NTT DATA > JEROEN VAN HAMERSVELD
Nederlandse organisaties staan voor grote en ingrijpende veranderingen door opkomende technologie en onzekere geopolitieke tijden. Dat vraagt volgens Jeroen van Hamersveld, Managing Director van NTT DATA Nederland, om oplossingen met een lokale insteek vanuit een mondiaal perspectief. ‘Zo kunnen onze klanten vol vertrouwen de digitale toekomst tegemoet gaan.’
NTT Group voegde in 2022 de activiteiten van zijn dochterbedrijven samen in NTT DATA. ‘Bij NTT DATA verbinden we netwerken en mensen van edge tot cloud, naadloos en veilig, met innovatieve AI-platformen, infrastructuren, managed services en wereldwijde en lokale expertise’, vertelt Van Hamersveld. ‘We integreren connectiviteit en beveiliging tot een schaalbaar end-to-end netwerk, van edge tot cloud en van LAN tot WAN. Hierdoor helpen we lokale klanten bij de steeds complexere digitale transformatie en om technologie strategisch in te zetten.’
NTT DATA biedt hiervoor platform-gebaseerde managed services. ‘Wij zetten in op AI-platformen in een model van Just Enough Consultancy’, vertelt Van Hamersveld. ‘Dit betekent dat we lokale experts inzetten die onze klanten en de markt kennen en die begrijpen waar de uitdagingen en de pijn zitten. Ze spreken letterlijk dezelfde taal als de klant en dat is een groot voordeel. Want emoties uiten en de urgenties onder woorden brengen gaat veel gemakkelijker in de eigen taal.’
Eén van de belangrijkste vraagstukken waarin NTT DATA Nederlandse bedrijven en instellingen bijstaat is AI. ‘Dat staat hoog op alle agenda’s, maar het integreren van AI in de infrastructuur en de processen is voor veel organisaties nog een erg grote uitdaging’, weet Van Hamersveld. ‘Wij hebben wereldwijd veel AI-kennis opgebouwd, want we zijn ervan overtuigd dat de veranderingen die AI teweegbrengt nog veel ingrijpender zijn dan de opkomst van internet en dat deze vele malen sneller gaan.’
Wat zijn de vraagstukken voor klanten? Van Hamersveld: ‘Organisaties worstelen vooral met de impact van AI-toepassingen op het netwerk. AI zorgt bijvoorbeeld voor een flinke toename in het netwerkverkeer omdat AI-agents zelf communicatie met andere agents initiëren. Dat komt boven op de huidige communicatie tussen mensen, want die zal niet afnemen. Dat zijn voor ons zeer interessante vraagstukken.’
NTT DATA helpt organisaties de eerste stap te zetten met consultancy op basis van diepgaande kennis van de activiteiten en markten van onze klanten. ‘We hebben wereldwijd veel kennis vergaard van verticale marktsegmenten, zoals de maakindustrie, de financiële dienstverlening en (semi)-overheidsinstellingen’, zegt Van Hamersveld. ‘Gewapend met deze kennis kunnen we samen met onze klanten bepalen of en waarvoor AI ingezet wordt. Vervolgens kijken we wat dat betekent voor onder meer de infrastructuur, de security en de medewerkers.’
Wat betekent de lokale toepassing van de mondiale kracht van NTT DATA precies in ‘MKB-land’ Nederland? Tenslotte zijn maar weinig Nederlandse bedrijven echte multinationals. Van Hamersveld: ‘Het zijn niet alleen grote bedrijven die nadenken over AI en de gevolgen daarvan. We kunnen alle organisaties met een bedrijfskritieke infrastructuur ondersteunen dankzij onze mondiale sectorkennis. Wij staan klaar voor alle bedrijven, van groot tot klein, die nadenken over wat zij met AI willen en kunnen doen, en wat de strategie is voor de infrastructuur om dit goed te integreren in de organisatie.’