Elke werkdag behandelt Computable een onderwerp waarover lezers kunnen discussiëren. Vandaag over onderwijs van de toekomst. Weg met leerstof?
De school van de toekomst lijkt om de paar jaar een andere focus te moeten hebben. Van leren omgaan met Basic en MS-Dos, via tekstverwerken met Wordperfect, naar wysiwig met Word, enzovoorts. De vorige hype is overstappen op iPads, waarbij het maar de vraag is of lesmateriaal zich daarvoor leent. De nieuwste hype is alle kinderen leren programmeren, waarbij het nog de vraag is in welke taal en of die over X jaar nog valide is.
Beter is het om programmeerprincipes te onderwijzen en het probleemoplossend vermogen van kinderen te stimuleren. Dus niet vastgelegde – en vastliggende – lesstof stampen, maar uitdagingen aangaan, leren van oplospogingen en vooral niet opgeven. ‘De schoolklas van de toekomst is probleemoplossend, creërend en leert je hoe je jezelf kunt uitdrukken’, zegt bijvoorbeeld de man met de blauwe trui, die kinderen en Apple Store-medewerkers (in rode kledij) verraste door onaangekondigd op te duiken bij een programmeerpartijtje in de Apple-winkel. Wat vind jij?
Ik ben met mijn zoon van negen in de Den Haag Apple store geweest voor de workshop programmeren voor kinderen. Dit was niet zo’n positieve ervaring. De medewerker in een hoek van de winkel zei “We gaan leren programmeren, programmeren is programma’s maken, zoals bijvoorbeeld voor de iPad”
Vervolgens kregen de kinderen een iPad mini (zie ook in het filmpje, dus wel consequent) en werden verwezen naar de http://code.org website en daar staan wat oefeningen zoals die van Star Wars (en Minecraft).
Naast dat mijn zoon daar al zelf mee begonnen was en er dus niets werd toegevoegd in de winkel zelf. is de website nu niet echt ideaal voor een iPad mini. Klein en overlappende tekst.
Na een uur kregen ze een diploma en een USB-stick ?!? plastic armbandje. Daar is dus nog wat werk aan de winkel.
Niettemin is de website best goed als instap en vooral ook in het Nederlands te zien (op wat video’s na). Het is wel een begin en het smaakt naar meer.
Grappig genoeg -en hier komt de kicker- ben ik na diep en lang nadenken erachter gekomen dat één van de eerste beroepen die drastisch gaat veranderen en misschien zelfs gaat krimpen, het programmeren is!
Dit is nu typisch iets wat je met kunstmatige intelligentie gaat zien veranderen. Maar goed, daarover binnenkort meer.
De hele opzet van deze nieuwe lesmethodes is dat het onderwijs bewust slechter wordt gemaakt zodat de kinderen uiteindelijk minder ontwikkeld en intelligent worden. Oftewel de leerfabrieken moeten domme mensen opleveren die geen lastige vragen stellen, kopen wat de reclame ze opdraagt en netjes stemmen op de partijen die de status quo willen handhaven.
In die zin klopt de zin ‘Onderwijs moet probleemoplossend worden’ wel alleen wordt er iets anders mee bedoeld. Niet voor niets dat Steve Jobs zijn kinderen verbood om de iPad te gebruiken.
Typerend voor probleemoplossend denken is de aanhoudende aandacht voor de achteruit kijk spiegel en het antwoord op vragen als: “waar ging het mis, wat hadden we anders moeten doen en wie is daarvoor verantwoordelijk”. In alle gevallen eigenlijk mosterd-na-de-maaltijd – al was het maar omdat diezelfde situatie niet meer voor gaat komen.
Beter zou zijn om te leren hoe je vooruit kunt kijken – hoe je voor jezelf een stip op de horizon tekent, welke mensen en middelen vandaag de dag beschikbaar zijn om dat te bereiken en hoe je die bronnen kunt aanspreken.
Maar boven alles: stop met DIP-en, op zichzelf staande risico analyses en het bijbehorende zwarte pieten!
Probleemoplossend dus.
Mooie generieke term, daar van je geen buil aan.
Maar ja, wat is dat dan precies ? Paar jaar terug poste hier een requiremens wel eens wat. Die zit op goeie plek, want zij weet wat moet worden opgelost. Nooit meer wat van gehoord. Waarschijnlijk keek ze teveel in de achteruitkijkspiegel van Will. Heb je de boel net vastgelegd, is het alweer achterhaald in de Agile hoofden van de beslissers.
Terwijl de bedrijven nog steeds hun programmaatjes upgraden en de markt op gaan met zoeken naar FTE’s met minimaal twee jaar ervaring met de release die net is losgelaten, zo lees ik hier dat men principes moet onderwijzen. De stompzinnigheid van de markt moet opgelost door het onderwijs. Probleemoplossende slimmigheid is niet nodig op dat niveau ? Voor intelligence heeft de business toch haar eigen oplossing. Business Intelligence duh, afgestudeerd in Bommelstein. Die volgen Gartner en schreeuwen over de tekorten van personeel die nergens mee kan werken.
Cloudpositivo Henri kijkt zelden in de achteruitkijkspiegel. Wat je daarin ziet, daar kan je namelijk zowiezo geen 10 jaar mee voouit. Oom Jan leert zijn neefje schaken. Decennia lang een klassieker. Lees het boek en je speelt het spel je leven lang. Anders met Henri die zijn zoontje leert programmeren. Op de terugweg realiseert hij zich al dat de markt misschien wel gaat krimpen. Wonderlijke tijd. Generiek problemen moeten oplossen terwijl je geen enkel idee hebt waar het allemaal naar toe gaat. Kunstmatig Intelligentie + een hoop data. Computers hebben met dat spel ook al lang van ons gewonnen en die doen ook niet zo mal als Fischer en Kasparov.
Eerst was je slim als je goed kon rekenen, daarna als je kon schaken. Nu moet je creatief zijn om je te kunnen onderscheiden. Niet alleen van elkaar maar ook van je eigen computer.
Laten we ons richten op de positieve dingen. De iPad programmeercursus was dan waardeloos, maar er was toch geen business case voor. Het komt vast allemaal goed.
Will,
Beschrijf je hier niet het systeemdenken waarin alle evaluaties de iteraties zijn van twee stappen vooruit en drie terug omdat de stip die je aan de horizon zet proberen te bereiken met de op dat moment beschikbare middelen precies het probleem beschrijft waarin alles een spijker wordt als je alleen maar een hamer hebt?
Om vooruit te kunnen leren kijken zul je eerst de geschiedenis moeten kennen omdat je anders gedoemd bent deze te herhalen. En je reactie leert me dat je weinig kaas gegeten hebt van een fenomeen zoals automatiseren, toch vaak iets met dezelfde situatie.
Waar de hoge priester van de cloud zijn kind naar de commerciële onzin van Apple stuurt laat ik mijn zoon een proefles wiskunde volgen om de achterliggende algoritmen te leren. En hierdoor kan hij een ruimtelijk vraagstuk oplossen met een slimme formule die je in elke programmeercode kunt vangen, bijvoorbeeld Python;-)
Zolang binnen ons institutionele onderwijs gehoorzaamheid aan de markt nog hoger gewaardeerd wordt dan een inzichtelijkheid erin dan de blijft kunstmatige intelligentie het slappe surrogaat waar je met ‘sjoemelsoftware’ de cijfers kun manipuleren. Nu de (leer)stof van zwarte pieten discussie is neergedaald blijkt het gewoon om dezelfde indoctrinatie van een ‘weg met ons’ lobby te gaan.