Bij ondernemingen vormt security vaak het sluitstuk op de begroting. Immers, de CFO zal gelijk vragen wat het oplevert. Het antwoord zal ‘niets’ zijn. Want net zoals bij een verzekering is er geen return on investment. Totdat er zich een calamiteit voordoet want pas dan gaat het geld opleveren. Althans, er wordt nog steeds niets mee verdient maar het voorkomt dat men geld verliest. En reputatieschade en klanten en ga zo maar door.
Over deze blogger
Jort Kollerie is sinds 2000 werkzaam bij Dell en heeft diverse sales-functies gehad binnen het segment van local & central government. In 2009 heeft hij zich gespecialiseerd binnen het Public Security & Defence team op onder andere Digital Forensics en biometric/rugged solutions. Vanaf 2012 is Jort als Enterprise Security Specialist verantwoordelijk voor het security portfolio binnen Dell Benelux. Met als uitgangspunt het optimaliseren, vereenvoudigen en verhogen van security, adviseert hij relaties op het gebied van Network Security, Identity & Access Management en Data Protection & Encryption .
Die calamiteit kan ook worden veroorzaakt door kwaadaardige email, de zogenaamde spam en phishing. Een grote ‘bolle’ webshop ondervond dat nog de afgelopen tijd. Hoewel een jaar geleden het bedrijf ook al werd getroffen door spam en phishing, was het deze keer weer raak. Kennelijk mankeerde er toch iets aan het mail security-systeem. Wat zou dat nou kunnen zijn?
DMARC de oplossing voor spam?
Om dat duidelijk te maken geven we een vergelijking met een huis dat is beveiligd met een firewall – in de vorm van een inbraakalarm – en camera’s die de hele omgeving in de gaten houden; de virusscanner. Alles lijkt goed beveiligd. Maar hoe goed dat huis ook beveiligd is moeten er altijd wel een paar ‘poorten’ open blijven; men wil toch mensen kunnen toelaten? Stel er belt een collectant aan en voordat we geld geven willen we zeker weten of deze collectant en de organisatie waar hij voor werkt echt is. Gelukkig zijn er steeds meer mensen die in zo’n geval alert zijn om naar een identiteitspasje te vragen. Diezelfde controle zou met email ook moeten gebeuren. Welnu, die techniek is er in de vorm van DMARC.
Wat is DMARC?
Domain-based Message Authentication (DMARC) is een techniek die vraagt naar de identiteit van de verzender van email. DMARC is een standaard waarin staat aangegeven hoe de ontvanger van email aan de hand van de wel bekende SPF en DKIM-mechanismen de herkomst van email kan verifiëren. De verzender geeft met DMARC aan dat de emails zijn beschermd door SPF en/of DKIM en vertelt de ontvanger wat deze moet doen als het niet door de SPF/DKIM-test komt. Deze policy wordt in het publieke Domain Name System (DNS) gepubliceerd en is voor iedereen beschikbaar.
DMARC heeft goede papieren
DMARC werd door AOL, Gmail, Hotmail en Yahoo! ontwikkeld en toegepast om hun klanten te beschermen tegen spam/phishing. De DMARC-specificatie werd aan de Internet Engineering Task Force (IETF) voor standaardisatie overhandigd op 31 maart 2013. DMARC wordt ondertussen al grootschalig toegepast. Enkele cijfers: begin 2012 werd DMARC al ruwweg voor 2 miljard email accounts gebruikt, 60% van alle emails wereldwijd en 80% van de mailboxen in de US. Dit waren 80,000 actieve domains. Meer dan 25 miljoen gespoofde emails werden in 2013 ontmaskerd. Outlook.com rapporteerde een afname van 50% aan kwaadaardige email. Twitter meldde dat 110 miljoen messages per dag hun domains spoofden. Na de invoering van DMARC waren dit er nog slechts 1,000 per dag. Dat is natuurlijk een ongelofelijke afname.
Wel of niet DMARC implementeren?
Natuurlijk. Per definitie biedt geen enkel (email-)beveiligingssysteem 100% zekerheid. Maar omgekeerd, zonder beveiliging, is er wel 100% zekerheid dat men vandaag of morgen een keer getroffen wordt door bijvoorbeeld spam/phishing emails en dat de gevolgen dan zeer nadelig kunnen uitpakken.