Het uitbreken van de coronapandemie stelde ook bedrijfscoaches voor een uitdaging. Coach en cliënt konden van de een op de andere dag niet langer in persoon tegenover elkaar zitten. Coachingsbureau Couleur Locale, dat bedrijven coachingssessies aanbiedt die middels kaartspellen met individuele medewerkers de teamgeest versterken, zag daardoor een cruciale factor uit zijn sessies wegvallen: de persoonlijke interactie tussen de deelnemers. Softwareontwikkelaar Op Orde ontwierp een digitale kaarttafel waarmee deze interactie ook op afstand behouden blijft.
“De digitale kaarttafel was voor Couleur Locale, zeker gedurende periodes van lockdown, noodzakelijk voor een voortzetting van de werkzaamheden”, aldus Jeroen Lugte, directeur van Op Orde. Zonder digitale kaarttafel was het immers niet mogelijk om coachingssessies met behoud van persoonlijke interactie uit te voeren. “Maar waar onze oplossing uit noodzakelijkheid is geboren, blijkt het voor coachingsbureaus een ongekende groeikans te zijn”, stelt Lugte vast.
De digitale kaarttafel kan namelijk als aanvulling of ter vervanging van een fysiek exemplaar dienen, wat een aanzienlijke besparing in reiskosten betekent. Meer nog biedt de digitale kaarttafel een kans tot grenzeloze schaalvergroting. Waar afstand tot de cliënt voorheen een beperkende factor was, is het nu mogelijk om vanuit het eigen (thuis)kantoor over de hele wereld sessies te leiden.
Coaching middels kaartspellen
Couleur Locale werkt aan het versterken van de onderlinge band tussen medewerkers, door met individuele teamleden een kaartspel te doen. Elke kaart bevat een expliciete stelling. De medewerkers verslepen de kaarten en rangschikken deze naar mate van hun eigen instemming met de stelling.
Coachingssessies kunnen door de tool van Op Orde op een digitale kaarttafel plaatsvinden, waarop coach en cliënt de interactie met elkaar kunnen aangaan en de persoonlijke beleving behouden blijft. Hieraan ten grondslag ligt een event-driven systeem: coach en cliënt werken beiden op een eigen kaarttafel en over en weer worden hun handelingen in real time gerepliceerd. “Door deze keuze voor een event-driven tool in plaats van een livestream, blijft de digitale kaarttafel zelfs bij een slechte internetverbinding zonder haperingen functioneren en kunnen coach en cliënt beiden actief deelnemen aan de sessie”, legt Jeroen Lugte uit. “Daardoor behouden zij de beleving van een coachingssessie waarin zij fysiek tegenover elkaar zitten, met alle vormen van interactie die daarbij horen.”
Programmatuur volgt wensen van klant
In lijn met de kenmerkende werkwijze van Op Orde is de digitale kaarttafel ontwikkeld door de programmatuur de wensen van de klant te laten volgen. “Dat is in de sector geenszins gebruikelijk”, benadrukt Lugte. “Normaliter zijn juist de mogelijkheden van de software leidend.” Op Orde voegt zijn programmatuur echter naar de bestaande of beoogde manier van werken. De programmatuur is bovendien eenvoudig en flexibel te configureren en implementeren zonder tussenkomst van een programmeur en vereist geen investeringen in nieuwe hardware.
Over Op Orde
Jeroen Lugte en Op Orde ontwikkelen innovatieve softwareoplossingen, automatiseert tijdrovende procedures, adviseert bij de stroomlijning van processen en ondersteunt bij de (her)inrichting van de ICT-infrastructuur. Klanten zijn voornamelijk organisaties uit de publieke sector, welke Op Orde bijvoorbeeld helpt om de communicatie tussen binnen- en buitendienst te verbeteren, maar ook private organisaties, welke met zeer uiteenlopende vraagstukken bij Op Orde aankloppen.