De hostingmarkt is de afgelopen twintig jaar radicaal veranderd. Veel bedrijven gingen al failliet. Gewoon omdat ze lui werden. Ze hebben niet geïnnoveerd. Ze dachten dat ze nog steeds belachelijke prijzen konden vragen, waardoor ze zichzelf uit de markt prijzen. Ondertussen geven ze de 'grote spelers' de schuld voor het overstromen van de markt met lage prijzen en allerlei hosting services. Ze vergaten in de spiegel te kijken en zagen dat ze moesten innoveren, maar hadden liever ervoor gekozen om in de comfortzone te blijven, waardoor ze klanten bleven verliezen.
In de komende vijf tot tien jaar zullen veel hosting bedrijven verdwijnen. Ze kunnen gewoon niet, willen niet of weten niet hoe ze moeten innoveren. Ze verliezen klanten aan Amazon, Google of een andere ‘cloud’-providers. Of ze worden opgekocht door hosting/investeringsmaatschappijen met diepe zakken.
Consolidatie
De hosting-industrie heeft de afgelopen vijf jaar een enorme consolidatie doorgemaakt. Het ene na het andere bedrijf is uitgekocht. Ze hebben de fiches ‘verzilverd’ en zijn vertrokken. Je vraagt je waarschijnlijk af als eigenaar van een hostingbedrijf: ‘Hoe zal ik overleven?’ Goede vraag: dat doet u niet als u uzelf die vraag nog moet stellen en nog geen antwoord hebt. De enige manier om te overleven is om te innoveren.
U ziet dat de grote spelers niet eenvoudigweg een aangepaste, hoogwaardige en persoonlijke ‘personal touch’ hosting service kunnen aanbieden. Er zal altijd behoefte zijn aan bedrijven die de volledige datacenter/hosting-diensten van bedrijven kunnen beheren. Ofwel omdat het bedrijf de kennis niet heeft om hun hosting diensten te beheren, of omdat ze niet de werknemers hebben om het te beheren. Dus ja, er is een niche binnen de komende vijf tot tien jaar. Het grote probleem is; hoe krijgt u een goed marktaandeel om ervoor te zorgen dat u het overleeft? Daarvoor moet u een geweldige service bieden.
Luie-stoel
Kom uit de ‘luie’-stoel en sta zij aan zij met juw klanten en wacht niet tot ze een klacht indienen of hulp nodig hebben. Dit gaat u klanten kosten. Klanten betalen voor een premium service. Dit betekent dat u hun services volledig vanuit A-Z beheert. Ze willen niet worden lastig gevallen met server updates, patches, beveiliging, DDoS-aanvallen en alle andere problemen om een netwerk engineer te zijn.
Hier zijn de veranderingen. Hier kunt u overleven. Het is nu aan u om de controle over uw bedrijf, over uw niche en over uw concurrentie terug te nemen. Het is geweldig om competitie te hebben, het houdt u scherp wanneer u te lang in de luie stoel zit.
Het is tijd om actie te ondernemen. Ga het dan nu ook doen.
Ralph Karseboom, ceo van Hostslim