'Connecting people everywhere to achieve more, together.' Met die visie introduceerde Microsoft op 18 maart 2015 Skype for Business, de nieuwste versie van Lync. Eerder concludeerde ik al dat dit een slimme zet is. Microsoft maakt zijn belofte hiermee waar en universal communications (uc) komt weer een stap dichterbij. Maar wat betekent de verandering in de praktijk?
In Skype for Business wordt Lync gecombineerd met het beste van Skype. De software krijgt een user interface die lijkt op die van Skype. Dit zal adoptie vergemakkelijken omdat veel gebruikers al bekend zijn met de werking en de look and feel. Skype wordt reeds door miljoenen mensen gebruikt, zowel privé als op het werk. Skype for Business profiteert van dit grote marktaandeel. Per dag wordt er twee miljard minuten gebeld met Skype. Al deze Skypers worden nu ook bereikbaar voor de zakelijke gebruiker.
Hybride cloud maakt flexibeler
Aan de kant van de techniek vinden er ook veranderingen plaats. De grootste en mooiste verandering zit in het concept van de hybride cloud. Voorheen werkte je lokaal met Lync óf uit de cloud. Met Skype for Business wordt het mogelijk om per taak te kiezen tussen de twee. Vooral handig voor bedrijven die in hun normale operatie met een relatief klein aantal gebruikers Lync gebruiken, maar zo nu en dan videoconferenties organiseren voor een (veel) groter aantal mensen.
In dat geval kan een bedrijf tijdelijk Skype for Business-capaciteit bij Microsoft uit de cloud gebruiken. Overigens lanceert Microsoft deze hybride mogelijkheden pas later dit jaar. In de eerste launch van Skype for Business zijn ze nog niet aanwezig.
Skypen vanuit de browser
Een mooie toepassing voor deze features is er bijvoorbeeld voor de overheid. Overheidsinstanties willen in verbinding staan met de burgers. Zij verwachten transparantie en daarom wordt persoonlijk contact tussen ambtenaren en burgers steeds belangrijker. Overheidsinstanties onderhouden echter ook veel banden met samenwerkende organisaties en collega’s op andere locaties.
Met Skype for Business kan een instelling een virtueel stadhuis opzetten, waar overheidsfunctionarissen belangengroeperingen informeren over nieuwe maatregelen die effect op hen zullen hebben. De gebruikers op hun beurt kunnen vanuit elke browser deelnemen aan grootschalige vergaderingen, zonder downloads of plugins.
Persoonlijk klantcontact
Pc-tot-pc-communicatie wordt makkelijker met de Skype for Business-update. Voor bedrijven die veel contact onderhouden met consumenten is dat een grote pre. Dit geldt zeker voor organisaties in de financiële sector, zoals banken en verzekeraars. Klanten willen graag persoonlijk contact hebben met experts van deze organisaties. Met Skype for Business kan één-op-één-communicatie opgezet worden tussen medewerkers van de bank en de klant. Bedrijven worden bereikbaarder en krijgen een gezicht, want consumenten kunnen vanuit hun browser middels video of de chat in gesprek treden met de dienstverlener, zonder zelf Skype te installeren.
Medewerkers kunnen hun scherm delen, zodat klanten kunnen meekijken en dezelfde informatie zien als de medewerker waarmee zij contact hebben. Ook kunnen zij hun presence delen, zodat klanten op de website van een bedrijf kunnen zien of er contactpersonen beschikbaar zijn. Heel gebruiksvriendelijk en het levert banken en verzekeraars meer klantverbondenheid op.
Volgens Microsoft krijgen klanten een positiever beeld van financiële dienstverleners als zij kunnen videobellen met hen. De mogelijkheid om te videobellen met financiële experts is zelfs een reden om over te stappen van dienstverlener: onderscheidend vermogen waar de verkoop dus ook bij gebaat is.
De fabriek draaiende houden
Een andere sector waar Microsoft met Skype for Business zijn pijlen op richt, is de maakindustrie. In een fabriek kost elke seconde stilstand geld. Continuïteit en betrouwbaarheid zijn daarom essentieel en daarin speelt communicatie een centrale rol.
Skype for Business kan veel betekenen voor productiebedrijven. Bijvoorbeeld: een supervisor krijgt een melding over een storing in de fabriek. Met Skype kan deze vervolgens op zoek gaan naar een monteur met de juiste expertise om het probleem te verhelpen én eentje die onmiddellijk beschikbaar is. De monteur op zijn beurt kan op locatie in de fabriek, bij de installatie die gebreken vertoont, anderen laten meekijken met zijn inspectie door een videovergadering te starten. Samen lossen ze zo snel de storing op, zodat de downtime van de fabriek tot een minimum wordt beperkt.
Het is een update
Hoewel Skype for Business op een aantal punten verschilt van Lync, blijft het een update en is het geen nieuw product. De noodzakelijke functionaliteiten voor de zakelijke gebruiker uit Lync houdt Microsoft erin: makkelijk kunnen communiceren vanaf elke locatie, integratie met Office, functionaliteiten als beschikbaarheidsinformatie, videoconferencing en instant messaging. En net als Lync vormt Skype for Business een volwaardige telefooncentrale die losse pbx-systemen overbodig maakt. In feite kun je met Skype for Business alles wat je met Lync nu ook al kan. maar het is een nieuwe stap die universal communications (uc) toegankelijk maakt voor nóg meer mensen.