Computable Insights - Redactioneel & Colofon

Klantsucces

Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de marktbrede golf van agentic-ai-toepassingen.

Interessant is niet alleen de technologie, maar ook de impact die dit type oplossingen heeft op de relatie tussen softwareleverancier en klant. Remko Reinders, de nieuwe baas van Salesforce Nederland, signaleert een verandering op dat vlak. Hij legt in deze Computable Insights-special uit dat klantsucces nog belangrijker voor Salesforce wordt. ‘We kunnen pas meegroeien met bedrijven op het moment dat de conversaties van hun ai-agents succesvol zijn. Er vindt een verschuiving plaats van omzet op basis van consumptie naar omzet op basis van uitkomsten van die ai-modellen.’ Reinders schetst dat Salesforce daarom in de pre-sales-fase intensiever moet samenwerken met klanten en partners.

Wat betekenen wet- en regelgeving rondom ai voor de inkoopvoorwaarden?

Daarmee raakt hij aan een belangrijke fase in de relatie: die van het inkoopproces. In deze special besteden we extra aandacht, in de vorm van inzichten en tips, aan de keuzes waarvoor organisaties staan als zij in zee willen gaan met een leverancier. Zo’n chatbot voor klantvragen bijvoorbeeld: kies je een cloudprovider, host je een ai-applicatie in een eigen datacenter of kies je voor colocatie in een extern datacenter?

Maar ook: wat betekenen wet- en regelgeving rondom ai voor de inkoopvoorwaarden? Kunnen leveranciers daar wel aan voldoen? Hoe zorg je er als klant voor dat er niet te veel licenties worden afgenomen? Moet je alles afnemen van één leverancier en biedt een online-marktplaats uitkomst?

Dat niet alleen ai zorgt voor een nieuwe inkoopdynamiek, laat het verhaal over startups in defense tech zien. Jarenlang moest Defensie afbouwen. In die periode van weinig geld en slinkende begrotingen waren de inkoopmethodes een kwestie van routine waarbij oude relaties de boventoon voerden. Nu de budgetten omhooggaan, komen nieuwe bedrijven en nieuwe technologieën in beeld. En ook hier moeten beide kanten op nieuwe wijzen gaan samenwerken.

Anton van Elburg

managing editor a.i.

Colofon

JAARGANG 58 – #3 – 2025
Computable is een onafhankelijk vakblad dat bericht over marktontwikkelingen, opinies, projecten in de automatisering en business-vraagstukken in specifieke branches.

ABONNEREN?
Vraag uw gratis abonnement aan via www.computable.nl/
magazine
.

UITGEVERIJ  
Jaarbeurs
Jaarbeursplein 6
3521 AL Utrecht

HOOFDREDACTIE
Anton van Elburg (a.i.)

REDACTIE
Pim van der Beek, Robbert Hoeffnagel, Alfred Monterie, Rik Sanders, Teus Molenaar

MEDEWERKERS
Jacob Spoelstra

PARTNERCONTENT
Heleen van Roon, Paul Zeebregts

VORMGEVING
Wonderworks, Haarlem

UITGEVER
Maringo Vlijter

MARKETING
Yvette van Wijk

SALES
Cross
Nieuwe Haven 133
3116 AC Schiedam
010 742 1020
info@cross.nl

Manon Dekker: 010 760 73 28
Koen Geleijnse: 010 742 10 20
Wendel Janssen: 010 742 19 45

Advertorials
Coördinatie interviews
Thijs Karlas

Vormgeving
Wonderworks, Haarlem

DELIVERY
Tobias Elsing, Thijs Karlas campagneplanning
@computable.nl

LEZERSREACTIES 
lezers@computable.nl

CONTACT/PERSBERICHTEN 
redactie@computable.nl

VRAGEN OVER
UW ABONNEMENT?

Stuur een e-mail naar service@computable.nl
ISSN 0169-3786