Na eerdere artikelen geschreven te hebben wil ik nu bespreken wat de vier hoofdkenmerken van cloud computing zijn en wat deze aanpak ondernemingen oplevert in vergelijking met conventionele softwareproducten, zoals het merendeel van de Microsoft-producten.
Die kenmerken zijn:
- Geen ict-gedoe meer
- De functies zijn 24*7 dagen per week altijd en overal beschikbaar
- Samenwerken en delen van informatie resulterend in een enorme productiviteitswinst
- Integratie zonder gedoe en optimaal profiteren van nieuwe mogelijkheden
Geen ict-gedoe, software komt uit de kraan en is geen issue meer
Je hoeft niet(s) meer te installeren op je pc, notebook of telefoon. Het aantal werkplekken breidt je in een handomdraai uit, zonder aan te lopen tegen de grenzen van jouw infrastructuur. Het maakt ook niet meer uit of je een Apple, Windows-pc of Linux-desktop gebruikt. Back-up? Heb je geen omkijken naar. Nieuwe versies komen automatisch beschikbaar en je hoeft er niet voor te betalen. Geen licentiekosten meer, maar uitsluitend betalen voor het gebruik van de service. De effecten: je bespaart heel veel kosten en tijd op de aanschaf en het beheer van jouw infrastructuur, waarbij deze infrastructuur ook nog eens veel veiliger en betrouwbaarder is dan je gewend bent. We moeten er niet aan denken, maar zelfs als jouw bedrijfspand onbruikbaar zou worden door brand of je laptops worden gestolen, dan kan je gewoon direct verder werken. Je begrijpt dat ook de verhuizing van jouw ict naar een nieuw bedrijfspand helemaal geen issue meer is.
De functies zijn 24*7 dagen per week altijd en overal beschikbaar
Je kunt dus net zo goed thuis werken of onderweg. Zelfs op jouw vakantie heb je alles bij de hand. Telewerken, files mijden, nooit meer iets vergeten op kantoor, snel kunnen inspelen op prioriteiten en vragen van klanten en daarbij niet afhankelijk zijn van jouw werkplek op kantoor zijn een aantal voorbeelden van de toegevoegde waarde van deze aanpak. Dat zorgt voor een ontspannen werksfeer en een veel betere bereikbaarheid.
Samenwerken en delen van informatie als nooit tevoren
Je informatiesystemen zijn altijd online en beschikbaar. De informatie is niet verspreid opgeslagen in servers, desktops, notebooks, etc. met alle gevaren van dien. De informatie is up-to-date en je kunt er samen met collega's tegelijkertijd aan werken. Of het nou om documenten, de adresgegevens, mail van of agenda-afspraken met klanten gaat of om een projectadministratie. Zo geeft cloud computing een hele nieuwe dimensie aan samenwerken, waarbij je ook geen last meer hebt van verschillende versies van jouw bedrijfsinformatie. Hoe je kunt samenwerken aan documenten, spreadsheets en presentaties, wordt in dit leuke filmpje over Google Docs toegelicht.
Integratie zonder gedoe en optimaal profiteren van nieuwe mogelijkheden
Met integratie zonder gedoe bedoel ik dat ook producten van verschillende leveranciers vlekkeloos samenwerken, zonder dat je daarvoor zelf iets hoeft te doen. Geen moeilijke instellingen of risico's rond synchronisatie meer bijvoorbeeld. Omdat jouw informatiesystemen altijd beschikbaar en online zijn, kunnen ze naadloos integreren. Zo ken ik de integratie van alle eigen modules en is het ook geïntegreerd met Google Apps en de Asterisk-telefooncentrale om er een paar te noemen. Van Google Docs gaf ik hierboven al een voorbeeld. Met de Asterisk-telefooncentrale (ook gewoon via het internet, dus geen apparaat bij jou op kantoor), werken telefonie en jouw informatiesysteem optimaal samen. Je kunt bellen, doorverbonden en gebeld worden door klanten, partners en collega's, ook als je niet op kantoor aanwezig bent. Je weet meteen, wie je aan de lijn hebt, wat de status is van opdrachten, of jouw collega gestoord kan worden, je hoeft bijna nooit meer een telefoonnummer op te zoeken en zelfs met jouw mobieltje wordt alle informatie up-to-date gehouden. Met deze aanpak hoeft de leverancier niet alles zelf in het eigen product te stoppen om de verschillende functies toch effectief te laten samenwerken. Daarnaast ben je veel minder gebonden aan één enkele leverancier.
Kortom: cloud computing biedt ondernemers enorme voordelen in de dagelijkse bedrijfsvoering voor aanzienlijk minder kosten. Ict is feitelijk geen issue meer! Het vooraanstaande onderzoeksbureau Gartner geeft voor de komende jaren aan dat cloud computing het ict-productenspeelveld compleet zal veranderen. Nu al wordt de positie van gerenommeerde leveranciers als Microsoft en SAP in de VS aangetast door Google en Salesforce.com.
Onzin, hijgerig hype artikel.
“Back-up? Heb je geen omkijken naar. Nieuwe versies komen automatisch beschikbaar en je hoeft er niet voor te betalen. Geen licentiekosten meer, maar uitsluitend betalen voor het gebruik van de service.”
Vrij naief om te denken dat al deze en nog vele andere kosten niet op de een of andere manier verrekend gaan worden in je abonnement. Het is gewoon een factuur waar wat services op staan waarvoor dezelfde kosten in rekening worden gebracht als voor een dedicated IT architectuur.
“Je kunt dus net zo goed thuis werken of onderweg. Zelfs op jouw vakantie heb je alles bij de hand. Telewerken, files mijden, nooit meer iets vergeten op kantoor, …”
Telewerken is ook bij dedicated IT architectuur mogelijk. Niks nieuws dus.
“Je informatiesystemen zijn altijd online en beschikbaar. De informatie is niet verspreid opgeslagen in servers, desktops, notebooks, etc. met alle gevaren van dien. ”
Nee ? Is de data van verschillende applicaties dan wellicht gebundeld en genormaliseerd in 1 enkele database opgeslagen? Dacht het niet, dus. O, en hoe zat het ook alweer met Sox ? Wordt mijn company data met die van andere klanten op 1 hoop gegooid ? Hoe vertrouw ik erop dat mijn data niet ter inzage is voor derden ? Louter door het ondertekenen van een contract waarin dat vermeld staat ? Goh wat makkelijk !
“Zo geeft cloud computing een hele nieuwe dimensie aan samenwerken, waarbij je ook geen last meer hebt van verschillende versies van jouw bedrijfsinformatie. Hoe je kunt samenwerken aan documenten, spreadsheets …”
Dat heet een documentmanagement systeem en geen cloud computing. Het locken van documenten en versiebeheer is al vrij oud.
“Met integratie zonder gedoe bedoel ik dat ook producten van verschillende leveranciers vlekkeloos samenwerken, zonder dat je daarvoor zelf iets hoeft te doen. Geen moeilijke instellingen of risico’s rond synchronisatie meer bijvoorbeeld. Omdat jouw informatiesystemen altijd beschikbaar en online zijn, kunnen ze naadloos integreren. ”
Hmm. Dus als een Saas provider Exact en Siebel aanbiedt, werken deze per definitie goed samen? Louter en alleen vanwege de beschikbaarheid ? Er hoeft niet zoiets als een interface te worden gebouwd ?
“Zo ken ik de integratie van alle eigen modules ..”
Ik neem aan dat je hier over een speciefiek produkt spreekt ?
“Nu al wordt de positie van gerenommeerde leveranciers als Microsoft en SAP in de VS aangetast door Google en Salesforce.com.”
Dacht het niet. SAP is niet echt actief in het midden en kleinbedrijf. SAP vs. Saas is als een formule 1 wagen vergelijken met een Lada.
Saas is inflexibel omdat het nauwelijks te customizen is. Ook kleine bedrijven hebben veel eisen, daar is SAP allang achter gekomen.
Beste Albert,
Als dit opinie-artikel helemaal op zichzelf zou staan, kan ik me veel van je opmerkingen voorstellen. Het maakt echter deel uit van een serie van toen nog drie, omdat ik moeilijk zo’n groot artikel in een stuk kan gaan opleveren. Dat leest dan immers niemand meer?
Vandaag heb ik het vierde artikel ingeleverd bij de redactie. Gezien het feit, dat je echt inhoudelijk reageerde, stel ik het bijzonder op prijs, wanneer je de vier artikelen als geheel zou willen beschouwen en me daarna jouw reactie wilt geven. Ik wil namelijk graag blijven leren.
Alvast bedankt.
Willem Massier