Inkopen doen is niet makkelijk. Tenminste als ik mijn vrouw moet geloven. Daarom koopt ze gewoon heel veel kleren. Er zit dan altijd wel iets leuks tussen. Ik winkel makkelijker. Ik stap een winkel binnen en vraag of ze ook een spijkerbroek hebben in maat 31/32. En als ze die hebben, dan zeg ik: nou doe die dan maar.
Maar er zijn meer mensen die inkopen moeilijk vinden. Daarom kopen mensen graag iets van een bekend merk. Ze denken dat dit zekerheid geeft. Als het van een bekend duur merk is dan zal het wel goed zijn.
Mensen zijn zelfs trots dat ze bepaalde merken hebben. Ik heb meer dan eens iemand trots horen vertellen: ‘Ik heb alles van Apple.’ Wat hij eigenlijk zei was: ‘Ik heb overal te veel voor betaald.’ Je hoort deze mensen ook hun product bij het merk noemen. Ze vragen dan bijvoorbeeld: ‘Heb je mijn iPhone gezien?’ Terwijl je nooit iemand hoort zeggen: ‘Heb je toevallig mijn Xiaomi Redmi gezien.’ Het antwoord is dan waarschijnlijk: ‘Heb je al in de prullenbak gekeken?’
Mensen kunnen zelfs fan van een merk worden. Ze dragen er dan bijvoorbeeld kleding van of ze noemen hun winkel liefkozend ‘de Appie’. Alsof het je broertje is.
En prima als je daar je geld aan uit wilt geven. Weet dat je vooral voor de reclame betaalt en de forse marge die de leverancier eraan overhoudt. Het is niet voor niks dat investeerders graag geld stoppen in grote merken. Ze verkopen veel en met hoge marges.
En in veel gevallen zijn ze niet direct veel beter. Sterker nog, grote merken lopen vaak achter omdat de noodzaak tot investeren in het product minder noodzakelijk is omdat de fans het toch wel kopen en als je een groot marktaandeel hebt word je ook lui. Kleinere merken moeten harder knokken voor hun plekje. Ze moeten wel beter of goedkoper dan het grote merk zijn.
En wat doe je dan als inkoper? Ga je voor de grote dure merken of ga je puur voor functionaliteit of gewoon voor de goedkoopste oplossing? Je moet het natuurlijk ook kunnen uitleggen aan de salesafdeling dat ze in het vervolg met een Xiaomi Redmi A2 moeten bellen. En als ze dan ook nog eens van de leasebeheerder krijgen te horen dat ze mogen kiezen uit een Skoda Octavia of een KIA Picanto, dan vrees ik dat je tijdens de lunch met alleen de leasecoördinator aan een tafeltje zit. Met broodjes van de Appie. Dat dan weer wel.
JACOB SPOELSTRA
Jacob Spoelstra is columnist/stand-upcomedian. Kijk voor meer informatie op www.jacobspoelstra.nl.