Voice-overs worden steeds betaalbaarder. Dat blijkt uit de Voice-over Tarievenscan 2018 van stemmenbureau VoiceCowboys. Het Amsterdamse online boekingsplatform voor stemmen heeft dit jaar wederom de tarieven van de Top-20 Europese spelers uit de branche vergeleken.
Uit de tarievenscan blijkt dat een corporate video van 200 woorden tegenwoordig voor gemiddeld €261 wordt ingesproken. Een lichte daling van 2% ten opzichte van een jaar eerder (€266). Volgens het stemmenplatform liggen twee belangrijke redenen ten grondslag aan de betere betaalbaarheid. Zo werken bijna alle stemacteurs tegenwoordig met eigen studioapparatuur vanuit huis. Hierdoor verdwijnt de noodzakelijke externe studiohuur en kan er voordeliger worden geleverd.
Zoektocht begint met voice-over gezocht
Tegelijkertijd zijn door de opkomst van nieuwe stemmenplatforms Nederlandse stemacteurs zeer goed vindbaar, waardoor er meer concurrentie in deze nichemarkt is ontstaan. Men hoeft slechts op voice-over gezocht te zoeken, en er kan een groot scala aan voice-overs en bureaus worden gevonden. Zo zijn er platforms waar hobbymatig ingesproken teksten kunnen worden uitgewisseld, tot de professionele websites waar tegen een redelijke betaling wordt ingesproken.
Groter aanbod professionele voice-overs
Agnes Kiela is castingmanager bij VoiceCowboys, en zij verwacht voor 2018 geen grote verschuivingen meer in de markt: “Je ziet dat onze online voice-over branche inmiddels volwassen is geworden. Een groter aanbod is interessant qua marktwerking, maar tegelijkertijd blijft er vraag naar kwaliteit. Steeds vaker spreek ik opdrachtgevers die een originele professionele voice-over zoeken. Een stem die toevallig een paar euro meer kost is dan echt geen deal-breaker.”