Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) zit middenin de vervanging van zijn kantoorautomatisering (ka). Het project liep vertraging op door een stopgezette aanbesteding die in beperkte vorm opnieuw werd uitgeschreven. Inmiddels is er een hardwarecontract gesloten met Forehand en voert LVNL het scripten en de migratie van applicaties zelf uit. Over het al dan niet uitbesteden neemt de luchtruimbewaker later dit jaar een besluit.
Met Forehand uit Rotterdam sloot LVNL een raamovereenkomst voor de levering van desktops, laptops, monitoren en opslagsystemen. Bij de desktops gaat het om twee typen: een gangbare en een zware. De zwaardere versie is nodig om de technische programma's van de specialisten, zoals luchtverkeersleiders, te draaien. De oude ka-omgeving, met Microsoft-systemen als Windows XP en Office 2003, wordt vervangen door een omgeving met Windows 7 en Office 2010. Forehand werkt voor het leveren en installeren van de computerapparatuur samen met zusterbedrijf Issue Information. Het contract, met een looptijd van vier jaar, heeft een geraamde waarde die tussen de anderhalf miljoen en drie miljoen euro ligt.
Opnieuw aanbesteed
Oorspronkelijk zou de vernieuwing van de hardware en software in het derde kwartaal van 2011 zijn afgerond. Een daarvoor opgestelde aanbesteding bleek echter te complex en werd afgebroken, vertelt een woordvoerster. 'Deze aanbesteding omvatte niet alleen de levering van de hardware, maar ook het scripten van applicaties, de migratie en het beheer. LVNL ontving er echter geen passende inschrijving op.'
De luchtverkeersorganisatie schreef in augustus 2011 een nieuwe, aangepaste aanbesteding uit voor alleen de levering van de werkplekhardware. In december 2011 werd Forehand als winnaar geselecteerd. LVNL besloot zelf het scripten en de migratie uit te voeren. In een later stadium bepaalt de organisatie nog of het het beheer zelf blijft doen of dit zal uitbesteden. Bij LVNL zijn zestien mensen bij de kantoorautomatisering betrokken. Zij werken volgens een 'demand and supply'-model.
Luchtverkeer
Het verlenen van luchtverkeersdiensten in het civiele luchtruim boven Nederland en een deel van de Noordzee is de kernactiviteit van Luchtverkeersleiding Nederland. De dienstverlener voert haar activiteiten op het gebied van communicatie, navigatie, plaatsbepaling, inlichtingen en opleidingen voor de luchtvaart uit als zelfstandig bestuursorgaan (ZBO). Het hoofdkantoor bevindt zich op Schiphol, de overige zijn te vinden op Rotterdam The Hague Airport, Groningen Airport Eelde en Maastricht Aachen Airport. Bij de luchtbewakingsdienstverlener werken ruim achthonderd man.
Tja, dit is een schoolvoorbeeld dat onduidelijke aanbestedingen uiteindelijk vertraging en kosten opleveren.
Gelukkig is dit uiteindelijk wel weer rechtgetrokken.