Weinig technologische trends hebben zich zo snel ontwikkeld binnen de zakelijke markt als bring your own device (byod). Met het byod-concept neemt de consument zijn geliefde technologische apparatuur van thuis mee naar zijn werk, waardoor technologie die oorspronkelijk is ontworpen voor thuisgebruik in de zakenwereld terecht komt.
Toch is het byod-concept niet helemaal zonder risico´s voor het bedrijfsleven. Zo is niet alleen de beveiliging van data vaak een probleem voor bedrijven die kiezen voor dit concept, maar doemen er vaak ook vragen op bij wie de aansprakelijkheid ligt als een apparaat wordt gestolen of verloren gaat. Met name de jongere werknemers die met digitale technologie zijn opgegroeid, brengen graag hun eigen apparaat mee. Door deze wildgroei aan apparatuur moeten bedrijven hun bedrijfsstructuur, dienstverleningsmodellen en beleidsregels voor de beveiliging aanpassen en dit legt de nodige druk op de it-afdelingen.
Ik ben daarom voorstander van ‘choose your own device’ (cyod). Met dit concept kiest de gebruiker zijn eigen device binnen de kaders die de organisatie bepaalt, waardoor de gebruiker het apparaat zowel zakelijk als privé kan gebruiken. Bedrijven kunnen hierdoor makkelijker controleren of een apparaat voldoet aan de eisen op het gebied van functionaliteit en vooral beveiliging. Dit concept brengt in eerste instantie wel meer investeringskosten met zich mee als het byod-concept. Aan de andere kant kunnen it-afdelingen hun apparaten op deze manier beter beheren en hun data beveiligen. Veel Nederlandse organisaties die het byod-concept toepassen stellen zich in grote mate bloot aan risico’s, dit komt voornamelijk omdat er geen protocol is over het gebruik van privéapparatuur. Daarnaast houden veel gebruikers zich niet aan de elementaire veiligheidsinstellingen.
Een ander probleem van het byod-concept is dat er een wirwar ontstaat aan besturingssystemen wat vaak erg lastig is voor it-afdelingen. Bij het cyod-concept heeft iedere medewerker dezelfde software en besturingsysteem waardoor de it-afdeling apparaten op de juiste manier kan beveiligen en op een verantwoorde manier beheren. Daarnaast kunnen ze dezelfde remote management tools gebruiken om op afstand te helpen wat bij byod vaak lastiger is. Met cyod zullen bedrijven op de lange duur meer tijd en kosten besparen. Kortom, het cyod-concept houdt rekening met de benodigdheden van de werkgever en de wensen van de werknemer en is de gulden middenweg om de juiste balans te vinden op de werkplaats.
Daar is pas een opiniestuk over geplaatst:
https://www.computable.nl/artikel/opinie/telecom/4694684/1276977/byod-nee-liever-cyod-of-zap.html#4696151
En mijn reactie is dus hetzelfde: Gaat goedkomen en dan praten we er niet langer over…
BYOD en CYOD en ZAK zijn allemaal tijdelijke termen, nodig om de technische onmogelijkheden en de behoeften van gebruikers op de één of andere manier te matchen.
Op het moment dat zakelijk apps en privé gebruik gescheiden kunnen worden op 1 apparaat, vervalt deze hele discussie.
Het gaat om het onderscheid kunnen maken tussen identiteiten. Mensen hebben in toenemende mate meer loyaliteiten, neem een ICT-ZZP-er met meer dan 1 klant tegelijkertijd.
Uit het artikel: Bij het cyod-concept heeft iedere medewerker dezelfde software en besturingsysteem
Dat is dus juist niet zo, het woord choose zegt het al, de keus is niet voor iedereen gelijk. Sterker nog sterk verschillend, tenzij er natuurlijk maar 1 “keuze” mogelijkheid is.
Tis een crosspost – I know – maar toch:
Misschien kraam ik onzin uit – maar wat als je de app een onderdeel maakt van de data? En afhankelijk van het device type dat deel krijgt toegestuurd wat op dat moment relevant is – dus data + relevante deel van de app?
Read more: https://www.computable.nl/artikel/opinie/telecom/4694684/1276977/byod-nee-liever-cyod-of-zap.html#ixzz2OpdJmKBq
Betekent cyod niet gewoon weer terug naar een paar voorgeschreven toestellen? Wederom wordt geredeneerd vanuit de bedreiging en niet vanuit oplossingen of kansen. Snel weer de muur opwerpen omdat men vreest voor…? Hoeveel bedrijven zijn er waarbij medewerkers hun sim-kaartje gewoon in hun eigen toestel stoppen. Dus hoe groot is het huidige probleem werkelijk? Gegarandeerd dat er weinig it-afdelingen zijn die dat onder controle hebben en zo’n apparaat dan blokkeren. Laat de oplossingen zich maar aandienen t.a.v. beveiliging en beheer in plaats van terughoudend te zijn. En support vanuit de it-afdeling inrichten, waarom? Als je voor privé een toestel koopt ga je toch ook op Internet zoeken naar het antwoord op je vraag. Datzelfde mag men ook verwachten van diegenen die een afwijkend model gaan kiezen met byod. Dus helemaal geen extra kosten voor beheer. Vervolgens een goede policy opstellen en met kracht onder de medewerkers kenbaar maken hoe deze na te leven inclusief aansprakelijkheid. Bij diefstal of verlies de mogelijkheid om een leverancier van diensten het toestel te laten ‘wipen’. Maak het niet moeilijker dan het is.