Wie is er verantwoordelijk voor, dat op maandagmorgen het directie overleg doorgang vindt als dit plaatsvindt vanuit verschillende locaties.
De diversiteit aan middelen die ‘connected’ zijn aan de bestaande infrastructuur neemt in zeer rap tempo toe. Dit valt niet echt op omdat het inmiddels vrij normaal is. Sprekende voorbeelden zijn: informatieborden bij de receptie, smartboarden in vergaderlocaties en medewerkers die gebruik maken van tablets. Dit lijkt in eerste instantie vrij simpel, maar om dit op een verantwoorde manier te integreren in de architectuur is een grote uitdaging. Dit geldt zeker voor de volgende generatie audio visuele hulpmiddelen.
De afgelopen jaren zie je dat veel ict-managers beleidsmatig ingezet hebben op virtualisatie (zowel op client als server omgevingen). Dit is vanuit financieel en beheersmatig oogpunt ook logisch. De behoefte aan audiovisuele hulpmiddelen wordt echter steeds groter. Digitaal vergaderen met video-conferencing is hiervan een sprekend voorbeeld. Als ict-manager wil je dit soort ‘spiegeltjes en kraaltjes’ natuurlijk aan je medewerkers ter beschikking stellen. Om dit mogelijk te maken wordt vaak gekozen om dit standalone aan te sluiten. Integratie en samenwerking binnen de technische architectuur levert nogal wat slapeloze nachten op. Vele audiovisuele faciliteiten als beamers en smartboarden zijn gebaseerd op point-to-point verbindingen. Simpelweg: de stekker wordt fysiek in de aansluiting geprikt. Op korte termijn biedt dit ook nog wel voldoende aanknopingspunten.
Maar ook hier zie je ontwikkelingen waardoor integratie van deze nieuwe apparatuur in de infrastructuur noodzakelijk worden. Zo zijn er al toepassingen die het mogelijk maken om in een video conferencing-sessie bestanden gezamenlijk te bewerken. Dit betekent dat er behoefte ontstaat om het gesloten bedrijfsnetwerk open te stellen voor overige deelnemers. Maar ook dat er via tablets via Wi-Fi grote bestanden over het netwerk worden geraadpleegd. Gevolg is dat jij als ict-manager de infrastructuur complementair dient te maken met ‘ongeautoriseerde’ gebruikers, private cloud voor vertrouwelijke bestanden, een netwerkomgeving die voorziet in het draadloos communiceren met een behoorlijk bandbreedte en dat dient ook nog compatibel te zijn met point-to-point devices. En dit natuurlijk in samenspraak met degene die verantwoordelijk is voor de fysieke aanpassingen aan het gebouw.
Heb je deze faciliteiten gerealiseerd dan voldoen de gestandaardiseerde processen voor onderhoud naar verwachting ook niet meer. Het is immers onmogelijk om bij een update van een applicatie de ontwikkeling test acceptatie en productie (OTAP)-keten te doorlopen.
Maar het blijft wel jou verantwoordelijkheid als ict-manager dat op maandagochtend de geplande directievergadering doorgang vindt.
Vijfluik
In deze serie besteed ik aandacht aan de onderwerpen die wel binnen de verantwoordelijkheid van de ict-organisatie vallen, maar niet altijd technisch zijn. In het eerste artikel van dit vijfluik over het nieuwe werken (hnw) ging ik in op de gevolgen voor de ict-organisatie. In het tweede artikel wordt het omgaan met digitale informatie besproken. De gevolgen voor de organisatie en waar de ict-manager mee te maken gaat krijgen. Na het omgaan met de digitale informatie is de technische infrastructuur van belang. Wat zijn de gevolgen voor de ict-manager van alle devices die van de infrastructuur gebruik gaan maken? Hier gaat het in bovenstaand artikel over. In het vierde artikel wordt gekeken hoe, nu de ict-manager de informatie en infrastructuur onder controle heeft, de interne processen gewijzigd worden. Het laatste artikel besteed ik aandacht aan de gevolgen voor het contract- en leveranciersmanagement.
Deel vier verschijnt op 6 maart 2013
Gert-Jo,
Wat een verhaal, zonder kop en staart en van links naar rechts van het ICT spectrum springend. Van dit artikel snap ik de link naar HNW helemaal niet meer.
Wat je probeert aan te geven dat bij HNW veel digitaal wordt samengewerkt en dat deze digitale samenwerking integraal moet worden aangepakt, inclusief presentatie, video en audio toepassingen. Je geeft aan dat dit lastig is, maar je baseert je nergens op.
Je zou een onscheidbaar kunnen maken tussen infrastructuur, gebruikers devices en presentatie apparatuur. De presentatie apparatuur kan gekoppeld worden aan de infrastructuur of de gebruikers devices. Dit laatst komt veel voor, het eerste is een vernieuwing. Of dit allemaal draadloos moet is de vraag. Je wilt een draadloze bediening, maar de presentatie apparatuur, audio, video mogen de data best wel van een bedrade infrastructuur halen. Dan worden de problemen al heel snel behapbaar en oplosbaar. Er zijn tal van technieken beschikbaar die de bediening los kunnen koppelen van de content en integraal aansluiten bij wat men mag verwachten.
Ik vind dit soort uitdagingen en problemen machtig en laat mij graag uitnodigen om met vrij simpele en goedkope bewezen technieken oplossingen te presenteren. Als je meer geld te besteden hebt kunnen we dat ook met complexere technieken. En nog een laatste tip, smartboards zijn achterhaald, niet me in investeren. Koop liever een lcd scherm en een goeie app, daar kom veel verder mee.
@Willem
Dit artikel is onderdeel van een serie waarin ICT “gerelateerde” zaken waarbij het lijkt dat deze onder verantwoordelijkheid van ICT vallen besproken. In dit artikel wordt belicht dat er “koppelingen” ontstaan vanuit behoefte van huisvesting. Maar dat een goede afstemming met ICT op langere termijn wenselijk/noodzakelijk is.