Het Groningse Martini Ziekenhuis heeft ict-dienstverlener Ordina geselecteerd voor de optimalisatie van de inkoop-, logistieke en financiële processen. De komende vijf jaar gaat Ordina proberen om een kostenbesparing van minimaal 2,5 procent op de inkoopkosten te realiseren door de implementatie van een zorgspecifieke erp-oplossing. Het contract heeft een geschatte waarde van ongeveer 1,7 miljoen euro.
Het Martini Ziekenhuis heeft zich met het zogeheten ‘Topfit’-programma ten doel gesteld om besparingen te realiseren op ondersteunende processen, zodat er meer budget beschikbaar komt voor zorginnovatie en daarmee verdere verbetering van de zorgverlening. Een van de secundaire processen waar besparingsmogelijkheden zijn, is de inkoop van materialen en diensten. Ordina implementeert een op ziekenhuizen toegesneden gestandaardiseerd erp-systeem waarmee het Groningse ziekenhuis onder andere snel een totaalinzicht in alle inkoopkosten krijgt.
Slimmer inkopen
Vervolgens zal Ordina de inkoopprocessen bij het ziekenhuis optimaliseren. Het inkoopproces wordt aangesloten op ‘webwinkels’ van het ziekenhuis, waar eindgebruikers zoals artsen en verpleegkundigen de benodigde materialen snel kunnen bestellen. Door deze combinatie van procesoptimalisatie en slimme inzet van ict kan het Martini Ziekenhuis slimmer inkopen om kosten te besparen.
‘Met dit project zetten we in het Martini Ziekenhuis in korte tijd een nieuw systeem neer dat zich heeft bewezen in andere ziekenhuizen’, zegt Hans Gellekink, directeur stafdienst Financiën en Zorgadministratie van het Martini Ziekenhuis over Topfit. ‘Hiermee richten we een efficiënte procesgang in waarbij we beter en sneller inzicht hebben in financiële gegevens. Voor eindgebruikers werkt het bestellen via webwinkels prettig en doordat we meer grip krijgen op inkoopproces, zien we veel mogelijkheden voor besparingen. De keuze voor Ordina als leverancier is gedaan op basis van prestatie-inkoop. We wilden geen systeem kopen, maar een business case realiseren. Zij garanderen de afgesproken prestaties en wij geven hen de ruimte om als expert te opereren.’
Oracle eBS
‘Samen met het Martini Ziekenhuis werken we de komende vijf jaar aan het behalen van een gezamenlijke doelstelling, namelijk een besparing van 2,5 procent op de inkoopkosten van het ziekenhuis’, zegt Barend de Zoete, directeur Professional Services & Projects bij Ordina. ‘Om dit te behalen zetten we niet alleen onze kennis van ziekenhuisprocessen en veranderkunde in, maar beginnen we met de implementatie van een erp-systeem. Dit systeem hebben we samen met het Ziekenhuis Haaglanden ontwikkeld. Het biedt een gestandaardiseerd erp-systeem op basis van Oracle eBS met een aantal ziekenhuisspecifieke functionaliteiten. Hierdoor kan het Martini Ziekenhuis profiteren van een gestandaardiseerd erp-systeem dat is geoptimaliseerd voor de specifieke processen van ziekenhuizen. Een mooi voorbeeld van cocreatie tussen een ict-dienstverlener en de zorgmarkt, met als doelstelling om kostenbesparingen in de zorg mogelijk te maken.’