Ik kom nogal eens ergens. Zo was ik laatst bij een leuk, kleinschalig en gespecialiseerd congres. Ik zou in een dag geïnformeerd worden over een aantal proposities van een producent van software. Ik was persoonlijk uitgenodigd en er zou die dag een select gezelschap aanwezig zijn. Ik zou veel nieuws gaan beleven en mijn netwerk flink uit kunnen breiden. En dat viel tegen.
Ik zag precies hetzelfde selecte gezelschap dat ik al drie jaar op dit congres zie. Erg gezellig, maar tot uitbreiding van mijn netwerk zou dit niet leiden. Niets nieuws hier.
Vervolgens worstelde ik mij door drie technische sessies die werden voorgezeten door een mompelende Engelsman die door pagina’s vol Powerpoint-tekst heen slofte. Dat klinkt misschien geweldig, maar het viel toch wat tegen. Er werd niets gezegd wat ik niet al wist en ik kon sneller lezen dan hij sloffen. Niet dat ik nou zo briljant ben, maar ik was al wel een keer door de website van de producent gehuppeld ter voorbereiding op het congres en wist dus eigenlijk alles al.
De lunch was prima moet ik zeggen, dat dan weer wel.
Na de lunch gingen we verder met mompelsessies over zaken die ik al kende omdat ik er in eerdere webinars (special invitation!) al over had gehoord. Gelukkig waren de demo’s wel zinvol, want die gaven mij de tijd om dit blogje te schrijven en mijn mail bij te werken.
Kortom: was dit congres een zinvolle tijdsbesteding voor mij? Nee dus, helaas niet. Ik vermoed dat ik alle kennis ook op had kunnen doen door zelf twee uurtjes online te focussen op informatie die daar over de producten te vinden is. Vanuit het perspectief van netwerken bood het congres niets meer naast mijn Twitter/LinkedIn- en Facebook-informatie.
Het meest zinvolle was misschien wel het inzicht dat de meeste congressen voor mij niet zinvol zijn. En dit komt denk ik niet eens door de kwaliteit van de congressen, maar door de kwaliteit van de online informatie en andere communicatie middelen.
De meeste leveranciers en bedrijven bieden zo veel goede info via (gratis) webinars, online chat sessies en web based demonstraties dat daar simpelweg niet tegenop te congressen valt.
Ik ga de komende congressen maar eens niet volgen. Ik ga die dag twee uur besteden aan het doorspitten van de beschikbare online informatie en daarnaast een uurtje LinkedInnen/Facebooken en Twitteren. Volgens mij blijf ik dan prima op de hoogte en verbonden met iedereen in mijn netwerk. En ik heb dan ook nog tijd genoeg om uitgebreid te lunchen.
Mochten jullie voorlopig niets meer van mij horen, dan had ik het mis en zie ik jullie weer op een aanstaand congres.
@Remco
Beetje jammer dat je blijkbaar vooral de herkenning zoekt en niet frisse ideeen. Daarmee bevestig je een beetje mijn indruk, je zoekt op de verkeerde plaatsen. Afgelopen jaar kwam Alt-S congres erin als een trein, niet alleen om bevestiging maar door ‘kruisbestuiving’ die ontstond door netwerken. En ook OVUM congres was verhelderend door de bijwerking van andere visies vanuit het perspectief vanuit andere rollen. De mompelende Engelsman zou dus heel goed de ‘nerd’ kunnen zijn die volledig ‘out of his comfortzone’ op een podium is gezet maar pas tot zijn recht komt in een ‘one-to-one’ gesprek.
Wie antwoorden op een presenteerblaadje verwacht stelt dus gewoon de verkeerde vragen en stellen dat online informatie voldoende is voor de complete beeldvorming lijkt me nogal kort door de bocht, meeste content is 100% marketing. Filtering op marketing ‘blabla’ is eenvoudig te maken door te kijken naar sprekers en persoonlijk ben ik niet geïnteresseerd in sales managers of de andere commerciële marionetten.
Niet genoemd maar zeker ook interessant zijn gesprekken die ik gehad heb op de laatste beurs waar ook Computable stond. Aantrekkelijke dames geven daar ook niet de antwoorden waar naar ik op zoek ben, die komen pas nadat ik technische vragen gesteld heb en aan ‘nerd’ voorgesteld ben die achteraf in een hoekje zit.
Ik sla de presentatie nog al eens over om met mensen te spreken. De stands ga ik meestal ook langs. Puur om te kijken wie ze zijn en wat ze te bieden hebben.
Doe dat ook eens. Kies een statement of een vraag en kijk hoe de standhouders erop reageren. Kun je echt heel veel van leren.
in de jaren 80 was er een radioprogramma Ronflonflon. De presentator belde bekende mensen op met de vraag wat ze gegeten hadden en hoe het smaakte. Meestal waren ze teleurgesteld dat het interview niet om hun specialisme ging.
Congressen zijn zowiezo wat achterhaald
– bigdata : zou dat niet online antwoord geven op al je vragen ?
– sociale media : en dan naar congressen gaan ?
– cloud : en dan naar congressen gaan ?
– innovatie : niet echt he
– het nieuwe werken : dacht het niet
Nou komt er net een collega van mij helemaal hoteldebotel enthousiast terug van een weekje congres in Orlando. Kan ik er weer opnieuw over nadenken… 😉