Hoe vaak heb ik niet gehoord tijdens een evaluatieproject (proof of concept) dat een open source-oplossing net niet aan de eisen voldeed? Het mist net die functionaliteit om je over de streep te trekken. Er wordt weer voor een duur gesloten product gekozen. Misschien gaat het niet eens over een evaluatieproject, maar gaat het over een stuk software dat enige tijd in jouw oplossingsinfrastructuur meedraait en net die ene functie mist die je bedrijfsvoering efficiënter zouden moeten maken. Wat valt hieraan te doen?
Eigenlijk denken veel bedrijven dat bij een aanvraag voor een nieuwe 'feature' dit binnen het betreffende open source-project blijft. Want welke bedrijf heeft genoeg vermogen en tijd om zelf ontwikkelaars aan te leveren voor zulk werk? Dat is toch alleen voor de grote jongens weggelegd?
Gelukkig kan het toch wel anders! Er zijn diverse gesponsorde projecten die zulke 'feature'-voorstellen vooral als studentenprojecten in de zomer laten dienen. Als je verzoek interessant genoeg is, zou je een voorstel kunnen indienen bij een programma zoals Google Summer of Code of HackonTest. Deze weg van gesponsorde uitbreiding van een open source-project wordt veel toegekend aan de meer bekende open source-projecten, zoals het blogging open source-project WordPress.
Zoek je andere wegen naar je gewenste 'feature', dan is het misschien tijd om buiten de normale grenzen te zoeken. Met minder geld dan je aan een enkele ict-cursus uitgeeft, kan je al een serieus 'Code Jam' or 'Hack-a-thon' organiseren.
Wat moet je hiervoor doen? Contact opnemen met je open source-project. Lever een ruimte, internettoegang en eten. Na het afstemmen van wat je wilt laten maken, blijf uit de weg! Zou het blijken dat de benodigde ontwikkelaars toch te ver uit elkaar wonen om het allemaal kosteneffectief bij elkaar te brengen, zorg dan voor een remote 'Code Jam'. Dit houdt in dat je in een beperkte tijd de nodige ontwikkelaars faciliteren om online samen tot jou doel te laten komen. Het is onvoorstelbaar wat een paar t-shirts, pizza en bier (ja, echt als in gratis!) kan bereiken ('How to sponsor an open source project').
Natuurlijk is het belangrijk dat een 'feature' wel interessant is voor het open source-project en het is noodzakelijk om duidelijke doelen af te spreken. Maar in een korte periode, met een duidelijk doel, heb je een stuk functionaliteit dat je bedrijf verder kan helpen in deze moeilijke tijden en dit is niet verder weg dan een 'Code Jam'. Dus wat houdt je nog tegen?
Wat mij stoort in dit artikel is de suggestie dat je voor een ‘appel en een ei’ een paar open source cowboys kunt laten opdraven die jou in no time uit de brand helpen. Ik betwijfel of de opensourcegemeenschap daar blij mee is, want het lijkt me dat hen hier een imago wordt aangemeten waar ze volgens mij niet op zitten te wachten. De heer Schabell verdient met zijn adviezen waarschijnlijk een goed salaris, maar hij schaamt zich niet voor het aanprijzen van probleemoplossers die voor een T-shirt, een pilsje en een pizza een ‘remote Code-Jam’ komen doen. Hoe geloofwaardig is dat? Als hij een serieuze poging wil doen open source aan te prijzen als goed alternatief, doet hij er wat mij betreft beter aan deze door hem beschreven werkwijze juist aan de kaak te stelllen en er voor te pleiten dat er tegen normale voorwaarden en onder begeleiding van gekwalificeerde mensen aan (open source) oplossingen kan worden gewerkt.
hk,
Ik snap de terughoudenheid niet, want er zijn praktijk voorbeelden waarin het gewoon zo gedaan wordt. Zie aangegeven links.
Verder heb ik het zelf (met studenten/stage opdrachten) meerdere malen toegepast binnen bedrijven. Het werkt.
Het hoeft niet altijd zo moeilijk te zijn. 😉