Dijk Natural Collections, een Nederlandse groothandel voor natuurlijk decoratiemateriaal, heeft gekozen voor het Mendix-platform om haar order- en verkoopproces te optimaliseren. Met de order planning tool, gebaseerd op het low-code platform, kan het bedrijf de in- en verkoop beter op elkaar afstemmen. Daarmee wist Dijk het aantal deelleveringen al met 20% terug te brengen en de klanttevredenheid en omzet te verhogen.
Het uitgebreide assortiment van Dijk Natural Collections wordt deels geïmporteerd uit onder andere Azië, Zuid Amerika en Europa. Deze producten worden geleverd aan tuincentra, bouwmarkten, groothandels en retailers in heel Europa.
“Idealiter koopt een klant in één keer een partij in, die vervolgens in één keer geleverd wordt. In de praktijk loopt dat echter vaak anders”, vertelt Jack Zwager, CFO bij Dijk Natural Collections. “Het inkopen wordt op verschillende data gedaan en in verschillende containers verscheept. Dit maakte het lastig goed inzicht te krijgen in de timing van de leveringen. Om dit transparanter te maken voor ons en onze klanten wilden we een order planning tool die in één overzicht laat zien welke orders wanneer binnenkomen. Die data moet vervolgens gekoppeld worden aan de bestelling van de klant zodat de status van ieder product continu inzichtelijk is en we deze informatie ook makkelijk kunnen delen.”
Koppeling met ERP-systeem belangrijke voorwaarde
Voor de nieuwe oplossing had Dijk een belangrijke voorwaarde. Mede door de onstuimige groei van het bedrijf werd het een uitdaging voor het ERP-systeem om de inkopen aan de juiste verkopen te koppelen, terwijl deze koppeling essentieel is. De nieuwe applicatie moest dus niet alleen data kunnen ophalen, maar ook wegschrijven. Om hen te helpen bij dit complexe vraagstuk werd Mendix-partner Stoneworx ingeschakeld.
Zwager: “Voordat we startten met de bouw van deze applicatie hebben we uitgebreid onderzoek gedaan naar het best passende low-code platform. Mendix sprong er voor ons echt uit wat betreft kosten en flexibiliteit. We willen onze complete supply chain in een nieuwe oplossing onderbrengen om zo nog transparanter en efficiënter te kunnen werken. Door onze oplossingen te bouwen op het Mendix-platform hebben we een stevig en toekomstbestendig fundament voor ons hele logistieke proces.”
Al na twee sprints van ieder twee weken stond de basis van het systeem. Daarna is de applicatie nog enige weken geoptimaliseerd. Dijk heeft zelf geen IT-afdeling, maar het business team van het bedrijf heeft intensief samengewerkt met Stoneworx. Daarmee werden de ontwikkelaars voorzien van alle relevante achtergrondinformatie vanuit de organisatie zodat de oplossing goed aansloot bij wat er in de praktijk nodig is.
Voorheen begon Dijk als een order voor tachtig procent compleet was met de uitlevering. Door de nieuwe order planning tool hebben medewerkers nu ook duidelijk inzicht in wanneer de overige twintig procent van een bestelling binnenkomt. Is dat al snel, dan loont het misschien daarop te wachten. Met de nieuwe inzichten uit de app heeft Dijk het aantal deelleveringen al met 20% kunnen reduceren. De efficiëntie van planning en transport zijn daarmee enorm vergroot.
Zwager: “Dankzij de nieuwe applicatie kunnen we ook veel beter zien wanneer een product weer leverbaar is. Voorheen moesten we vaak nee verkopen, omdat de voorraad in ons magazijn simpelweg op was en we niet wisten wanneer een product aangevuld zou worden. Nu kunnen we meteen zien wanneer dat gebeurt, zodat we vooruit kunnen verkopen en de klant direct de juiste leverdatum kunnen melden. De applicatie is nu leidend geworden in het verkoopproces.”
Hogere klanttevredenheid en omzet
Dankzij de veel accuratere data kan Dijk zijn klanten heel concreet informeren over verwachte levertijden. Hierdoor is de klanttevredenheid sterk gestegen. Omdat iedereen in het bedrijf inclusief de buitendienst, toegang heeft tot de applicatie wordt de binnendienst – die eerst de enige afdeling was met kennis van de voorraad – ook ontlast.
Zwager verwacht dankzij de inzet van de nieuwe order planning tool op korte termijn een omzetstijging van tien tot vijftien procent. “Door de inzichten die we nu hebben, bespaart de salesafdeling tijd. Zij kunnen zich concentreren op verkoop, en niet meer op het oplossen van problemen. Zo kunnen we ons nog beter richten op de groei van onze organisatie.”
“We zijn trots op de oplossing die we samen met Dijk Natural Collections hebben neergezet”, aldus Jeroen de Vooght, Managing Director bij Stoneworx. “Bovendien hebben we met dit project aangetoond dat Mendix een krachtig en toegankelijk platform is dat ook in het MKB van grote toegevoegde waarde kan zijn om processen op een efficiënte en slimme manier te digitaliseren.”