Ondanks het feit dat er naar mijn idee genoeg goede ict’ers rond lopen in Nederland, deel ik de mening van recruiters dat deze lastig te vinden zijn. Maar laten we beginnen bij het begin want wat is nu de ideale ict’er? Waar moet hij of zij aan voldoen? Welke kennis en kunde is benodigd? En waar vinden we de ideale ict’er?
De meningen over de ideale ict’er lopen nogal uiteen. Logisch want iedere organisatie heeft andere wensen en eisen. En dat is ook wat het lastig maakt voor de ict’er zelf. Want waar moeten ze aan voldoen? Vroeger werd er in de ict met name naar kennis gekeken. Hierdoor is het vooroordeel van de nerdy ict’er in zijn X-Files shirt ontstaan. Kennis was key en alle andere skills waren toentertijd van minder groot belang.
Ik spreek uit ervaring omdat ik zelf ook een dergelijke ict’er ben geweest. En ik had ook nog eens mijn achternaam tegen waardoor ze me ‘Fox Mulder’ ook wel bekend als ‘Spooky Mulder’ uit de serie X-Files gingen noemen. Mijn werkplek bevond zich ook nog eens in de kelder, dus ontkennen had echt geen zin meer.
De termen ‘nerd’ en ‘ict’er’ waren toen nog onlosmakelijk met elkaar verbonden. En dat was ook niet zo gek omdat er voor de meeste ict-functies alleen maar naar technische skills en kennis gekeken werd. In mijn begintijd heb ik mijzelf daar ook alleen maar op gericht. Hier werd ook vaak door de detacheringsorganisaties waar ik toen voor werkte op aan gestuurd. Op het moment dat ik een niet-technische training wilde doen, werd er glazig gekeken en werd ik uiteindelijk weer op een MCSE-training of welke andere technische certificering dan ook gestuurd. Naar mijn behoeften werd dus niet goed gekeken door de detacheringsorganisaties. Wat ook te maken had met het feit dat er toen nog weinig vraag was naar ict’ers met meer dan alleen technische capaciteiten.
Behoefte werd niet ingevuld
Na mijn detacheringstijd ben ik enkele jaren werkzaam geweest voor een Amerikaanse hardware vendor. Hier werd ik als ict’er onderdeel van een door verkoop gedreven organisatie. Voor mij was dit een regelrechte cultuurschok. Alles draaide om de sales afdeling. In het begin werd de kaas nog geregeld van mijn brood gegeten. De verkopers schreeuwden namelijk moord en brand als er iets niet naar behoren werkte. Later toen ik zelf een meer commerciële rol kreeg heb ik hier ook echt begrip voor gekregen, want zij halen nu eenmaal het geld binnen. Maar destijds heb ik ze nog wel eens verafschuwd.
Gaandeweg werd goed en helder communiceren een steeds belangrijker onderdeel van mijn functie. Mijn eerste niet-technische opleidingen volgden. En waar ik vroeger veelal achter de schermen werkte, werkte ik hier steeds meer voor de schermen. Want als de systemen van de verkooporganisatie niet goed functioneren ben je als ict’er vaak de gebeten hond. Hoe je dit vervolgens aan je organisatie meldt is van cruciaal belang.
Aanpassen en veranderen
Nu heb ik zelf door de jaren heen een flinke transformatie ondergaan. Ik draag geen nerdy X-files T-shirts en sneakers meer op mijn werk. Inmiddels heb ik een dubbelrol waar ik zowel op technisch als commercieel vlak acteer. Ik loop bijna dagelijks in pak rond en spreek geregeld op beurzen en seminars. Wie had dat vijftien jaar geleden nou gedacht? Ik zal je eerlijk zeggen: ik niet. En ik kan zeggen dat dit in het begin ook best even wennen was. Maar ja, in de ict zijn veranderingen dagelijkse kost en is het dus zaak om zelf mee te veranderen.
Kortom, de ideale ict’er is in mijn ogen vooral iemand die om kan gaan met verandering. Iemand die goed in teamverband kan en wil werken. Einzelgängers zijn er namelijk al genoeg in de ict. De perfecte ict’er kan goed inschatten of hij de kennis zelf in huis heeft of deze bij iemand uit het team moet zoeken, hij kent zijn zwakke punten. Tot slot moet de ideale ict’er kunnen overbrengen wat hij of zij denkt en de kennis kunnen delen. Ook ik zie mijzelf niet als de ideale ict’er. Daar ben ik op sommige vlakken toch nog te generalistisch voor. Dat brengt me op zelfreflectie, een niet onbelangrijk onderdeel van het profiel van de ideale ict’er.
Waarom is het zo lastig om de ideale ict’er te vinden? Het antwoord is in mijn beleving simpel: we zoeken vaak op de verkeerde plekken en niet goed genoeg. Er wordt nog te vaak door de verkeerde mensen gezocht. De snelle recruiters (cv-schuivers) die zich slechts beperken tot een zoekopdracht op Linkedin of een andere cv-site, zullen hem of haar niet snel vinden. Want de ideale ict’er wil helemaal niet door dat type recruiter gevonden worden. Ook zijn ze erg schaars en moeten ze echt overtuigd worden voordat ze een afspraak met je willen maken en eventueel voor je komen werken.
Maar hoe komt het dat als we dit al langer weten dat er nog steeds zo weinig mensen zijn die aan dit profiel voldoen? Ook nu bieden organisaties hun veelal technisch georiënteerde mensen weinig niet-technische trainingen. Ik ben van mening dat communicatieve capaciteiten een steeds belangrijkere rol in de ict gaan spelen. Dus stuur die technische mensen nu gewoon eens op een niet -technische (softskills) training. Daar hebben zowel de organisatie als de mensen zelf alleen maar profijt van. Want in de ict is IQ net zo belangrijk als EQ.
Meeste kans 40+ en minimaal 15 jr ervaring + div certificeringen NIET M$ only.
Nadeel: willen graag fatsoenlijk betaald worden.
Andere mogelijkheid, het zegt meer over het functioneren van Recruters en HRM misschien?
Of de ideale ICT’er is gewoon aan het werk, en dan vindt je hem niet “in het wild” 😉
@ Fred,
Be my guest. De titel is nog wel even uit te melken 🙂
@ GoedzoPetertje,
Ja, je slaat de spijker op zijn kop met je 2e reactie. Ook hier valt nog veel te verbeteren. Ik heb hier in een vorige bijdrage al het 1 en ander over geroepen.
https://www.computable.nl/artikel/opinie/loopbaan/4560712/1458016/recruiter-wordt-steeds-meer-beurshandelaar.html
@GoedZoPetertje ik ben blij te zien dat we weer op de zelfde golflengte zitten.
@Fred, ik begrijp je reactie heel goed. Alweer een artikel zonder enige vakinhoudelinge inhoud.
Normaliter kun je onder zo’n Titel inderdaad een tenenkrommend artikel vinden.
Ik denk echter dat Ruud de spijker aardig op zijn kop raakt.
In elk geval zullen de meeste techniek georienteerde vakbroeders zich hier wel in kunnen vinden.
Jeetje,
De meeste reacties zijn negatief.
De kop: De ideale ICT’er is een schaars goed.
Positieve ICT’rs schijnbaar ook.
Wakker worden/blijven!
De ideale ICT’r ben jezelf!
1. Ga niet bij Nintendo werken als je een hekel hebt aan spelletjes!
2. Klanten zijn Mensen!
3. Mensen het vertrouwen geven om te kopen, is iets anders als verkopen.
4. Zaken doen is doodeenvoudig, ‘blaas’ het niet op.
5. Je kunt mensen die dorst hebben wellicht niet zo makkelijk een auto verkopen, maar wellicht wel een fles water…
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Wake up!
De ideale ben je zelf.
@ Jurgen,
Thanks voor je positieve bijdrage. En ik kan me goed vinden in je commentaar.
Een beter milieu begint bij je zelf. En dit geldt ook voor een ICT’er. Leer je bij en kan je jezelf aanpassen dan zijn er zeker nog genoeg leuke uitdagingen te vinden.
Hoewel Jurgen en Ruud uiteraard gelijk hebben (Mea culpa mea culpa)
Is het in de ICT als techneut nauwelijks nog mogelijk om plezier in je werk te hebben.
Ik begrijp het belang van commercie, maar de dikke auto’s, telefoons, laptops, stropdassen en turbo taal heb ik nooit zien zitten.
Ook al die klikklakklaar oplossingen, install-next-next-finish, en overdosis aan onkunde maken het allemaal wel minder aantrekkelijk
En Jurgen ICT is voor mij al derde keuze. Ik doe dat omdat ik er een beetje verstand van heb en ook moet vreten… Voor een carierre als jazzpianist moet ik eerst nog dertig jaar oefenen.
Pascal,
Eens. Enige nuance is natuurlijk wel op zijn plaats.
En gelukkig is niet alles in de ICT commodity. Dus er is nog genoeg uitdaging voor iedereen. Alleen is het zaak om je zo nu en dan aan te passen en behalve technische ook softskills trainingen te volgen.
@Pascal,
Pascal, fijne vriend!
Je maakt je veel te druk, je zegt dat je een beetje verstand hebt van ICT.
Nou DOE er wat mee!
Maak je niet zo druk – Ik kan heel mooi zingen met een hoofdtelefoon op, maar mijn wederhelft denkt daar toch geheel anders over – zelfs de buren twijfelen aan mijn zangtalent.
Kortom, wie je bent, ben jezelf en niemand anders.
Verkopen doe je aan je kinderen, partner, werkgever, klanten, familie, kortom aan iedereen waar je om geeft, and no one else.
Geef je niets om je werkgever, klanten en/of externe contacten dan zou ik maar eens goed in de spiegel gaan kijken.
Let wel, dit is motiverend en GOED bedoeld!