Met vijftienhonderd werkplekken op 150 locaties in vijf provincies is het in stand houden en optimaliseren van een goede it-infrastructuur voor het grootste drinkwaterbedrijf van Nederland geen sinecure. Om zorg te kunnen dragen voor vers drinkwater kan Vitens niet meer zonder een hoogwaardige infrastructuur en it-dienstverlening. Met RES Software kan Vitens alle werkplekken vanuit één centrale managementomgeving en wordt de servicedesk meer ontzien.
Ten tijde van de fusie met Hydron in 2006 kwam men bij Vitens in aanraking met RES Software vertelt Remco Bekkema, teammanager systeembeheer & technisch applicatie beheer bij Vitens: ‘Al bij Hydron waren we destijds op zoek naar een oplossing waarmee wij onze werkplekomgeving centraal konden beheren, die it-taken kon automatiseren en die gebruikers optimale en persoonlijke beschikbaarheid van applicaties, data-, printer- en gebruikersinstellingen bood. Dat RES Software voor Hydron en nu ook voor Vitens de juiste -oplossing is blijkt wel uit het feit dat RES Software zelfs na drie herinrichtingen van de it-infrastructuur nog steeds aan boord is.’
Scripten overbodig
Ten tijde van de derde herinrichting werden er meerdere aanbieders van dynamische desktopoplossingen vergeleken, waarbij RES Software wederom als beste oplossing naar voren kwam. ‘Voordeel was natuurlijk dat iedereen hier al bekend was met RES Software en ook de omgeving hier al naar was ingericht. Wat voor ons de doorslag heeft gegeven is dat je bij RES Software niet hoeft te scripten. Het is slechts een kwestie van vinkjes zetten’, vertelt Dennis Jungschläger, senior systeembeheerder bij Vitens. ‘Daarnaast kun je alle user content voor de werkplekken op basis van de user context vanuit de RES Workspace Manager Management Console beheren en heeft RES Workspace Manager een krachtige analysemogelijkheid die de informatie op een overzichtelijke manier inzichtelijk maakt. Door het gebruik van zowel RES Workspace Manager en RES Automation Manager kunnen wij onze gebruikers een stabiele omgeving bieden die voor iedereen gelijk is. Maar RES Software maakt het ook mogelijk om uitzonderingen te maken’, vervolgt Jungschläger. ‘Hierdoor kunnen we voor allerlei gebruikersgroepen aan allerlei applicaties verschillende instellingen meegeven.’
De omgeving van Vitens is inmiddels al vijf jaar geautomatiseerd. ‘Medewerkers weten dan ook niet beter dan dat zij hun applicaties via RES Software krijgen aangeboden’, vertelt Bekkema. ‘Dus is het besef er vaak ook niet dat zij bijvoorbeeld alleen de printers aangeboden krijgen die voor hen op die specifieke werkplek van toepassing zijn en niet hoeven te scrollen in een lijst van honderden printers. Met user installed applications geven wij gebruikers daarnaast ook de mogelijkheid om zelf applicaties te installeren. Fijn voor de gebruiker, en op deze manier geeft het ons een goed inzicht in het aantal benodigde licenties.’
Servicedesk meer ontzien
Vitens ervaart veel tijdwinst bij het installeren van pc’s door het gebruik van RES Automation Manager voor het automatiseren van allerlei it-gerelateerde handelingen. ‘Zodra de installatiemodule staat, zijn alle pc’s vervolgens door het aanklikken van deze module in één keer geïnstalleerd. Ook wordt de servicedesk meer ontzien omdat een service medewerker met adminrechten een probleem vaak al in één keer kan oplossen. Dit resulteert in minder calls van medewerkers’, aldus Bekkema. ‘Daarnaast maakt RES Software ons werk eenvoudiger’, vult Jungschläger aan. ‘RES Software levert een totaalproduct waarmee wij alles vanuit één centrale management omgeving en op een overzichtelijker manier kunnen beheren en de applicaties kunnen fijnslijpen naar de behoeftes van onze medewerkers. Daarnaast is de analysemogelijkheid zo krachtig dat wij per gebruiker problemen kunnen inventariseren. De logs werken uitstekend. En dat is iets wat bij de standaard pakketten vaak ontbreekt.’
Dat Vitens niet alleen actief is in Nederland blijkt uit feit dat er regelmatig documenten gedeeld worden waarin Nederlandse Vitens medewerkers voor Vitens Evides International hun kennis delen met lokale medewerkers van drinkwaterprojecten in landen als Ghana, Malawi en Zambia. ‘Omdat het hier gaat om bedrijfskritische informatie, is er een testomgeving met RES Hyperdrive opgebouwd. Het feit dat het hier om een on-premise opslagtechnologie gaat, geeft ons de zekerheid die wij vereisen. Wij zijn nu aan het bekijken hoe wij RES Hyperdrive organisatiebreed gaan implementeren’, aldus Bekkema.
Dat de support desk gevestigd is in Nederland, op het kantoor van RES Software International in ’s-Hertogenbosch wordt door Bekkema als prettig ervaren. ‘Wij hebben inmiddels ervaren dat RES Software een partner is die onze problemen serieus neemt en snel oplost, zelfs al is het in de avonduren weet ik uit eigen ervaring.’