Op dit moment is het ook binnen de scholengemeenschap de trend om zoveel mogelijk de ict te outsourcen naar commerciële partijen. De reden hiervoor is vaak om zo weinig mogelijk personeel op de loonlijst te hebben.
Wat vaak vergeten wordt is die ene persoon op het werkgebied, die met zijn ict-vaardigheden wel ondersteuning ter plaatse kan bieden, zodoende dat ook de docent begrepen wordt en niet op afstand een helpdesk hoeft te bellen, zodra er eerst besproken wordt of dit wel of niet direct gefactureerd hoeft te worden
Uitbesteden van de zogenaamd complexe klussen, zoals een server inrichten of een firewall configureren is de normaalste zaak, terwijl de aanwezige netwerk-/systeembeheerder dit ook zou kunnen. De nadruk hierin ligt meestal op budget, kennis en efficiëntie en wordt regelmatig op verkeerde raakvlakken ingezet waardoor ict vaak het ondergeschoven kindje is/wordt. Maar ook zaken als applicatiebeheer en facilitair beheer zijn werkvlakken die zoveel mogelijk uitbesteed worden, zodat die loonlijst zo kort mogelijk wordt en het management altijd de ‘beheerpartij’ kan vervangen (zijn immers geen kosten op de loonlijst).
Ik ben benieuwd naar jullie meningen? Is outsourcing de oplossing voor service, kwaliteit en verbetering? Ik ga in ieder geval nu genieten van mijn vakantie.
@Reza Het stuk van @PaVaKe zette mij op een heel ander been. Ik zat in mijn hoofd met lagere scholen en voor ict ondersteuning is samenwerking zinnig gek en zeker als dat naar plaats of omgeving gaat. Je wilt ondersteuning als dat nodig in en dat moet niet van ver moeten komen. Dus de suggestie dat de gemeente het onderzoek in gang zet lijkt me een goede. Maar de school bestaat ook al niet en scholen in het voortgezet onderwijs laat staan hoger onderwijs is heel andere koek en zijn die zoals @PaVaKe zegt al georganiseerd en grote organisaties. Dan zullen die overkoepelende organisaties zelf het organiseren van de ICT voor hun rekening nemen. Je gaat er denk ik niet aan ontkomen dat er ter plaatse ondersteuning is voor ict problemen divers maar ook dat er sprake is van systeembeheer en applicatiebeheer.
Hoe dat georganiseerd moet gaan worden zou ik ook niet weten (outsourcen of niet) maar dat je mensen ter plaatse moet hebben dat lijkt zeker. Victor de Pan vraag zich af of outsourcen voor de kwaliteit en de service van de ondersteuning een verbetering is. Ik denk dat je dat niet kan zeggen. Voor hetzelfde heb je een prima functionerende interne ict afdeling en maakt een externe partij die ondersteuning levert er een potje van. Het kan natuurlijk ook omgekeerd! Die kwaliteit is lastig te bekijken, de centen waarschijnlijk een stuk beter. Als de overweging van de leiding alleen maar is om de loonkosten naar beneden te brengen en te gaan schuiven met posten dan lijkt me dat een hele slechte en kortzichtige reden maar het is wel iets wat ik al vaker gehoord heb. Ik begrijp trouwens niet waarom dat nu goed is, de loonkosten naar beneden en onderdelen outsourcen. Per saldo zou dat toch niets moeten uitmaken? Integendeel misschien? Ik kan dat nooit helemaal volgen. Maar ik denk, kwaliteit en tevredenheid zouden leidend moeten zijn.
Het ergste van alles is eigenlijk dat de eerste reactie van Ewout ook nu weer uitkomt … wederom een “expert” die niet de moeite neemt te reageren als er antwoorden gegeven worden op zijn vraag
@Pavake,
Kennelijk heb je de laatste regel van zijn “verhaal” niet gehaald, wat ik mij overigens goed kan voorstellen gezien de “inhoud”, daar staat namelijk dat hij met vakantie is. So far, nog maar een week weg, misschien met het Computabel commentaar wellicht “for ever”.
Je zou wel kunnen constateren dat kennelijk zijn eigen ICT-infrastructuur nog niet zo ver dat hij tenminste Computable nog in zijn vakantie leest.
@Maarten Met de inhoud vind ik het wel meevallen, een kort stukje met een paar heldere punten erin. Misschien wel meer vragen dan opinie maar wat mij betreft een goed leesbaar en relevant stukje. Ik zie ze hier heel wat onleesbaarder al kan dat ook aan mij liggen natuurlijk.
Misschien is de schrijver wel zo verstandig om de computer de computer te laten en niets te lezen op vakantie. Het kan ook betekenen dat het aan het thuisfront allemaal op rolletjes loopt en er geen reden is voor contact. Outsourcen is dan zeker niet nodig.
Zou wel leuk zijn als de schrijver erop terugkomt.
Vreemd om op voorhand een auteur te bekritiseren op niet reageren, terwijl hij in zijn stuk aankondigt met vakantie te gaan.
Auteur geeft nauwelijks een opinie maar vraagt zich af of outsourcing in het onderwijs een goede zaak zo zijn en geeft een aantal argumenten waarom je dat (beter?) niet zou doen.
Ik ben het grotendeels eens met die argumenten, zeker als het om grotere verenigingen of stichtingen gaat – zoals PaVaKe ook al aangeeft.
Anderzijds denk ik dat centrale IT dienstverlening aan scholen best beter geregeld mag worden en dat de overheid in deze een belangrijke kartrekker zou kunnen zijn. Diezelfde overheid stelt namelijk de verschillende eisenpakketten vast. Niet alleen als het gaat om organisatorische normen en budgetten, maar ook als het om de basis opleidingsprogramma’s gaat. Alle TL, HAVO, VWO en andere examens zijn landelijk gelijk, dus het zou niet moeilijk moeten zijn de generieke pakketten centraal aan te bieden. Wat is daar beter geschikt voor dan de Cloud? Alle scholen aangesloten bij een landelijk netwerk. Centrale inkoop drukt de prijs en er blijft ruimte om op lokaal niveau “mannetjes” in te zetten voor hands-on service.
Er blijft heus genoeg ruimte om zaken zodanig in te vullen dat dit past bij de identiteit van de school, maar wat centraal kan moet je centraal doen.
Hey, Victor. Al terug van vakantie? Tijd voor een reactie zou ik zeggen.
Er worden inderdaad een aantal goede punten aangehaald en ben terug van vakantie en heb inderdaad de computer de computer gelaten en ben zelf gaan genieten van de zon. Heb inmiddels een nieuw artikel aangemaakt om het outsourcingtraject beter verwoorden. Ben erg benieuwd naar reacties van collega’s die dit ook hebben meegemaakt en hoe zij dit hebben ervaren? Ik zal wat sneller reageren deze keer 🙂
Om te outsourcen moeten eigenlijk een 4 tal punten aan de orde komen. Het maakt niet uit over welke dienst/service het gaat ICT, Salaris, Schoonmaak, Catering, etc.
In het kort komet het hier op neer:
1. Continuïteit
2. Kosten
3. Kwaliteit
4. Focus op kernactiviteiten
Als een organisatie op het snijvlak deze 4 punten wenst in te vullen is outsourcing ontzorgen.
De hierboven aangegeven reden is een logische geredeneerd vanuit een werknemer.