Onderzoek van TNS Nipo wees onlangs uit dat 23 procent van de Nederlanders een leven lang leren niet zo ziet zitten. En slechts 19 procent van de mensen heeft een beeld bij wat het feit dat mensen steeds ouder worden en langer werken, nu echt betekent voor ons (werkend) leven en de kennis die daarvoor nodig is. Dat is jammer, want door snelle (technologische) ontwikkelingen veroudert onze kennis snel. Een leven lang leren is geen luxe meer, maar een must. Werk aan de winkel dus als het gaat om bewustwording.
Waarschijnlijk brengen de meeste werknemers niet graag nog meer dagen per jaar door in achterafzaaltjes van middelmatige hotels zonder meetbare resultaten. Hoe het dan wel moet? Succesvol een leven lang leren kan alleen door gebruik te maken van de mogelijkheden die e-learning biedt in combinatie met social media.
Zeker voor iedereen die werkt in de it is continue opname van nieuwe kennis essentieel. Technieken volgen elkaar in een razend tempo op, en de doorsnee it’er moet ook steeds bredere kennis bezitten. Vroeger was je klaar als je alles wist van desktops, nu heeft iedereen mobiele devices die soms wel en soms niet in het netwerk zijn opgenomen, security is geavanceerder dan ooit en alles moet naar de cloud. Hoe houd je dat allemaal bij?
Om als organisatie succesvol een leven lang leren vorm te geven, moet je een aantal randvoorwaarden invullen:
- Het moet betaalbaar zijn. Online trainingen zijn de enige manier om betaalbare scholing aan te bieden op de schaal die vereist is.
- Traditioneel leren gebeurt op een locatie buiten het bedrijf. Maar hoeveel dagen per jaar kun je weg zijn van je organisatie? Leren moet dus flexibel en on-demand kunnen en effectief zijn qua tijd. Met e-learning boek je 30 tot 40 procent tijdwinst, zo wijst onderzoek uit. Tevens leer je het effectiefst in de omgeving waarin je die praktijk ook echt toepast, dus op de werkplek.
- Voor een leven lang leren moet je continu, wanneer jij dat wilt, toegang hebben tot kennis, met name kennis die direct toepasbaar is in de praktijk. Laat medewerkers daarvoor werken met online kenniscommunities, zodat ze gebruik kunnen maken van de wisdom of the crowd. Binnen zo’n kenniscommunity worden medewerkers bovendien empowered om continu bezig te zijn met hun kennisontwikkeling.
Is dat alles? Nee, want een leven lang leren heeft ook te maken met de mindset van mensen en van organisaties. Je moet je bewust worden van het feit dat de innovatiekracht van een organisatie cruciaal is voor de overlevingskansen in een evoluerende markt. En kennis is een grondstof voor innovatie. Continue kennisontwikkeling is dus geen noodzakelijk kwaad dat geld kost, maar een strategische asset voor de toekomst. Daar móet je als organisatie mee aan de slag als je op de lange termijn concurrerend wilt blijven.
Ewout, wellicht omdat je maar 1 ding / onderdeel kunt? 😉
Als ik naar je laatste reacties kijk van gisteravond zie ik weer een bekend patroon, lekker hakken en er vol in vol overtuiging met de bravoure “ik weet het toch lekker beter dan jij”.
Ik zou haast denken dat je mandaat hebt gekregen om je zo op te stellen.
@Henri
Ik heb het dus over de hogere cognitieve vaardigheden in de vorm van ervaringen welke helpen bij het analyseren en evalueren van het cursus aanbod. Mogelijk ben je het met me oneens maar ik stel dat het hierbij veelal om lagere cognitieve vaardigheden gaat waarbij het begrijpen teruggebracht is tot een toetsingskader met meerkeuze antwoorden.
Als je trouwens goed gelezen had en de ironie van mijn laatste zin in mijn reactie naar Jan begrepen had dan wist je aangaande mijn kunsten wel beter, ik kan meer maar ik denk dat redactie het niet leuk zal vinden als ik een expert die maar 1 ding kan met zijn eigen spel versla;-)
@Ewout
uit je reaktie (en je artikelen) kan ik met de beste wil van de wereld geen “hogere cognitieve vaardigheden” halen.
@Jan
Waarom was je ook alweer gestopt me je academische studie?
De cognitieve dissonantie dat het niet je dingetje was doet vermoeden dat je vaardigheden niet hoger gaan dan herhalen van oude kunstjes. Hoezo is de cloud nieuw als ik overweeg dat Allen-Babcock al met dit concept kwamen in de jaren 60 en daarin zelfs verder gingen dan de meeste providers op dit moment als het om de privacy gaat?
En dit was dus de gratis cursus lagere vaardigheden ‘klikken op een sterretje’ waar goed oefenen kunstjes baart. Want cognitieve dissonantie is dus een term uit de psychologie die gehanteerd wordt als de onaangename feiten ontkent worden.
Eerder schreef ik de opinie Dot.com economie is nu Bedot.com economie waarbij ik min of meer al inging op het ‘leven lang leren’ verhaal van oude dingen in een nieuw jasje stoppen want idee van ‘leren op afstand’ werd in 2000 al geïntroduceerd en zorgde er zelfs voor dat Open Source licenties aangepast moesten worden, kennis opdoen en deze onthouden is helaas ouderwets nu iedereen een extern geheugen heeft in de vorm van Google;-)
@Ewout, je herhaalt jezelf. Doe wat aan je sociale intelligentie want daar scoor je heel erg laag. Je bent nooit te oud om te leren.
De autodidacten hier beschouwen (academische) studies vaak als overrated en iets dat je beter in de praktijk kunt doen. Afgestudeerden zijn eigenwijs en incompetent.
De afgestudeerden hier gaan vaak voorbij aan het feit dat er andere manieren van leren zijn dan “studeren” en beschouwen autodidacten vaak als eigenwijs en incompetent.
Afhankelijk van de persoon is zelf- of praktijkstudie of academische studie een meer of minder geschikte manier van leren. Of je slim genoeg bent om op een bepaald niveau te denken en te doen kun je ook nog op andere manieren toetsen, evenals of je ergens genoeg van weet. Overigens is ergens iets van weten nog niet het zelfde als het ook snappen.
Het grote probleem is te bepalen hoe je op voorhand zekerheid kunt krijgen over iemands kennis, inzicht en competenties. Bijkomend probleem is hoe en door wie je dat moet laten toetsen (door gediplomeerden of autodidacten?)
Het simpele antwoord is: dat kun je niet. En het hoeft ook niet, want succes in deze wereld hangt niet af van diploma’s, maar van ego’s.
Zou het afhangen van gezond verstand dan zou het in deze wereld een stuk beter gaan, op alle vlakken.
@Henri: Dit is wel iets wat je vaker onder technici ziet. Kijk maar eens naar de discussies op tweakers.net over diepergaande technische onderwerpen. Daar lijkt het ook soms op een wedstrijdje wie het uiteindelijk het allerbeste weet. Het echte haantjesgedrag maar dan in de vorm van wie het meeste kennis heeft.
Zelf bouw altijd liever aan bruggen en/of inzicht van de wederpartij.
Ook frappant dat degenen die het hardste tegen certificeringspapieren aantrappen ze zelf meestal niet bezitten.
Ja, er zijn makkelijke multiple choice trajecten, maar als die zo makkelijk zijn, dan haal je die toch gewoon even?
En als je iets ‘beefy’ers wil zijn er ook zwaardere certificeringen.
@Technicus: jij zegt “Ook frappant dat degenen die het hardste tegen certificeringspapieren aantrappen ze zelf meestal niet bezitten.”
Wat ook frappant is: dat gediplomeerden tegen niet-gediplomeerden aantrappen, alsof geldt: geen diploma = geen verstand van zaken. Zo wordt veel waardevolle kennis en ervaring afgeserveerd, alleen maar omdat er geen diploma is.
Dat is ronduit dom.
@hk: De markt is sowieso verziekt. Als je de ervaring hebt, krijg je de functie soms niet omdat je het papiertje niet hebt en als je tijd gevonden hebt het te certificeren, is de ervaring niet actueel meer.
Ik kan hierover sprekend als lijdend voorwerp. Toen ik vanuit een kleine organisatie kwam met veel ervaring en weinig certificeringen, (daar was nooit tijd voor, echt te druk) mocht ik nergens beginnen want ik had geen papieren naast mijn diploma. En tegen de tijd dat ik die certificeringen gehaald had, (let wel meerdere zwaardere) had ik enkele kabeltrek functies op mijn CV staan.
Wat mij wel steeds meer opvalt met een hoop van die certificeringen, is dat ze steeds makkelijker lijken te worden. De stof zelf wordt niet eenvoudiger, maar men krijgt gewoon steeds meer kunde om zo’n certificeringstraject snel en makkelijk te doorlopen.
Ik heb toch een paar collega’s meegemaakt die makkelijk certificaten kunnen halen, maar gewoon drempelvrees hebben.
Je schrijft: de mogelijkheden die e-learning biedt in combinatie met social media.
Waarom social media? En welke combinatie bedoel je?
Voor de rest een goed artikel…