Waar het bouwen van websites en programmeren in Groot-Brittannië al een tijdje onderdeel is van het curriculum van het basisonderwijs, praten we hier in Nederland nog over 2032. De jeugd van vandaag dreigt de aansluiting op de arbeidsmarkt te missen als we nú geen actie ondernemen.
Bij veel mensen leeft het idee dat het lezen en schrijven van code alleen in de ict belangrijk is. Maar het aantal niet-ict-beroepen waarin programmeren ook van belang is, neemt flink toe door de digitalisering en de opkomst van het internet of things (IoT). Elk bedrijf is straks een softwarebedrijf en dat betekent simpelweg dat steeds meer werknemers moeten kunnen programmeren. Denk bijvoorbeeld aan automonteurs die ook aan de software van een auto moeten kunnen sleutelen. Of de verwarmingsinstallateur die moet begrijpen hoe de cv-ketel is verbonden met de overige apparaten in een smart home.
Urgentie
Hoewel er in Nederland wel degelijk aandacht is voor het tekort aan programmeertalenten, lijkt het voor velen nog geen onderwerp van hoge urgentie. Er wordt hier vaak gesproken over 2032, maar als we dán pas een beroepsbevolking hebben met genoeg programmeertalenten, dan hebben we de boot allang gemist. In Groot-Brittannië, Finland, Letland, Roemenië en Zweden krijgen kinderen nu al op de basisschool les in programmeren of staat dat op zeer korte termijn te gebeuren. Maar ook in Nederland neemt het aantal vacatures voor specialisten al toe – zo zijn wij hier momenteel alleen al voor Azure-cloudprojecten op zoek naar veertig talenten.
Tijd voor actie dus, en reden voor verschillende bedrijven en overheden om het CodePact te ondertekenen. Gezamenlijk hebben we het doel om vierhonderdduizend kinderen klaar te stomen voor de arbeidsmarkt van de toekomst. Door ze kennis te laten maken met programmeren, maar ook door ze structureel en logisch te leren denken, en ervoor te zorgen dat ze weten hoe techniek werkt.
Codeweek
Zaterdag 10 oktober 2015 start Codeweek, een EU-initiatief om kinderen toekomstbestendige vaardigheden aan te leren. Een mooi moment om aan dit onderwerp extra aandacht te besteden. Daarnaast vaardigt mijn werkgever al vanaf deze week zo’n vijftig medewerkers af als gastdocenten om leerlingen uit groepen 7 en 8 les in coderen te geven. Dat doen we in samenwerking met Stichting CodeUur die wekelijks op verschillende bassischolen in Nederland een code-uur houdt om kinderen les te geven in coderen. Met deze initiatieven hopen we een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van Nederlands programmeertalent. Maar dat kunnen we natuurlijk niet alleen. Jouw hulp is meer dan welkom. Meld je bijvoorbeeld aan als gastdocent bij CodeUur om programmeerlessen aan te bieden. Of meld je als bedrijf aan voor CodePact om deel te nemen aan dit initiatief. Dan bereiden we samen Nederland voor op de arbeidsmarkt van de toekomst!
Marcel Timmer, directeur Innovatie bij Microsoft Nederland
Coderen is toch maar een tool om een schakel in een ICT concept tot stand te brengen, dan ben je er nog niet. Vergelijk het met een legoblokje. Ook al ziet het er eenvoudig uit, er zit ern strategie achter. Stel je voor dat iedereen zijn eigen blokje fabriceert naar goeddunken
Wij kregen 32 jaar geleden op de Mavo al les in basic, trouwens prachtige lessen! Heeft zich dat niet verder ontwikkeld? Dan hebben we best lang stil gestaan.
De aanvankelijke schrik om het hart toen ik dit artikel las sloeg om in een grote glimlach op mijn gezicht toen ik de website van Stichting CodeUur bekeek.
De schrik: oh mee, ze gaan toch niet proberen Java of C# te doceren? Ik wil de kinderen van deze generatie niet te kort doen, maar dat vergt toch echt wel heel veel abstract denkvermogen en logica. Doe dan liever iets met MineCraft of Lego Mindstorms. Daar gaat het om spelenderwijs leren “programmeren” met behulp van functionele blokken. DUs eigenlijk: niet programmeren maar configureren.
En dat is gelukkig precies wat de stichting als lesmethodiek aanbiedt, weliswaar op een ander platform, maar wel met dezelfde gedachte.
De pas gehouden RAD wedstrijd heeft immers aangetoond dat de toekomst draait om combineren en configureren van functionele, paramteriseerbare blokken. En helemaal eens met Marcel: hoe jonger geleerd, hoe beter voor de toekomst van ons land.
Klinkt best leuk.
Maar wie gaat het ze leren?
Het vak informatica in het voortgezet onderwijs is vakkundig om zeep geholpen. Het tekort aan docenten informatica wordt rond 2020 op bijna 40% geschat. Nu al hebben veel scholen in het voortgezet onderwijs het vak afgeschaft omdat er geen docenten voor te vinden zijn.
En natuurlijk ook omdat vele leidinggevenden het nut er niet van inzien.
Hoe zullen we dan de kinderen op de basisscholen kunnen gaan onderwijzen in programmeren?
Het is triest maar Nederland loopt niet gewoon achter maar hopeloos achter.
Geachte basisschool kinderen,
kies een beroep waarmee je voor je 50e binnen bent (bijv. optiehandelaar) en vraag aan je meester/juffrouw waarom je daar niet al lessen in kunt krijgen. Blijf weg van de ICT, want dan sta je reeds als 50-er op straat.