Al lange tijd hebben we het over de War for Talent. Bedrijven die er last van hebben, bedrijven en it’ers die aangeven dat het overdreven is of het meer een beeld voor de (nabije) toekomst vinden. Hoe het ook zij, de cijfers over het verwachte tekort liegen er niet om. Voor mij reden om na te denken over het efficiënt inzetten van personeel op de it-afdeling. En dan met name op de beheerafdeling, want wat mij betreft zijn hier nog flinke slagen te maken. En War for Talent of niet, efficiëntie heeft altijd prioriteit.
In mijn ogen spelen er nu twee belangrijke uitdagingen binnen de it-markt: de War for Talent en de verkorte innovatiecyclus. Daarom hebben wij onder Nederlandse it-managers onderzoek gedaan naar de effecten hiervan op het it-management. Hieruit is gebleken dat 25 procent van de it-managers hoogopgeleid personeel minder in wil zetten op functies die ook geschikt zijn voor middelbaar opgeleid personeel. De beheerafdeling is hier een mooi voorbeeld van. Op dit moment werkt middelbaar opgeleid it-personeel vooral in het technisch/infrastructureel beheer (74 procent) en applicatiebeheer (78 procent). Van het hoogopgeleid it-personeel wordt nog altijd 30 procent ingezet voor applicatie- en technisch beheer. Zonde, want zij hebben hun tijd hard nodig voor andere zaken.
Een belangrijke stap in het effectiever inzetten van resources op de it-beheerafdeling is het gebruik van een beheertool. In de praktijk maakt de ruime meerderheid van de it-afdelingen al gebruik van tools voor beheer, maar in mijn ervaring worden die vaak minimaal benut. In plaats van de tooling alleen te gebruiken voor het monitoren van de systemen, kan deze bijvoorbeeld ook ingezet worden voor het borgen van kennis. Hiermee stel je medewerkers in staat om van elkaar en voorgaande situaties te leren en hoeft niet steeds opnieuw het wiel uitgevonden te worden. Zo kan iedereen zich bezighouden met taken die bij zijn of haar opleidingsniveau passen.
Voorspellend beheer
Steeds meer bedrijven maken de overstap van reactief naar proactief beheer, maar inmiddels is het ook mogelijk om nóg een stap verder te gaan, naar voorspellend beheer. Voorspellend beheer maakt gebruik van gegevens die over een langere periode zijn verzameld en die geanalyseerd worden met als doel tijdig beheertaken te plannen om zo proactief beheer te minimaliseren. Hierdoor worden incidenten en problemen op het gebied van beschikbaarheid, capaciteit, performance en gebruikersbeleving voorkomen.
In tegenstelling tot proactief beheer ziet de beheerder veel eerder dat de gegarandeerde prestaties van de bedrijfsprocessen in gevaar komen. De stap van proactief naar voorspellend beheer kan er voor zorgen dat de it-afdeling efficiënter en productiever wordt en dus beter kan voldoen aan wensen en eisen vanuit de business. Dit verlaagt de druk op de it-afdeling, omdat het garanderen van de beschikbaarheid van de it-infrastructuur eenvoudiger wordt.
Voorspellend beheer helpt bij het optimaal inzetten van de beschikbare resources, onder meer doordat beheerfuncties kunnen worden verdeeld in proactieve en voorspellende beheerders. In het eerste geval houden de beheerders zich bezig met het monitoren van de it-infrastructuur en het oplossen van incidenten. Voorspellende beheerders concentreren zich meer op de lange termijn door het analyseren van gegevens. Zo kunnen medewerkers makkelijker op de goede plek binnen de organisatie geplaatst worden en zorg je dat een ieder op zijn eigen niveau genoeg uitdaging krijgt.
De combinatie van voorspellend beheer en het borgen van kennis zorgt ervoor dat hoogopgeleide it’ers zich kunnen focussen op hun eigen taken, maar helpt daarnaast middelbaar opgeleid it-personeel ook om makkelijker door te groeien. Met de huidige uitdagingen in het vizier, belangrijke zaken om eens over na te denken.
De resultaten van het onderzoek zijn verwerkt in de whitepaper ‘Het vinden van een duurzame oplossing. Onderzoek naar het effect van de War for Talent en de verkorte innovatiecyclus op it-management’.
@Ewout:
Het werk dat ik aanhaalde ging over de prestaties van systemen en netwerken. Niet over de prestaties van mensen, dat is als technieker niet zo interessant 😉
Wat me een beetje verbaast mijn beste collega professional, dat het nog niet helemaal helder is hoe voorspelbaar IT is en dus ook gebruik en de inrichting van beheer. Als er namelijk m.i. iets voorspelbaars is dan is het wel IT.