Na een succesvolle ‘early access’ fase met duizenden gebruikers, is Piwik PRO Core, een nieuwe gratis versie van de Piwik PRO Analytics Suite, nu voor iedereen beschikbaar. Piwik PRO Core is het gratis, krachtige en privacyvriendelijke alternatief voor Google Analytics, voor iedere organisatie die klanten en gebruikers op de websites en intranet sites wil analyseren. Ten opzichte van de ‘early access’ fase, die sinds 22 februari beschikbaar was, is het aantal acties dat in deze gratis variant bijgehouden kan worden, verhoogd van 100.000 naar 500.000 acties per maand.
Privacy wetten worden strikter; de vraag naar analyse platforms die voldoen aan deze nieuwe wetten neemt toe
Privacy wordt steeds belangrijker. Gartner verwacht dat in 2023 65% van de wereld beschermd zal zijn door up-to-date wet-en regelgeving. Tegelijkertijd zijn veel internetgebruikers steeds zich beter bewust van hun rechten en willen ze niet meer zonder toestemming gevolgd worden door ondernemingen, de overheid of andere instanties.
Dit zet website-eigenaren onder druk om te voldoen aan alle relevante wetten en regels en aan de verwachtingen van gebruikers, terwijl ze toch waardevolle gegevens willen verzamelen. Veel van de analysetools die op dit moment populair zijn, helpen hen daar niet bij.
Google Analytics – dat wordt gebruikt op 85,7% van de websites die analytics inzetten – is een onlosmakelijk onderdeel van het gesloten en sterk geïntegreerde advertentie-ecosysteem van Google. Internationale privacy organisaties, zoals de Duitse privacy-autoriteit, hebben hun zorgen geuit over de wijze waarop Google omgaat met de informatie over websitebezoekers die het verzamelt via Google Analytics. + Ze adviseren om de hoeveelheid data die naar het Google-platform wordt gestuurd, te beperken.
Er zijn weliswaar gratis alternatieven voor Google Analytics, maar deze bieden niet dezelfde mogelijkheden. Piwik PRO vult dit gat met zijn Core-plan. Piwik PRO Core combineert een betere aanpak van gegevensprivacy met uitgebreide web-, app- en product analytics.
“Met Piwik PRO kunnen organisaties de principes van ‘Privacy by Design’ hanteren, terwijl ze toch waardevolle informatie verzamelen over de bezoekers aan hun website. Gebruikers van Piwik PRO krijgen alle gegevens die ze nodig hebben te voldoen aan hun informatieplicht in het kader van de AVG, terwijl ze ook een AVG-compliant oplossing hebben om toestemming van bezoekers te vragen en te beheren. Daarmee laten ze duidelijk zien dat analytics en privacy wel degelijk samen kunnen gaan”, zegt Lisette Meij, directeur van Privacy Verified. “Met de brede beschikbaarheid van het gratis Piwik PRO Core-abonnement kunnen nu alle organisaties en bedrijven laten zien dat ze de privacy van bezoekers serieus nemen.”
“We merken duidelijk dat de aandacht voor privacy toeneemt bij organisaties. Het op een privacyvriendelijke wijze verzamelen en analyseren van informatie over de gebruikers van websites en intranetsites is daarbij een belangrijk aandachtspunt. Piwik PRO heeft van privacy zijn USP gemaakt, op een manier waar Google niet aan kan tippen, maar waarbij marketeers wel de effectiviteit van al hun campagnes optimaal kunnen meten”, zegt Nina Brugman, Commercieel Directeur van Swink. “Met het gratis Piwik PRO Core abonnement krijgen nu nog meer organisaties de mogelijkheid om privacy op de eerste plaats te zetten. En dat is een goede zaak.”
Piwik PRO Core: privacyvriendelijk alternatief voor Google Analytics
Gebruikers krijgen met Piwik PRO Core een product dat is opgebouwd rond bekende concepten: gedetailleerde, kant-en-klare rapporten en dashboards, evenals rapporten op maat, funnels, gebruikersstromen en attributiemodellen via meerdere kanalen. Piwik PRO Core biedt zowel web als mobiele analyse, tag management en toestemmingsbeheer (toestemming ten behoeve van de AVG) met 14 maanden retentie, 500.000 maandelijkse acties en volledige toegang tot de ruwe data.
De verzamelde gegevens worden opgeslagen op beveiligde cloudservers in Duitsland. Gebruikers kunnen veilig first-party data uit vele bronnen en nieuwe tools toevoegen en testen op hun websites. Bij dit alles houden bezoekers de volledige controle over hun voorkeuren rond het delen van gegevens.
“We zijn enorm blij met de grote belangstelling voor ons gratis Core-abonnement. Dit is voor ons het bewijs dat er een sterke behoefte is aan een privacyvriendelijk en krachtig analyseplatform. We kunnen dan ook niet wachten tot meer gebruikers aan de slag gaan met ons nieuwe product. Om ze een warm welkom te heten hebben we de maandelijkse actielimiet verhoogd naar 500.000”, Maciej Zawadziński, CEO van Piwik PRO.