Pak jij de digitale transformatie al grootschalig aan? Vele goedbedoelde, maar kleine, initiatieven op dit vlak resulteren in een it-operationsafdeling die niet meer kan voldoen aan de eisen die de business stelt.
It-teams spenderen maar liefst tachtig procent van de tijd aan ‘firefighting’; dagelijks terugkerende werkzaamheden die eenvoudig zijn te robotiseren. Denk aan het maken en controleren van back-ups, logbestanden, iDocs en filetransfers. Of het uitvoeren van systeemkopieën, data-archivering en tickethandling. Er blijft dus twintig procent van de tijd over voor innovatie en nieuwe projecten die bijdragen aan de groei van de organisatie.
Kijk je naar deze firefighting-werkzaamheden, dan kom je tot de conclusie dat deze eenvoudig zijn te robotiseren. Vaak tot wel honderd procent van de handmatige, repetitieve handelingen. Met als resultaat een aanzienlijk verbeterde kwaliteit, verkorte doorlooptijd en minimalisering van het menselijk handelen. Bovendien is door de inzet van robotics een reductie op de kosten van it-operations te realiseren.
Kijk je naar hoe organisaties robotics toepassen, dan zie je dat er vele, kleine initiatieven zijn gestart. Echter wordt er vooral ingezet op desktop automation tools. Deze tools nemen de gebruikersinterface over en automatiseren de invoer in een scherm van een applicatie. Nadeel hiervan is dat niet het gehele end-to-end-proces wordt geautomatiseerd maar slechts enkele stappen van een proces. Daarnaast is de schaalbaarheid discutabel omdat elk werkstation dat erbij komt, leidt tot een grotere benodigde infrastructuur.
De nieuwste generatie robotics werkt op een fundamenteel andere manier. Naast desktop-automatisering zijn andere functionaliteiten nodig om een end-to-end-proces te robotiseren. Met alleen desktop-automatisering kom je er gewoonweg niet. Denk aan erp-integratie, cloudbased-integratie, externe websites, orchestration, sla & workflow, pre-configured robots en global management & roll-out. Digitale transformatie betekent een volledig andere manier van kijken naar processen. Het betekent het streven naar een volledig geautomatiseerde uitvoering van processen en niet slechts gedeeltelijk. Dienstverlening aan de business staat weer voorop, en daar is ook tijd voor als we de werkzaamheden die niet bijdragen aan het resultaat, kunnen robotiseren.
De vraag die altijd naar voren komt, is: wanneer zijn we zover dat dat echt kan? Het antwoord is eenvoudig: we zijn al zo ver! Robotisering van it-operations is echt mogelijk en wordt door steeds meer organisaties in de praktijk toegepast.
Door: Menno Heesbeen, vicepresident sales Europe bij Redwood Software
(Deze bijdrage is afkomstig uit Computable Magazine, editie 01/2018.)