Systeembeheerders zijn de stiekeme superhelden die de apparaten en software beheren, die jou in staat stellen je werk goed uit te voeren. Ze zorgen dat alles up-to-date en beveiligd is, en dat alles naar behoren werkt. Je hebt misschien niet eens door dat ze er zijn, totdat er iets veranderd of gemaakt moet worden. Met het oog op de Dag van Systeembeheerder (SysAdmin Day) die op 29 juli 2016 plaatsvindt deel ik hier daarom de tien redenen waarom systeembeheerders de coolste baan van de wereld hebben en in de praktijk onvervangbaar zijn.
Systeembeheerders hoeven zich nooit te vervelen. Ze staan oog in oog met veranderende technologieën en nieuwe en dynamische businesscases vanuit het hoger management. Daarnaast gaan zij ook om met eindgebruikers die elke keer weer nieuwe manieren verzinnen om de grenzen van technologie, en vooral hun eigen geduld op de proef te stellen. Veel systeembeheerders zijn uitblinkers, ook al krijgen ze niet altijd de waardering die ze verdienen.
In mijn ogen is het de koelste baan ter wereld. Ik geef hier tien redenen waarom, maar er zijn er vast nog meer. Vul de lijst vooral aan als je nog meer redenen kan bedenken. Systeembeheerders, deze is voor jullie!
1. Je boost productiviteit
Downtime heeft een negatief effect op het bedrijf en de moraal. Door bedrijfscontinuïteit te garanderen, draag je bij aan de productiviteit. Misschien realiseren ze zich dit niet – en jij ook niet -, maar dit werkt ook bevorderend voor het humeur van de werknemers. Downtime veroorzaakt stress en heeft een negatieve impact op engagement en de algehele tevredenheid onder werknemers. Het is jouw dagelijkse taak om te zorgen dat iedereen op technisch gebied kan doen wat hij moet doen. Je telefoon- of ticketsysteem is misschien niet zo cool als het Bat-signaal, maar wanneer je hulp wordt ingeroepen, kun je absoluut de held uithangen.
2. Je bent een ware Sheldon voor de Penny’s in deze wereld
Jij bent de persoon bij wie kan worden aangeklopt voor…, nou ja, eigenlijk voor alles wat met online of digitaal te maken heeft. Natuurlijk weet je alles van het bedrijfsnetwerk en de -apparaten, maar je bent waarschijnlijk ook op de hoogte van de laatste gadgets en onlineplatforms. Je weet misschien zelfs welke tv-series je absoluut niet mag missen. Eén ding is zeker: mensen zullen je om hulp, tips en advies vragen.
3. Wie wil er nou offline zijn? Eat, sleep, browse, repeat!
Je passie voor (goed werkende) it kwam waarschijnlijk niet zomaar uit de lucht vallen. Grote kans dat je vroeger luidruchtige discussies met je ouders had over hoeveel tijd je wel niet op de computer zat. Die tijd is nu wel voorbij. Je kunt naar hartenlust het wereldwijde web verkennen.
4. Gewild en ongekend populair
Er bestaat geen beter moment om systeembeheerder te zijn. Er zijn meer en betere middelen om je werk makkelijker te maken, en het belang van je werk wordt door anderen steeds meer erkend. Zelfs door de mensen die geen idee hebben wat je nou eigenlijk doet. Daarnaast ontstaat er ook buiten je discipline steeds meer vraag naar je. De groeiende vraag naar it-talenten komt je goed van pas. Er is niks mis met accepteren hoe waardevol je bent. Je hebt je werkgevers voor het uitkiezen.
5. Altijd een goed verhaal op verjaardagsfeestjes
Er gaat geen dag voorbij zonder dat je ten minste één keer de typische it-zin “Heb je geprobeerd hem uit en weer aan te zetten?” uitspreekt. Toch word je nog steeds verrast door de vragen en problemen die zo nu en dan voorbijkomen. Ze vormen dan misschien een uitdaging en ze bewijzen ook dat je collega’s of klanten niet zonder je kunnen. Bonusvoordeel: deze ervaringen maken je tot de meester der anekdotes op elk verjaardagsfeestje waar je naartoe gaat.
6. Koning in je eigen domein
De meeste problemen kunnen off-site worden verholpen, dus als je geluk hebt, kun je thuis werken – of een andere plek waar jij je op je gemak voelt. En als je vanuit huis werkt, dan kun je aantrekken, eten en drinken wat je maar wilt. Je hoeft er niet op je best uit te zien voor een bijeenkomst met klanten, je hoeft geen smerige koffie te drinken of quinoacrackers te eten, omdat je enkel en alleen in de kantine terechtkunt. Thuis kun je lekker casual gekleed gaan, genieten van de sublieme koffie uit je chique espressomachine en je eigengemaakte culinaire hoogstandjes oppeuzelen terwijl je meezingt met je favoriete muziek.
7. Elke dag is een avontuur
Als systeembeheerder zijn je vaardigheden altijd uit te breiden en ben je nooit uitgeleerd. Naast je persoonlijke ontwikkeling kom je regelmatig oog in oog te staan met nieuwe technologieën en businesscases. Toch weet je je expertise altijd te vergroten en nieuwe vaardigheden op te doen. Met zo’n dynamisch beroep raak je nooit verveeld.
8. Zoektocht zonder grenzen
Je expertise komt in de meeste markten van pas. Daardoor ben je niet afhankelijk van vraag of eerdere keuzes voor een specifieke sector of richting. Je kunt makkelijk overstappen van bijvoorbeeld de overheid naar toerisme. Of van gezondheidszorg naar de detailhandel.
9. Je bent de sleutel tot succes
Doordat jij zorgt voor bedrijfscontinuïteit en -productiviteit, draag je actief bij aan het succes van het bedrijf. Sterker nog: je maakt de weg vrij voor innovatie. Technologie is een van de belangrijkste stimulansen van innovatie, nu meer dan ooit. Elk innovatief idee wordt ontworpen, ontwikkeld, gedeeld of op z’n minst opgeslagen op bedrijfsapparaten en -netwerken. Drie keer raden wie ervoor zorgt dat alles werkt? Ja, jij.
10. Je krijgt je eigen dag
We hebben inmiddels vastgesteld dat je waardevol en gewild bent. Reden genoeg dus voor je werkgever om SysAdmin Day optimaal te omarmen en je te overspoelen met waardering. Op zijn minst iets lekkers voor bij je heerlijke, eigengemaakte en welverdiende kopje koffie.
Marwin Marcussen, EMEA Channel solution architect
Ik ben het daar wel mee eens, ik doe het al meer dan 25 jaar. Maar wel als interne systeembeheerder, niet bij zo’n hoster of outsource bedrijf. Bij zo’n outsource bedrijf is het toch veel uurtje factuurtje en SLA. De sfeer wordt er meestal niet beter op is mijn ervaring.
Ik heb al wat verschillende werkgevers gehad, maar intern waar je inderdaad koning en spil bent ( of 1 van de spillen) van een bedrijf is het toch het leukst om voor te werken. Maar ook dat je verantwoording en vertrouwen mag hebben om oplossingen aan te dragen en problemen (uitdagingen) op te pakken. Maar wel in de opensource hoek met unix/linux. Ik zit nu bij een klein bedrijf, een startup, waarbij ik vooral met opensource software en linux een mooi stabiel en veilige omgeving op kan zetten is wel erg leuk sinds een lange tijd.
De trend van uitsourcing en alles naar de cloud brengen is voor mij als beheerder niet goed.
Goede systeembeheerders zijn als een engeltje op je schouder 🙂
Arie, outsourcing van mensen is niet goed voor systeembeheerders, internet diensten adopteren (cloud) is juist wel heel leuk, ook als systeembeheerder. Het vergt veel nieuwe kennis, is extra complex bij het oplossen van problemen en kan echt een boost geven aan productiviteit. Juist met cloud computing kun je ook de prachtigste krachtige scripts maken die echt een magisch tintje geven.
Klinkt als een reklameburo.
Even plagen.
Wanneer een update fout gaat, wie krijgt de schuld? De systeembeheerder.
Wanneer die printer/MFP niet doet wat gewenst is is de beheerder schuld.
Wanneer het netwerk traag is, is de beheerder schuldig.
Wanneer data op straat liggen omdat de goegemeente dropbox zo praktisch vindt en dat zelf wel regelt, is de beheerder schuldig.
Wanneer ransomware een PC verziekt is de beheerder schuldig.
etc. etc.
De wereld is niet wit, niet zwart maar grijs.
Alleen een grijze beheerder wil men meestal niet.
Mooi als iemand zo enthousiast is over zijn eigen baan en terecht dat mensen achter de schermen ook eens de lof krijgen die ze verdienen.
Toch denk ik dat de blik op het vak ietwat te rooskleurig is. Met name bij het “in de praktijk onvervangbaar zijn” vrees ik dat veel systeembeheerders de komende jaren wel degelijk vervangbaar zullen blijken te zijn. Zet een externe cloudomgeving naast een interne omgeving met zijn lange rijen servers en het aantal benodigde beheerders minimaliseert. Voor de paar die er nog nodig zijn kan het nog steeds een wereldbaan zijn, maar de ietwat mindere goden zullen een andere baan moeten zoeken vrees ik.
@Jan: Zoals Arie zei het is leuker als je ergens intern dat werk doet. Ik kwam altijd binnen met “Wat heb je nou weer stuk gemaakt?”
Per definitie was het altijd de schuld van de gebruiker, het werkte immers voordat ze er met hun tengels aanzaten. 🙂
Een van de taken die de komende jaren wordt uitgefaseerd is systeembeheer. Ten eerste door de opkomst van cloud diensten, ten tweede door de opkomst van geautomatiseerd beheer en de tooling die daarbij beschikbaar komt uit de cloud en ten derde omdat leveranciers de taken voor het updaten van software op zich nemen.
Systeembeheer heeft dus maar een beperkte toekomst, maar daar zullen andere taken op een hoger niveau voor in de plaats komen.