De aanleiding voor de route naar de cloud is vooral schaalbaarheid en flexibilisering. Het op- en afschalen in it-capaciteit is volgens de meeste organisaties belangrijker dan beoogde kostenbesparingen. Uiteraard verschilt de motivatie per organisatie. En dat geldt ook voor gekozen aanpak. Maar welke aanpak ook wordt gekozen, zonder strategie en aanpassing van de organisatie worden beoogde voordelen van de cloud niet gerealiseerd. Sterker nog, inzet van de cloud leidt dan tot minder flexibiliteit en hogere kosten.
Het initiatief om voor de cloud te kiezen, kan vanuit de business komen. In zo’n geval worden veelal Software-as-a-Service (SaaS)-toepassingen uitgerold. Snel nieuwe applicaties in de lucht krijgen met de benodigde schaalbaarheid.
Tegelijkertijd kennen we ook voorbeelden van organisaties waar de it-infrastructuurafdeling de eerste stappen naar de cloud maakt. Aanleiding voor dit initiatief is veelal het vervangen of uitbreiden van de infrastructuur met verschillende cloudfaciliteiten. Ongeacht de afzender van het initiatief, betrokkenheid van relevante disciplines, een heldere cloudstrategie en aanpassing van organisatie- en bedrijfsprocessen zijn een absolute must om optimaal te profiteren van de keuze voor de cloud.
Dat lijkt een open deur, maar zo makkelijk is het niet. Dat wordt bevestigd door ons Top 500 cloud-onderzoek van afgelopen najaar. Op de vraag wat de grootste uitdaging is bij digitale transformatie zegt 62 procent van de business- en it-managers het vernieuwen en optimaliseren van processen. Dat begint bij het formuleren van een heldere strategie en betrokken organisatieonderdelen meenemen bij de ontwikkeling van deze strategie. Dat zorgt voor cloudbewustzijn en de juiste beeldvorming.
Ongetwijfeld kiest elk bedrijf of instelling zijn eigen manier van reizen naar de cloud. Een aanpak die het best bij de eigen organisatie past. Maar linksom of rechtsom onderscheiden we wel een aantal vaste tussenstations dat hoe dan ook geadresseerd moet worden. De volgorde van de route naar welk tussenstation wordt mede bepaald door de gekozen aanpak.
Structuur of pragmatisme
Uiteraard is de praktijk weerbarstiger dan de theorie. Idealiter leidt een gestructureerde aanpak tot meer profijt. Tegelijkertijd weten we dat een dergelijke aanpak erg veel tijd kost om een organisatie werkelijk in beweging te krijgen. Klein beginnen zonder dat niet alles tot in detail bekend en uitgewerkt is, zorgt ervoor dat je gaandeweg de reis kennis en nieuwe inzichten opdoet. Als je daarbij accepteert dat producten of diensten soms weggegooid worden voor een beter of goedkoper alternatief, heb je een goede basis gelegd.
Bovendien zal de organisatiestructuur en bijbehorende processen nog niet (voldoende) ingericht zijn op de cloudkeuze. Daar zullen medewerkers ook bewust van moeten zijn. Er zijn ongetwijfeld ook collega’s die (nog) niet beseffen dat de keuze voor de cloud om andere processen vraagt. Dat inzicht neem je eveneens mee in de te nemen maatregelen naar je eindbestemming. Hoe dan ook, het is een boeiende reis!
Johan Flikweert, business development manager cloud van it-dienstverlener Sogeti
Het mooie van pragmatisme is dat de trein al rijdt. Je kunt hopelijk nog wel wat bijsturen, maar in elk geval ben je ervaring aan het opdoen. Zo installeren wij ook vaak even snel een open source toepassing bij klanten. Gewoon om aan de slag te kunnen gaan met een laag budget. Na een periode van ervaren kun je dan gedegen evalueren wat goed ging en wat niet. Natuurlijk helpt het wel als je voor een dergelijke proefperiode wel een paar doelstellingen hebt geformuleerd; maar zelfs als je die niet weet dan zal blijken dat medewerkers in de dynamiek van hun werk vanzelf gaan ervaren wat ze missen. Professionele begeleiding en bevraging kan dan zorgen voor het dichten van de gaten.