Duurzaam rijden wordt dé standaard in de EU. De lidstaten hebben hierover een akkoord bereikt. Vooral voor Duitsland was dit een grote stap. Zij hebben er nog steeds vertrouwen in de milieudoelen ook behaald kunnen worden met dat schone (hybride) auto’s. Desondanks heeft de overweldigende meerderheid van autofabrikanten wereldwijd al voor de elektrische auto gekozen.
De verkoop van hybride auto’s groeit de laatste jaren stevig en die van elektrische auto’s inmiddels nog veel harder. Vorig jaar waren ze samen goed voor bijna een kwart van de totale autoverkoop. Hiervoor zal het aantal laadpalen voor elektrische auto’s drastisch moeten toenemen in heel Europa.
De milieuministers hebben knopen doorgehakt over in totaal vijf klimaatwetsvoorstellen. Hiermee is de EU goed op weg naar een CO2-reductie met 55 procent in 2030. Het uiteindelijke doel is om de temperatuurstijging op aarde tot maximaal anderhalve graad te beperken.
De populaire hybride auto’s die al veel minder CO2 uitstoten zullen op termijn dus ook verdwijnen. Zij gaan de autofabrikanten nog wel helpen bij het behalen van de doelstellingen die voor 2030 zijn vastgesteld. De nieuwe auto’s die dan verkocht worden mogen dan nog maar 45% van de CO2 uitstoten ten opzichte van de auto’s die dit jaar verkocht worden.
De EU wil de aanschaf van een elektrische auto’s aantrekkelijker maken door de benzineprijs waarschijnlijk te verhogen. De commissie wil de olie-industrie mee laten betalen voor de CO2-uitstoot van het verkeer. Dit zal via de benzine worden doorberekent aan de consument.
Niet alleen personenauto’s moeten gaan elektrificeren. Ook vrachtwagens gaan elektrisch. Hiervoor zal een dicht netwerk van laadpunten langs de snelwegen moeten verrijzen. Ook in grote steden en bij knooppunten komen laadpalen voor de vrachtrijders die de steden bevoorraden.
Met de snelle innovatie op het gebied van elektrische auto’s is de restwaarde een onzekere factor die consumenten ervan kan weerhouden om een elektrische auto te kopen. De nieuwste modellen zijn qua actieradius niet meer te vergelijken met de eerste elektrische modellen. Een voordeel van private lease elektrische auto is dat de leasemaatschappij het risico draagt voor een tegenvallende restwaarde. Als consument lever je de auto gewoon weer in aan het einde van de leaseperiode.
Als je wil voorkomen dat je te veel betaalt, dan is het verstandig om prijzen en voorwaarden te vergelijken in een private lease vergelijker. Zeker als er wordt gekozen voor een luxere uitvoering, meer kilometers en een kortere looptijd. De verschillen in maandbedrag nemen dan snel toe. Ook voorwaarden als de hoogte van eigen risico bij onverhaalbare schades en de kosten van meer gereden kilometers verschillen aanzienlijk.
Een factor die nog wel eens wordt onderschat bij het vergelijken van private lease aanbiedingen is het eigen risico. Als je veel in de stad parkeert, dan krijg je gedurende de leaseperiode als snel te maken met enkele niet verhaalbare schades waarvoor je het eigen risico moet betalen. Bij twee schades kan dit al snel weer 500 Euro schelen.