeziend oog van zowel prins Constantijn als staatssecretaris Keijzer.
Even verderop staat Judith Huisman van Meetingselect, dat een tool ontwikkelde waarmee organisaties eenvoudig vergaderzalen kunnen boeken en betalen. Ze vertelt dat ze al een jaar of tien bestaan en nu via de CES wereldwijd wat meer bekendheid willen krijgen onder potentiële klanten. Die zijn er namelijk genoeg, zegt ze.
Artificial intelligence
Bij haar naaste buren van Knowtice hetzelfde geval. De maker van een ai-tool waarmee je interne kennis optimaal vastlegt, heeft hoge verwachtingen. Nog voor de beurs moest beginnen, was het eerste succesje al binnen. Managing partner Stan Dieteren vertelt dat Techleap al interesse heeft getoond in het product. Veel geïnteresseerden komen naar zijn stand via de beurscatalogus, wat volgens hem goed werkt met de juiste zoekwoorden in je bedrijfsprofiel.
Ai is ook wat de mensen van Braincreators bezighoudt. Directeur Jasper Wognum legt uit dat zijn team een platform heeft gebouwd waarmee organisaties eenvoudig zelf ai-toepassingen ontwikkelen en datasets beheren. Het is het tweede jaar dat de jonge onderneming op het Netherlands Tech Square staat. Ditmaal kondigt het bedrijf een nieuw product aan in samenwerking met IBM.
In totaal staan vijftig startups op het Nederlandse techpaviljoen van de CES. Ambities en enthousiasme zijn er genoeg. Benieuwd of ze na vier lange beursdagen vrijdag nog steeds zo staan te popelen als nu bij de aftrap door staatssecretaris Keijzer en prins Constantijn.