Werkendam heeft zijn ict-omgeving inclusief applicatielandschap in de cloud gezet. De Noord-Brabantse gemeente heeft voor private cloudoplossing van Centric in samenwerking met HP gekozen. Centric is HP Cloud Agile partner en biedt een door HP ingerichte 'Infrastructure as a Service' (IaaS)-oplossing met toegevoegde waarde. Werkendam claimt de eerste gemeente in Nederland te zijn die al zijn ict in de cloud heeft ondergebracht.
Afgelopen zomer maakte de gemeente Urk al bekend dat het zijn kernapplicaties voortaan afneemt vanuit de Pink Private Cloud van it-partner PinkRoccade Local Government. Werkendam gaat een stap verder en brengt zijn gehele ict-omgeving onder in de cloud. Er staan bij de gemeente geen servers meer voor data-opslag, of voor de backoffice. Rond de honderd applicaties en bijna twee miljoen bestanden zijn overgedragen. Alle applicaties, van tientallen leveranciers, draaien nu in de datacentra van Centric. De automatiseerder biedt een door HP ingerichte cloudoplossing aan.
Abonnement
De HP-hardware wordt via een abonnementsvorm – een betaal naar gebruik-model – beschikbaar gesteld. HP is formeel eigenaar van de hardware. Centric is HP Cloud Agile partner en levert de IaaS- oplossing met toegevoegde waarde aan Werkendam. Lokale hardware, zoals thin clients en laptops, is van de gemeente zelf.
Er is een soortgelijk model voor de serverlicenties van Windows. Die software wordt via internet aangeboden. Ook daarbij kan de gemeente het gebruik makkelijk op- en afschalen. Niet alle licenties, zoals van de gemeentespecifieke software, zijn omgezet naar een abonnementsvorm.
Even wennen
In september 2012 is het contract met Centric ondertekend en in negen maanden is het migratieproject uitgevoerd. De gemeente heeft Denamik, infrastructuurtester uit Wassenaar, de cloudprestaties laten testen. Een woordvoerster laat weten dat alle softwareleveranciers wilden meewerken. ‘Ook al is het in het begin wennen om nu niet meer Werkendam als contactpersoon te hebben, maar Centric. We hebben geen software van Pinkroccade, maar wel van veel andere softwareleveranciers. Centric wil, indien gewenst, voor de software van derden een nda, een non-disclosure agreement, tekenen.’
Uitbesteden
Werkendam stelt dat er steeds meer wordt gevraagd van de dienstverlening van gemeenten in het kader van de komende decentralisaties in het sociale domein, zoals taken rond jeugdzorg, de Participatiewet en de AWBZ. Dat betekent naast de organisatorische impact, ook de nodige vraagstukken rondom informatisering en automatisering. De gemeente staat op het standpunt dat het door de groeiende complexiteit, gevoeligheid en afhankelijkheid niet meer reëel is de ict in huis te houden.
Werkendam heeft nog wel onderzocht of een samenwerking met buurgemeenten een oplossing zou kunnen zijn. ‘Dat liep goed op andere terreinen, maar niet op ict-gebied door de verschillende applicatielandschappen en andere hardware’, vertelt wethouder Peter van de Ven. ‘We moesten op zoek naar een alternatief. Zelfstandig een moderniseringsslag maken middels een veilige private cloudoplossing bleek efficiënt, veilig en relatief goedkoop te zijn. We zijn nu beter in staat om onze processen te verbeteren en innovaties te introduceren, op het terrein van basisregistraties, elektronische dienstverlening en het nieuwe werken.’
Uitwijk
Volgens Ankie Bol is de beschikbaarheid ook verbeterd. ‘In een cloudomgeving is de infrastructuur verregaand gestandaardiseerd en gestabiliseerd en worden hardwarefalen en systeemcrashes automatisch opgelost. Dit levert een grote infrastructurele betrouwbaarheid. Centric kan dat bieden middels een uitwijkvoorziening’ op twee locaties in Nederland. Met een ‘uptime’ van minimaal 99,7 procent tussen 07.00 uur en 19.00 uur en 99,5 procent buiten kantoortijd, zijn we ook nagenoeg storingsvrij.’
Het functioneel beheer, met taken als procesbeheer, autorisaties en jaarlijkse audits, blijft bij de gemeente; het technische beheer ligt bij Centric. Voor vier systeembeheerders is binnen de gemeente ander werk gezocht. Werkendam is momenteel bezig met het vormen van het Taakveld Informatiemanagement, met daarin functies zoals informatieadviseurs, functioneel beheerders en contractbeheer (regiefunctie). De zegsvrouw stelt dat de gemeente midden in het plaatsingsproces zit en dat nog niet kan worden gemeld wat de vier ex-systeembeheerders gaan doen. De coördinator van het taakveld begint per 1 november.
Interessante ontwikkeling ‘IaaS’. Wat ik echter niet snap is dat de decentralisaties juist hebben geleid tot het uit huis plaatsen van de ICT. Ik lees het in ieder geval zo dat het een reden is tot.
Juist omdat er qua informatievoorziening nog veel onduidelijk is (zie ook eindadvies VISD van KING) vind ik deze stap te rigoureus en zeker te voorbarig. Feit is dat de gemeenten door de decentralisaties meer taken krijgen dus ook meer informatie behoefte hebben. Denk alleen al aan horizontale en verticale verantwoording! De ICT uit huis plaatsen maakt je dan voor deze taken ook kwetsbaar en afhankelijker.
Mogelijk dat het genuanceerder ligt?
Werkendam besteed z’n ICT dus uit. Prima. Om dat nou cloud te noemen gaat weer wat ver, maar het klinkt nu wel ineens alsof die suffe ambtenaren in één klap hippe early adopters zijn geworden. Zie je nou wel dat Cloud cool is? Iedereen is een Steve Jobs.
*zucht*
Een grotere infrastructurele betrouwbaarheid zegt nog niets over de beschikbaarheid van de service. Dit klinkt als virtualisatie 2.0 waarbij wederom geen rationalisatie van applicaties plaats vindt. Benieuwd of er dan ook afspraken zijn gemaakt over inspanningen om de kosten op termijn te verlagen, de bezuinigingen waar inwoners mee geconfronteerd worden. Want met de laatste alinea krijg ik de indruk dat kosten namelijk alleen maar gaan toenemen.
Niet verrassend. Een bible belt gemeente koopt diensten bij een bible belt ondernemer.
Zo te lezen, ze hebben in Werkendam een medicijn uitgevonden voor al hun kwalen: ict uitbesteden, lees Centric-Cloud.
Als ik de beschrijving van de situatie voor overstap lees dan denk ik dat
A) Of ze hadden een zooi gemaakt van hun ict-zaken waardoor niks meer beheersbaar was,
B)Of ze hadden de afgelopen tijd zonder visie hun ict laten varen,
C)Of ze hadden de afgelopen tijd geen investering gedaan in hun ict zaken.
“Samenwerking op ict-gebied met andere gemeenten was niet mogelijk omdat ze verschillende applicatielandschappen hadden” Dat vind ik persoonlijk kort door de bocht, daar zijn zeker ook genoeg oplossingen voor.
Kortom, er zijn genoeg zaken die niet in dit verhaal kloppen, zoals het hierboven staat.
‘Werkendam gaat een stap verder en brengt zijn gehele ict-omgeving onder in de cloud.’
Zo jammer dat dit artikel niet vermeld waarom deze gemeente deze rigoureuze stap heeft genomen. Het zou super interessant zijn geweest om te weten wat de drijfveren waren.
De vermeende voordelen van de cloud worden systematisch opgesomd wat ik dus interpreteer als a) de must have requirements vanuit de gemeente (Goh, met alle respect maar dan hebben ze er wel een zooitje van gemaakt) of b) de dichterlijke vrijheid van de redacteur.
Wat ik zou willen weten waar die toegevoegde waarde zich dan bevindt waar over gesproken wordt. Die zit blijkbaar dus niet in consolidatie met buurtgemeentes. Echter deze buurtgemeentes kunnen wel overstappen naar een eenzelfde cloudoplossing (en zie hier mogelijke oplossingen maar die worden hier niet beschreven) maar dat terzijde.
In deze dure tijd kan er maar 1 topprioriteit zijn die gemeentes hoog in het vaandel zouden moeten hebben, kostenbesparingen! Helaas lees ik hier weinig van terug. Sterker nog, gezien het feit dat er veel andere KA-functies bij de gemeente blijven liggen zal – gelet zoals dit stuk is geschreven – de besparing minimaal zijn.
Nee, dit stuk is een stuk om voor kennisgeving aan te nemen.
HP is een Amerikaans bedrijf (USA PATRIOT) met haar hardware (en daarmee ook een cloud) verspreid over datacenters in de hele wereld.
Wie garandeert dat de data in Nederland blijft?
Misschien geen stap vooruit maar een stap te ver.