Bedrijven binnen alle sectoren realiseren zich dat diensten een steeds belangrijker onderscheidende factor zijn. Waar traditionele fysieke producten steeds meer op elkaar lijken, zit het onderscheid meer en meer in de dienstverlening. Veel van zulke diensten worden ondersteund en mogelijk gemaakt door software. Directe interactie met je klanten en ketenpartners via apps is niet langer ‘nice to have’. Het is een must.
Zo heeft General Motors nu software ontwikkeld om een volledig nieuw business model te ondersteunen. Dealers kunnen gebruik maken van gratis GM Software (Shop-Click-Drive) om het volledige verkoopproces voor klanten nog eenvoudiger en interactiever te maken. Coca Cola ontwikkelt software voor betere interactie met hun verkoopkanalen. Slimme koelinstallaties met sensoren en tablet-applicaties voor retailers zorgen voor altijd actuele voorraad. Albert Heijn laat je je boodschappenlijstje maken op je mobiel vanuit een recepten-database. Als je de winkel in loopt krijg je een popup voor gratis Wi-Fi en daarmee ook inzicht in de actuele bonusaanbiedingen. En Home Depot heeft een online community gelanceerd waar iedereen zijn kluservaringen kan delen en vragen kan stellen aan experts van Home Depot. Sinds de lancering zien ze nu een significante groei in het bezoek aan de fysieke winkels. Klanten worden online geïnspireerd om weer te gaan klussen en inkopen te doen.
Deze digitale transformatie vereist niet alleen dat bestaande processen moeten worden aangepast. Nieuwe processen moeten geïmplementeerd worden en dienen aan te sluiten op bestaande systemen. It-afdelingen dienen hiervoor een hoge mate van volwassenheid te hebben. Een uitdaging hierbij is het omarmen van digitale technologieën die de digitale transformatie kenmerken. Inzet van mobiel en social vereist andere kennis. De traditionele erp-kennis is niet voldoende. Implementatietrajecten duren geen maanden of jaren maar worden gekenmerkt door kort cyclische iteraties om snel te kunnen ervaren wat wel en wat niet werkt.
De kennis van opkomende technologie en hoe deze effectief in te zetten is bij de system integrators vaak nog zeer versnipperd aanwezig. Onder druk van de markt kiezen bedrijven er voor om de kennis dan maar intern te borgen. Opschalen van specifieke capaciteit kan dan altijd nog via een partner.
Het is dan ook niet vreemd dat veel grote bedrijven nu meer ontwikkelaars in dienst hebben dan de pure software-leveranciers. Ze realiseren zich dat hun toekomst bepaald wordt door een succesvolle digitale transformatie. Hierbij is het cruciaal om te beschikken over eigen ontwikkelaars die kennis hebben van de organisatie en de vereiste technologieën.
Wordt eigenlijk elk bedrijf niet een softwarebedrijf?
Net nog ICT als suffekostenpost als eerste om uit te besteden, nu weer core business. Eigen ontwikkelaars die het verschil moeten maken, elk bedrijf softwarebedrijf.
Dat bedenken, zou dat nu BI zijn ?
Veel bedrijven hebben er wel weerstand tegen (en terecht, want lastig en risicovol), maar ik denk dat de conclusie klopt: Ieder bedrijf wordt ook een software bedrijf.