Als beginnende zzp’er is het lastig om te zien waar je moet beginnen. Je wilt graag opvallen vergeleken met de rest, maar hoe doe je dit precies? In deze tekst bespreken we een aantal tips die jou kunnen helpen met jezelf als zzp’er op de markt te zetten.
Branding
De aller eerste stap in het proces van zzp’er, is dat je je bedenkt wat jouw branding is. Kijk hierbij naar wie jij zelf bent, wat je doet en wat je te bieden hebt aan klanten wat van waarde is. Het is hierbij belangrijk dat je een herkenbare branding hebt, waardoor klanten je kunnen herkennen. Kijk hierbij wel eerst wat jouw doelgroep is voor je een branding gaat vaststellen. Kijk eens bij Onwijs Mooie Dingen, zij kunnen jou misschien wel helpen bij de branding.
Online aanwezigheid
De tweede stap die van belang is, is dat je jezelf sterk en kenbaar neerzet online. Dit kan bijvoorbeeld al een website zijn van jezelf waar je je diensten aanbiedt, maar ook op social media actief zijn en dingen delen die relevant zijn voor jou kan al een hoop goeds bieden. Let bij de website wel op dat hij niet alleen gebaseerd is op iets moois maken, maar dat hij ook gebruiksvriendelijk is.
Netwerk
Wat je ook een stapje voor zet, is als je een professioneel netwerk opbouwt. Dit kan je doen door bijvoorbeeld evenementen bij te wonen die gerelateerd zijn aan iets wat jij aanbiedt, denk bijvoorbeeld aan conferenties. Door een praatje te maken met de mensen die hier ook op afkomen kun je zo een groot netwerk opbouwen die goed van pas kan komen.
Kwaliteit en service
Natuurlijk is het niet geheel onbelangrijk dat je echt er uitblinkt vergeleken met de concurrenten. Het is hierbij super belangrijk dat je een goede kwaliteit levert inclusief een goede klantenservice. De klanten die tevreden met je zijn zullen dit doorvertellen aan anderen, en mond op mond reclame is erg effectief.
In het begin kan het moeilijk zijn als zzp’er, want waar begin je en hoe zet je jezelf op de markt? Het is hierbij belangrijk om eerst een branding voor jezelf op te zetten, kijk hierbij naar welke doelgroep je hebt. Wees ook online aanwezig door bijvoorbeeld een website en social media. Bouw een netwerk op van andere professionals en als laatste biedt goede kwaliteit en service aan de klanten zodat zij mond op mond reclame zullen maken.