Met de opkomst van allerlei clouddiensten, zag KPN een nieuwe kans om waarde toe te voegen voor eindklanten door als cloud-aggregator te fungeren tussen de clouddiensten en de enterprise-klanten. Deze nieuwe service, Grip geheten, maakt de cloud voor de klanten overzichtelijk en beheersbaar.
Het Grip-platform bundelt alle clouddiensten en zorgt voor provisioning, single sign-on, een business appstore en biedt corporate klanten een centraal startpunt voor alle clouddiensten, een overzichtelijke totaalfactuur en een centrale servicedesk.
Hoe is het gerealiseerd
KPN maakt gebruik van het Drupal content management systeem om Grip een gebruiksvriendelijk front-end te geven. Omdat de front-end vanuit gebruikersperspectief het centrale punt is binnen de dienst, is het van cruciaal belang dat er 24×7 support is van hoog niveau. KPN zocht een partner die deze service op enterprise-niveau voor Drupal-sites kon leveren en koos voor Acquia. Acquia is specialist in support en service op enterprise-niveau voor organisaties die gebruik maken van Drupal.Acquia Network biedt een uitgebreid pakket aan kennisondersteuning, trainingen, tools en technische support waarmee KPN in staat is om de prestaties van het platform te monitoren en analyseren.
KPN deed ook een beroep op het Professional Services-team van Acquia om na de eerste oplevering van de Grip front-end, een security en performance audit uit te voeren op de Drupal-code. Principal Technical Consultant van Grip, Michiel van Dijk van KPN, zegt daarover: ‘Deze samenwerking was direct vanaf de start succesvol. Zowel vakinhoudelijk, als in de manier waarop. De consultants van Acquia zijn specialisten met een enorme kennis en ervaring, en daarnaast erg prettig om mee samen te werken.’ Het Grip-platform biedt controle, gebruiksvriendelijkheid en inzicht in de cloud en dat maakt het mogelijk om op een uiterst effectieve manier gebruik te maken van de clouddiensten.
De resultaten
De audits leverden gedetailleerde rapportages op waarmee KPN en de platformontwikkelaar direct actie konden ondernemen om de site te verbeteren op performance en security. ‘Door die audits en de direct doorgevoerde verbeterpunten die Acquia constateerde, hebben we nu een state-of-the-art platform gerealiseerd. Niet alleen uit het oogpunt van gebruikersvriendelijkheid, maar ook waar het gaat om veiligheid, prestaties en schaalbaarheid’, zegt Van Dijk. De toegevoegde waarde die Acquia bood bij de initiële audits smaakte naar meer en dus blijft Acquia als onafhankelijke expert de kwaliteit en veiligheid van de Grip-portal periodiek monitoren en toetsen.
Jeroen Jacobs, Manager Competence Center Grip van KPN Corporate Market: ‘Acquia Network Insight geeft als monitoring tool perfect inzicht in en controle over de belangrijkste aspecten van de portal. Voor ons heeft ook het Acquia-netwerk zijn waarde bewezen. De tools van Acquia-partners als BlazeMeter, New Relic en Yottaa die in Acquia Network zijn opgenomen, bieden extra inzicht in de performance en bij het load testen en versterken de Acquia-Drupal applicaties. Maar de belangrijkste toegevoegde waarde van Acquia is voor ons wel het kennisniveau van het support team en de proactieve houding van de consultants. Die hebben ons team op hoog niveau versterkt, hebben effectief met ons samengewerkt en hebben ons daadwerkelijk ontzorgd. Dankzij hun niveau van Drupal-expertise, kunnen wij er volledig op vertrouwen dat de kwaliteit van het Cloud Broker Service-aggregatieplatform Grip en de controle van en het inzicht in de code en processen, optimaal blijven.’
‘Zij hebben ons team op hoog niveau versterkt, hebben op een zeer effectieve manier met ons samengewerkt en zijn er verantwoordelijk voor dat onze totale effectiviteit toenam, waardoor wij ons konden focussen op de vernieuwing voor onze klanten’, sluit Jacobs af.