Real-time dienstverlening, jongere generatie gebruikers, veel meer verbonden apparaten en een ongekende rekenkracht. Het zijn slechts enkele factoren die bijdragen aan de nieuwste revolutie: de 4e Industriële Revolutie. Mark Barrenechea, CEO en CTO bij OpenText, vertelde eind Maart tijdens de OpenText Innovation Tour in Eindhoven dat we aan de vooravond staan van deze revolutie, waardoor ieder bedrijf opnieuw moet zoeken naar de kern van het bestaan, om ervoor te zorgen dat ze succesvol digitaliseren. Of om het in zijn woorden te stellen: “The juice has to be worth the squeeze.”
Enabling the Digital World
Na Londen, Parijs, München en Stockholm was Eindhoven de laatste stad in deze Europese tour van OpenText met als thema ‘Enabling the Digital World’. In het Evoluon in Eindhoven duiken meer dan zevenhonderd klanten en partners een dag lang onder in de wereld van de digitalisering. In zijn openingswoord gaat Barrenechea dieper in op de ontwikkelingen die ervoor zorgen dat ieder bedrijf een softwarebedrijf moet worden om succesvol te zijn en te blijven. Barrenechea: “Als software engineer zijn dit hele spannende tijden, waarin we de wereld kunnen veranderen. De volgende verschuiving is gaande en dat is enorm spannend. Het is nu tijd voor de volgende stap: digital.”
Toegang, gebruiksvriendelijkheid en mobiliteit
Om dat te illustreren, noemt de CEO het voorbeeld van de laptop. Volgens hem wordt er waarschijnlijk nog maar een keer een laptop op grote schaal aangeschaft voor het hele bedrijf, maar daar blijft het bij. Mobiel wordt immers steeds belangrijker en dat heeft invloed op de hele bedrijfsvoering. Niet alleen in het ontwikkelen van de hardware en de software, maar ook in het gebruik ervan. “De laptop woog een aantal jaren geleden nog veel kilo’s, maar nu zit er een snellere, lichtere en krachtigere computer in onze zak: onze smartphone. Dit wordt allemaal aangedreven door software”, legt hij uit. “Het gaat me niet om het schrijven van HTML5 of CSS3, want het draait veel meer om toegang, gebruiksvriendelijkheid en mobiliteit. Dat vraagt om een compleet andere manier van werken, voor bedrijven en hun klanten die de diensten gebruiken.”
Die andere manier van werken kan worden gezien als een revolutie. Volgens Barrenechea zijn er enkele belangrijke factoren te onderscheiden waardoor het met recht een revolutie genoemd mag worden. “Er is behoefte aan real-time dienstverlening. Voorheen hadden we langer de tijd om een systeem te ontwikkelen, nu moet het meteen werken. Ook is het werkveld veranderd, want de millennials met hun eigen voorkeuren betreden het werkveld. Er werken nu nog veel mensen van eerdere generaties die software en diensten maken voor de jongere generatie. Daar zit een gat dat we moeten zien te overbruggen door anders te gaan werken.”
eBook: visie op digitalisering door Mark Barrenechea
Mark Barrenechea heeft een track record van dertig jaar in de sector; van startup developer in een garage in Silicon Valley tot zijn benoeming tot Results-Oriented CEO of the year in 2015.
De CEO van OpenText kent dan ook als geen ander de ongekente potentie van digital. In zijn laatste boek deelt hij zijn eigen visie op de digitale wereld. Meer weten? Klik dan hier om een digitale versie van zijn e-book aan te vragen.
Moderne bedrijven zijn softwarebedrijven
De andere factor is de schaalgrootte, want er zijn veel meer mensen en apparaten met elkaar verbonden. Volgens Barrenechea moeten we daarom denken in nieuwe verdienmodellen. “Ook al kom je oorspronkelijk uit de maakindustrie, de factor software wordt steeds belangrijker. Moderne bedrijven zijn softwarebedrijven.” De succesvoorbeelden van Uber en Airbnb zijn al vele malen herhaald, maar iedere organisatie moet daarvan leren om hetzelfde principe toe te kunnen passen. Daar blijft het echter niet bij, want in zijn presentatie laat Barrenechea nog veel meer voorbeelden zien van bedrijven waar software het fundament wordt. De financiële wereld vertrouwt steeds meer op digitaal geld, zodat we nooit meer een portemonnee nodig hebben. Sportwinkels die gebruik maken van 3D-printing om bijvoorbeeld renschoenen precies op maat uit de juiste materialen worden gemaakt voor de consument. Of auto’s waar tegenwoordig meer dan honderd miljoen regels aan softwarecode in worden verwerkt.
Alles wordt software, volgens Barrenechea. De grote vraag is echter hoe veel bedrijven dat moeten doen, omdat software (nog) niet in het DNA zit. Veel bedrijven moeten dus op zoek naar hun kern van hun dienstverlening en die aanpassen aan moderne tijden. Dat vraagt om een disruptie, waarbij de sinaasappel als analogie wordt gebruikt. Volgens Barrenechea staat de sinaasappel voor de digitale disruptie, is het sap gelijk aan de digitale transformatie en is het uitknijpen de combinatie van het systeem, de investering en de moeite. Er gaat veel werk zitten in het uitknijpen van die sinaasappel, maar het resultaat moet het zeker waard zijn.
Hoewel dit voor veel bedrijven een grote stap is, moet deze stap wel degelijk worden genomen. Denk maar eens terug aan je laatste glas versgeperste sinaasappelsap. De eerste slok was wellicht wat zuur, maar daarna werd het zoet en wilde je waarschijnlijk nog een glaasje. Om het nog sterker te stellen: zonder digitale disruptie en software kunnen bedrijven niet meer bestaan en staat er nooit meer een glaasje jus op tafel klaar. Dat maakt het persen een stuk minder zwaar.
Over de auteur
Cyrill Tiwon heeft al veel organisaties geholpen met oplossingen op het gebied van Business Process Management en Case Management. Cyrill heeft meer dan vijftien jaar ervaring in het ondersteunen van organisaties om deze oplossingen zo effectief mogelijk in te zetten en is nu verantwoordelijk voor OpenText Enterprise Solution Consulting in de Benelux.