Werd cloud in 2009 nog betiteld als ‘hype’ en een populair label voor nieuwe ict-oplossingen, in 2012 heeft het zakelijk gebruik van cloud-diensten een enorme groei doorgemaakt. Nu rijst de vraag of deze stijgende lijn in 2013 zal doorzetten.
Analisten voorspellen dat de migratie naar de cloud ongetwijfeld blijft groeien, zeker gezien het feit dat de cloud steeds vaker een basisingrediënt vormt voor bedrijfsveranderingen. Daarnaast eist de huidige tijd steeds verdere verandering en aanpassing van bedrijven, zodat zij hun concurrerende positie kunnen behouden. Daarom heb ik de belangrijkste voorspellingen voor cloudtrends in 2013 op een rijtje gezet.
1. Mobile cloud computing
In 2013 zal het aantal mensen dat thuis vanaf een eigen apparaat werkt blijven toenemen. Dit vereist een flexibele aanpak van managers, hr en leiderschap. Ook is flexibiliteit nodig van de tools die een bedrijf zijn werknemers biedt om thuis effectief te kunnen werken. Het is belangrijk dat gebruikers altijd en overal toegang hebben tot bedrijfstoepassingen vanaf een breed scala aan mobiele apparaten. De dynamiek tussen mobiel, intern geheugen en de cloud creëert op dit gebied mogelijkheden die voorheen niet bestonden.
2. Cloud security
Cloud computing security blijft een belangrijk onderwerp voor bedrijven; of ze nou gebruik maken van een publieke, privé of hybride cloud. Daarom worden applicaties en servers ondergebracht in streng beveiligde datacentra. De trend wordt om te betalen voor wat je gebruikt, terwijl je service provider jouw omgeving stabiel en veilig houdt.
3. Bring your own cloud
De lijn tussen de privé en publieke cloud wordt steeds dunner omdat werknemers steeds meer op zoek zijn naar oplossingen die voorzien in zowel persoonlijke als zakelijke behoeften. Hybride cloud-omgevingen voor bedrijven en het ondersteunen van verschillende platforms op verschillende apparaten spelen hierbij een belangrijke rol.
4. Beautiful applications
Gebruiksvriendelijke en mooi ontworpen cloud-applicaties zullen een steeds belangrijkere rol spelen. Bedrijven zoeken naar manieren om de betrokkenheid van en de samenwerking met werknemers te vergroten. Een toename in het gebruik van applicaties zorgt voor meer bedrijfswaarde en meer kwaliteit van processen en data, wat van toegevoegde waarde is voor de onderneming
5. Global cloud
De behoefte bij bedrijven om ‘global’ te denken en te handelen, maar tegelijkertijd hun partners, klanten en werknemers lokaal te bedienen zal in 2013 toenemen. Daarom is het belangrijk om wereldwijde systemen in te zetten die kunnen worden verfijnd om te voldoen aan lokale behoeften.
6. Geopolitical cloud
In 2013 zullen er veel redenen zijn om naar de locatie en grenzen van cloud computing te kijken. Het is dan belangrijk te bekijken hoe deze kwesties worden benaderd door overheden versus de manier waarop bedrijfsnetwerken dit doen en hoe deze elkaar tegenspreken.
7. Clean cloud
Met de wereldwijd toegenomen traffic, gegenereerd door cloud computing services, zal de kwestie rondom energiezuinigheid van de cloud zeker een belangrijk onderwerp worden in 2013. Om processen wereldwijd te verbeteren en een positieve invloed op levens te hebben, ligt de focus op twee belangrijke gebieden: duurzaamheid en innovatie. Deze pijlers kunnen worden ingebed in ieder bedrijfsaspect, van oplossingen tot activiteiten tot de sociale investeringen.
8. Hybrid cloud boom
Bedrijven zoeken naar een cloud-benadering die het voor hen mogelijk maakt om hybride oplossingen te ontwikkelen. Deze oplossingen maken gebruik van bestaande investeringen en beschermen het veranderingsproces tegen onderbreking. Zodoende biedt men klanten het beste van twee werelden.
9. Rise of the 'cloud-based networked enterprise.
Krachtige cloud-gebaseerde virtuele marktplaatsen, zoals het Ariba Network, blijven bepalend voor bedrijven van elke omvang, in alle sectoren door het creëren van een volledig ‘networked enterprise’. Networked enterprizes creëren kansen voor de kwakkelende economie. Zodra bedrijven hun leveranciers, partners en klanten omarmen in een open op cloud gebaseerd zakennetwerk zal de concurrentie en groei opbloeien.
10. 'Arrival of social in all cloud solutions'
Ik voorspel ook dat elementen social media in 2013 ook steeds meer een vast onderdeel zullen zijn van cloud-oplossingen.
Sven Denecken, vice president cloud solutions bij SAP
@Reza: ik ben het niet met je eens dat elke cloudleverancier zijn eigen identiteitmechanisme heeft. Er zijn wel veel verschillen, maar er zijn ook overeenskomsten. Veel API’s -integratie tussen bijvoorbeeld diensten uit de cloud- zijn vaak RESTful in combinatie met OAUTH 2.0. Heb je de Google API uitgevlooid, kun je bijna naadloos andere diensten consumeren zoals Facebook of Salesforce.com .
@Henri,
Je hebt gelijk dat er ondertussen API’s zijn waarmee authenticatie bij verschillende cloud diensten met een soort van SSO gedaan kan worden, volgens mij de IDaaS waar Reza in eerste reactie over begon. Maar ook Reza heeft gelijk want veel oplossingen zijn dan misschien wel gebouwd op open standaarden maar hebben ook third-party aanvullingen. Bedrijven dienen dus zeker rekening te houden met de impact van een vendor lock bij het kiezen van de fit-for-purpose verificatiemethoden, met name bij extensie naar de cloud. Want ik moet opeens denken aan de ervaringen die er opgedaan zijn met DigID;-)
@Henri,
Ik denk dat je met een tunnelvisie naar dit vraagstuk kijkt.
Om te beginnen heb ik misschien als klant geen zin met de grote spelers zoals Google, Microsoft, Salesforce etc zaken te doen. Als klant heb je geen onderhandelingspositie als je een contract met deze leverancier af wil sluiten. Je moet veel dingen accepteren en verder je mond houden.
Stel je voor dat mijn omgeving bij Google gehost wordt. Ik ben een onderwijsinstelling of een zorgleverancier en ik wil een SaaS oplossing bij een Nederlandse leverancier afnemen. Wat moet ik doen als ik de oplossing geweldig vind maar het authenticatiemechanisme binnen die SaaS oplossing geen API`s van Google ondersteunen?
Google, AWS, Azure, Salesforce proberen door hun API`s uit te bereiden in de rol van IDaaS leverancier te kruipen. Dit is een strategische keuze en is niet altijd gunstig voor de klanten!
Authenticatie en autorisatie protocollen zoals Oauth, OpenID, SAML en anderen zijn nog vrij nieuwe standaarden en moeten verder ontwikkeld worden.
Hey Reza,
Ik snap denk ik je propositie wel. En er zijn ook facetten zoals “single sign-on” die niet eenvoudig te realiseren zijn cross-platform en dat zeker vaak geen open standaarden.
Ook is het correct dat je bij grote cloud providers geen of nauwelijks een positie hebt, behalve als je echt enterprise bent.
Ook je vendor lock-in is een reële bedreiging als je een grote speler als IDaaS krijgt. IDaaS is miljarden business en helaas is er kapitaal voor nodig om zo’n dienst goed op te zetten, gezien de belangen is het haast niet uit te sluiten dat 1 van de VS IT reuzen een vinger in de pap krijgt (zo niet de hele pap tot zich neemt).
OAUTH 2.0 is niet heel oud en overigens ook niet heel simpel, maar ik zie wel dat dit een potentiele winnaar is die razend snel populair wordt. OAUTH is ook een open standaard en is dus niet van 1 leverancier en dus ook een geschikte kandidaat.
Elke goede ontwikkelaar van diensten doet er goed aan zich niet in een hoek te verven door alleen 1 toegangsmethode te ondersteunen, maar het authenticatie systeem generiek te houden. Net als software niet hard coded maar één CA moet ondersteunen en deze juist vervangbaar moeten zijn *zonder* dat de code hoeft te wijzigen.
Als dit goed gebeurt (en ik zie het met toenemende mate gebeuren) is er geen vendor-lockin. Mijn punt is dat “Het is al bekend dat elke cloudleverancier zijn eigen identiteitmechanisme heeft.” geen geldig argument is en gewoon niet waar is. Daar zit geen greintje tunnelvisie bij.
@Henri @Reza
is het misschien een idee om hier samen een discussie stuk aan te wijden…..onderhand zijn de meeste begrijpende lezers echt wel afgehaakt……
@Maarten, goed idee! Ik ga ermee aan de slag en wellicht zullen we dan nog naar deze post linken.
@Maarten: Volgens mij is het comment veld onder een artikel juist een prima plek om een discussie te voeren. Ik vind het zelf vaak interessanter dan het artikel zelf, zeker in dit geval. Waarom zou je dit dan afkappen?