Het heeft veel weg van de draadomroep van een halve eeuw geleden, alleen zit er een wereld van it-hightech achter die leidt naar honderden zenders. “De webradio is een apparaat zoals de eindklant het gewend is”, zegt directeur Karel Raven van Solutions Radio. “Eenvoudig in het gebruik.”
Met de webradio ontvang je on demand streaming audio zonder dat je er computerkennis of zelfs maar een pc voor nodig hebt. Een inbelverbinding of lichte adsl is voldoende. Het kastje wordt aangestuurd via de server van Solutions Radio, waarbij het serienummer als identificatie fungeert voor abonnementen en bestellingen, en plukt de radio-uitzendingen en andere luisterprogramma’s van servers over de hele wereld. “Het serviceniveau en het managementsysteem zijn onze sterke punten”, vertelt Raven. Een eenvoudig menu leidt de gebruiker door de opties en een druk op de knop activeert de keuze. “Het slimme van de webradio is dat hij dan meteen naar het internetadres gedirigeerd wordt.” Onnodig te zeggen dat het geen speeltje voor whizzkids is. “Op dit moment zijn de Nederlandse kerken, die kerkradio aanbieden aan bedlegerige mensen, onze belangrijkste afnemers.”
Met de kerken is het allemaal begonnen. “Hun technische commissie zag de mogelijkheden in van kerkradio via internet. Daarom schreven ze drieënhalf jaar geleden een tender uit. Toevallig waren wij al een half jaar bezig met de hardware en software voor een webradio en zo hebben we elkaar gevonden. We ontwikkelden een demo die we op basis van tests met vrijwilligers verfijnden. Er waren al bedrijven die een webradio hadden ontwikkeld, maar die zijn allemaal overleden. Dat kwam doordat adsl nog duur was, content beperkt beschikbaar was en afnemers vinden te veel tijd in beslag nam. Wij hadden het geluk dat we met de kerken meteen een grote klant hadden die hun eigen content verzorgden. Bovendien kregen we subsidie van ze; een noodzakelijke geldstroom want het duurde ruim een jaar voordat het apparaat klaar was voor uitlevering.”
Nieuwe markt
Content is er nu zat, maar het is een hele toer om die te organiseren. “We moeten de diverse aanbieders overtuigen van iets nieuws en onbekends. Soms willen ze dat we betalen voor hun content, maar wij willen juist dat zij ons betalen voor de doorgifte.” Het geeft aan dat Solutions Radio zich op een lastige markt heeft begeven. Plan is om de investering van 1 miljoen euro terug te verdienen met de verkoop van de radio’s en abonnementen. En niet alleen aan kerkgangers die niet meer naar de kerk kunnen, al zijn zij wel de eersten die Solutions Radio bedient. “Kerkradio werd altijd gesubsidieerd, maar in 2001 stak de Opta daar een stokje voor. Het gevolg was dat de uitzendingen vijfmaal zo duur werden: van drie euro naar zestien euro per maand. Dankzij de webradio ben je nu zes euro kwijt.” Doorgaans nemen de kerken die kosten op zich. Zij sparen samen bijna twee miljoen euro per jaar uit sinds ze op webradio zijn overgestapt. Dat heeft de stichting Intermediair Kerkomroep Nederland (sIKN), waarmee Solutions Radio samenwerkt, berekend.
Vanaf november 2006 boort Solutions Radio een nieuwe markt aan: die van blinden en slechtzienden. “Het belangrijkste dat we hun gaan bieden is het dagelijkse magazine voor deze doelgroep Horizon, een voorgelezen versie van de krant, on demand uitzendingen van het ANP-nieuws en gesproken ondertiteling van tv-programma’s. De radio voor blinden en slechtzienden heeft meer functionaliteit dan de kerkradio en is tweemaal zo duur: ongeveer vierhonderd euro. Het grote verschil is dat er een gesproken bediening op zit. We kunnen podcasts, live streaming als audiofiles van bijvoorbeeld de Libelle, kranten en luisterboeken afspelen. Met een bookmark geef je aan waar je stopt in een boek, zodat je later verder kunt waar je gebleven was. En als je het een mooi boek vindt, kun je het meteen bestellen.” Dat gaat via een optie in het programma.
Er zijn driehonderdduizend blinden en slechtzienden geregistreerd in Nederland en nog eens driehonderdduizend mensen die leesproblemen hebben. Zij zijn blij met de komst van de webradio, getuige de toekenning van de Jacko van Dijk Stimuleringsprijs voor vernieuwende ict van de blindenorganisatie Visio. Eerder kreeg Solutions Radio al de Broos van Erp Prijs voor nieuwe ict-technologie. En het buitenland? “In Noorwegen loopt een grote proef en ook in Groot-Brittannië zijn we bezig. Verder hebben we de eerste opdrachten binnen van blindenorganisaties in de Verenigde Staten.”
Etnische radio
Solutions Radio heeft nog een andere opmerkelijke afzetmarkt gevonden in de Verenigde Staten: ‘ethnic radio’. “Een Amerikaan benaderde ons met het idee streaming audio aan te bieden aan de Russen daar. Die kunnen nu via de webradio naar twintig stations uit hun eigen land luisteren. Hij is nu ook bezig met de Grieken, de Indo-Caraïben en de Slowaken. Daarnaast heb je in Amerika talloze lokale stations met vaak een slecht bereik en beperkte dekking. Terwijl er veel mensen zijn die bijvoorbeeld naar de radio van hun geboortestreek willen luisteren.” Dit is een wens die ook niet onbekend is bij reizigers, vandaar dat Solutions Radio de klanken uit het vaderland ten gehore brengt via HotelRadio. Nog even en elk individu kan zijn eigen zenderpakket samenstellen. “Het draait al op onze server, maar het is nog even iets anders om het aan duizenden mensen tegelijk aan te bieden. Daar leggen we nu de laatste hand aan.”
Want de klanten mogen zich in grote groepen aandienen, Solutions Radio is voorlopig nog volop in ontwikkeling. Om de aanloopkosten te dragen is het naarstig op zoek naar investeerders. “Er zijn gesprekken gaande, maar daar is nog niets definitiefs uit gekomen.” In een partnerschap met Philips gelooft Raven voorlopig niet. “Voor ons gaat het om flinke aantallen, maar bij Philips lachen ze erom. On demand radio is de toekomst, maar zij zijn meer geïnteresseerd in wat er met televisie gaat gebeuren.” Geeft niet, want ook zonder megapartner kan Solutions Radio zich verheugen in een grote internationale interesse. Ook al vinden de inkopers van de webradio het apparaat nogal eens oubollig qua vormgeving. Raven: “Die zijn natuurlijk een stuk jonger dan de eindgebruikers. Voor de eindgebruikers is het prima zo.”
Noël Ummels