Elke werkdag behandelt Computable een onderwerp waarover lezers kunnen discussiëren. Vandaag over de geruchten dat HP met een Windows-smartphone komt.
Uitgelekte specificaties en analyses van de strategische voor- en nadelen; een vermeende HP-smartphone met Windows 10 Mobile brengt bij sommigen de gemoederen in beweging. Microsoft-watcher Paul Thurrott ziet er voor HP in ieder geval geen brood in: waarom zou de (afgesplitste) pc-maker proberen een grote speler te worden in de zeer kleine markt van Windows-smartphones? Dat mobiele platform is afgelopen jaar gekrompen van 3 naar 1,7 procent marktaandeel. HP kan volgens Thurrott beter een van de vele kleinere spelers zijn in de zeer grote Android-markt.
Aan de andere kant zou HP met zijn vertrouwde merknaam – zeker in de zakelijke markt – misschien best hoge ogen kunnen gooien. Daarbij kan het slim combineren met pc-leveringen om bedrijven totaalpakketten te leveren, waarbij het dan smartphones niet extern hoeft in te kopen. Verder belooft de Continuum-functie van Windows 10 Mobile interessante productiviteitsvoordelen voor bedrijven. Of riskeert HP een herhaling van de iPod-misser uit 2004? Wat vind jij?
Nouja, MS doet zijn best om toch significant te worden in de smartphone markt. Mij kan het niet bekoren (en ik heb het echt geprobeerd), maar MS kan hardnekkig volharend zijn en als het dan gaat gebeuren en HP bouwt een a la Lumia reputatie op, dan zou dit best een goede strategie kunnen zijn.
En als je kijkt naar de Lumia series dan is innoveren en opvallen makkelijker met een Windows Phone dan met Android. Dus ik snap het wel. Beter gokken op iets met potentie dan begeven in een “vecht” markt.
Ik vlak MS succes niet uit, maar persoonlijk zet ik er ook mijn geld niet op…