Bij het lezen van de diverse artikelen op deze website wordt er vaak gesproken over DE business, DE klant, DE sector enzovoort. Niet zelden leidt dit tot een stroom van reacties, waaruit keer uit keer blijkt dat ‘DE’ (wildcard, voor de niet-techneuten) niet bestaat.
Waar hebben we het eigenlijk over wanneer we praten over, laten we er eens eentje uit lichten, ‘DE business’? Is dit een eBay of een Amazon, welke middels DevOps meerdere malen per dag allerlei wijzigingen aanbrengt op zijn website om klanten te verleiden nog meer bij hun te kopen, of hebben we het hier over software die zorg draagt voor het goed functioneren van airbags in je auto. In het eerste geval wordt een foutje doorgaans snel gevonden, en is deze ook zo weer aangepast. In het andere geval kan een fout in de software leiden tot zeer dure terugroep-acties van betreffend model wereldwijd. Dit is op zich al een kostbare gelegenheid, om nog maar niet te spreken van reputatie- of merkschade in zo’n geval.
Een andere veel voorkomende is ‘DE klant’. Als deze al zou bestaan, is hij of zij op z’n minst schizofreen. Hoezo dat? Laten we een hartchirurg als voorbeeld nemen. Deze heeft net iets besteld via Amazon (klant type 1), rijdt een paar dagen later met zijn auto (met die ene airbag van zojuist, klant type 2) naar een afhaalcentrum om zijn bestelling op te halen. Daar aangekomen belt hij met zijn smartphone (klant type 3) naar zijn werk dat hij wat later is omdat hij een pakketje op moet halen. Op het zijn werk aangekomen logt hij in op het bedrijfsnetwerk (klant type 4) om zijn afspraken te checken om vervolgens met een geavanceerd röntgensysteem een patiënt te dotteren (klant type 5).
Deze gebruiker zal in alle vijf de gevallen een ander verwachtingspatroon hebben. Als een website even niet werkt, proberen we het doorgaans even later nog een keer. Als er een landelijke telefoonstoring is, kan dat vervelend zijn (tenzij de chirurg net gebeld moet worden voor een spoedgeval) maar meer dan dat is het meestal niet. Ach, en een storing op het bedrijfsnetwerk … hmm, daar kom ik zo nog even op terug. Vervelender wordt het al als, mocht je een botsing hebben, de airbag niet werkt. Nog een graadje erger is het als, tijdens de dotterbehandeling, het beeld blijkt haperen en de chirurg hierdoor een ader lek prikt, met alle ellende van dien voor de patiënt.
Dit brengt me bij ‘DE sector’. Zonder afbreuk te willen doen aan welke sector dan ook, maakt het nogal een verschil of facebook op je smartphone blijft hangen, of het röntgenbeeld van die chirurg van zojuist. Zo maakt het ook nogal verschil of je je mail niet kunt lezen doordat er een storing op het bedrijfsnetwerk is, of dat een complete fabriek die vrachtwagens maakt stil komt te vallen door diezelfde storing.
Dit alles maakt het vakgebied ict juist zo interessant, maar daarmee ook heel lastig onder één noemer te vatten. Wat bij de één het ei van Columbus blijkt te zijn, kan voor de ander compleet onbruikbaar zijn. Een afkorting die in de ene sector ingeburgerd is, kan in de andere sector iets heel anders betekenen. Ontwikkelprocessen voor sterk gereguleerde omgevingen zijn vaak veel te ‘zwaar’ voor de creatieve omgevingen en vice versa, en zo zijn er nog talloze andere voorbeelden te bedenken.
Door ict nu in te willen zetten als DE oplossing voor alle problemen van DE business in DE sector lijkt het wel de bekende Haarlemmerolie. Enige nuancering op zijn tijd zal het imago van ons vakgebied daarom zeker goed doen.
@ PaVaKe,
Leuk artikel. Leest lekker weg en een keer heel wat anders dan wat we hier standaard te lezen krijgen.
Nuancering en zelfreflectie is nooit verkeerd. Als je er maar niet in zwelgt. (Daar zijn psychologen voor. (Eigen bescheiden mening.))
Lekker fris artikel is het zeker.
@Pa Va Ke,
Wat vind je van “de” redactie? ;-p