De introductie van cloud computing gaf veel stof tot discussie, nu kunnen we de lessons learned toepassen in de mobiliteitsstrategie met daarin byod als onmisbaar onderdeel. Mobiliteit overstijgt byod en is als zodanig een onderwerp voor een strategie.
Toen byod als onderwerp in het voetlicht trad, verschenen er veel artikelen over hoe de beveiliging en het beheer ingeregeld moeten worden. Dit voelde aan als een déjà vu. Ook bij de introductie van cloud computing was beveiliging het meest gehoorde argument om maar niet mee te doen. Intussen begint het duidelijk te worden dat dit probleem meer zand in de ogen strooide dan werkelijk oplossingen bood. Nu mobiliteit zich aandient moeten we proberen het beveiligingsvraagstuk te bespreken, maar niet aan te wenden als show-stopper. De start moet zich meer focussen op de vraag wat het bedrijfsbeleid is zodra men kiest voor mobiliteit. De strategie moet zich concentreren op een beleid voor de mobiele enterprise. Hier zijn een aantal pijlers te identificeren die helpen om het beleid te bepalen.
Mobiliteitsplatform
De belangrijkste pijler is de gebruiker. Wie heeft welke mobiliteitsbehoefte en welk device past daar bij. Iemand die veel onderweg is heeft een andere behoefte als iemand die zijn werkplek thuis heeft. Als afgeleide hiervan kan men bepalen welke devices men eigenlijk in het mobiliteitsplatform wil opnemen. Dit kan een laptop zijn die de werknemer zelf koopt, maar ook een tablet die hij al bezit of zijn smartphone zijn. Het maakt daarbij ook verschil of het voldoende is dat medewerkers thuis op de bank via een tablet hun mail moet kunnen lezen, of dat mobiliteit wordt gezien als middel waarmee werknemers beter kunnen concurreren.
De tweede pijler is het management van de devices. Management en security moeten op een afstand geregeld kunnen worden. De verschillende soorten devices maken het management van devices behoorlijk complex. Een iPad kent een andere technologie en vergt andere kennis van operating systems en security dan een Windows-systeem.
De laatste belangrijke pijler is het aanbieden van applicaties en bestanden, oftewel de content. De applicaties en bestanden die men beschikbaar krijgt zullen op meerdere manieren moeten worden aangeboden. In sommige gevallen zal dat het push mechanisme zijn, in andere gevallen een pull mechanisme. Een appstore kan gebruikt worden om de wensen van de diverse gebruikers te kanaliseren en belangrijker: via de app kan worden bepaald welk device toegang krijgt tot welke informatie en wat daar weer de beveiligingseisen van zijn. Een crm-systeem openstellen voor een desktop binnen het netwerk is aanmerkelijk veiliger dan wanneer iemand dit via zijn smartphone vanuit het buitenland doet. Voor applicaties moet men kunnen kiezen of er een appstore nodig is voor de mobiele gebruiker en een aparte voor de niet-mobiele gebruiker.
Kortom, mobility gaat verder dan gebruikers in staat stellen thuis hun mail te checken via hun smartphone. Mobility maakt een bedrijf sterker en competetiever, echter alleen met een strategie. Vanuit de kennis en aanloop die we bij cloud computing hebben genomen, kunnen we veel kennis hergebruiken. We staan stil bij dezelfde vragen, maar hoeven niet onnodig lang te wachten op implementatie.
Goed verhaal, al ben ik ban mening dat de prioritering anders moet zijn.
Het primaire doel om mobiele apparatuur in te zetten is niet om het de medewerkers naar de zin te maken maar om het bedrijfsresultaat te verbeteren. Dat de medewerkers hierbij optimaal gefaciliteerd worden is vanzelfsprekend een afgeleide doelstelling.
Dit betekent dat niet de techniek en de gebruiker het uitgangspunt vormen voor strategie rond mobiele apparatuur maar het bedrijf en het bedrijfsresultaat. In het geval van een negatieve business case moet je dan ook afvragen of het zinvol is om zwaar te investeren in mobiele faciliteiten.
Wanneer je het bedrijfsbelang als uitgangspunt neemt moet je ook de volgorde van de pijlers aanpassen. Wat als laatste belangrijke pijler genoemd wordt, de aangeboden applicaties, wordt dan feitelijk de meest belangrijke pijler. Dit omdat uit het bedrijfsbelang al blijkt hoe je als organisatie gebruik wil maken van mobiele mogelijkheden. Goed beheer van zowel de applicaties als de devices is een voorwaarde om überhaupt enige technologie te implementeren.
Dit alles neemt niet weg dat bij de inrichting van de faciliteiten vanuit de gebruiker gedacht moet worden. Hierbij moet je niet alleen de zakelijke kant in acht nemen maar de medewerkers daar waar mogelijk ook faciliteren voor gebruik ten behoeve van privé-aangelegenheden.
Je zegt “De strategie moet zich concentreren op een beleid voor de mobiele enterprise”.
Het lijkt me dat de enterprise een strategie heeft en dat zoals veel zaken binnen bedrijven daarvan afgeleid zijn. Mobiliteit zou dus deze strategie moeten ondersteunen. Daarvoor moet je van alles regelen t.a.v. de faciliteiten zoals beveiliging en beheer.
Voorop staan echter de toepassingen die het mogelijk maken de strategie van de enterprise waar te maken. Het is nog niet zo gemakkelijk die te identificeren. Veel bedrijfsprocessen zijn van oudsher op de interne bedrijfsvoering of de afhandeling van primaire processen gericht.
Ontdekken welke taken beter naar buiten kunnen is een zoektocht. Medewerkers mobiele apps geven voor iets wat ze altijd al deden binnen de muren is weinig zinvol. Het gaat erom dat je processen identificeert die het werk dichter bij de klant brengen. En die taken online of mobiel afhandelt zonder dat backofficeprocessen nodig zijn.
Overigens helpt selfservice voor veel van deze taken ook. En die kun je ook online en via mobiele apps aanbieden.
Dat is m.i. strategie van de mobiele enterprise.
Het is inderdaad belangrijk dat de bedrijfsstrategie is bepaald. Mobiliteit is hier een onderdeel van. We zien in de praktijk nu dat voor organisaties mobiliteit ophoudt bij email beschikbaar maken. Maar er kan zoveel meer en ook de wensen van de gebruikers worden steeds ruimter met betrekking tot de devices die ze bezitten en willen gebruiken. Allereerst moet een organisatie een strategie hebben dat gebruikers buiten kantoor gaan werken. Maar als vervolg hierop moet je bepalen wat men gaat gebruiken. Is het alleen mail, of wil men een veel bredere oplossing.
Het blijft lastig, missie, visie, doelstellingen en strategie. Maar als missie en visie de uitgangspunten zijn voor de doelstellingen dan is strategie de manier om op een onderscheidbare, competitieve manier die doelstellingen te realiseren. Met dat in het achterhoofd heeft mobiel, mobiliteit wel degelijk het in zich om een onderscheidende strategie te zijn om als onderneming je te onderscheiden en je doelstellingen te realiseren.
In die zin ben ik het eens met de reacties hierboven: de mobilitystrategie is er om de doelstellingen te realiseren – niet andersom. De uitdaging voor elke onderneming is te bepalen welke doelstellingen een boost kunnen krijgen door een monility strategie uit te voeren. In bijna elke sector liggen de kansen voor het oprapen. Zeker in combinate met cloud toepassingen, bedrijfssystemen, en nieuwe vormen van werken. En dan te bedenken dat 4G eraan komt en Microsoft zich ook heeft gemeld bij de poort. Het wordt weer leuk!
Ruud,
Ondanks dat er vaak in het verleden over dit onderwerp geschreven is, vind ik je artikel best mooi geschreven en opgebouwd. De reacties van Herman en Leen maken dit artikel verder mooi.
Ik ben het helemaal eens met wat je hierboven aangegeven hebt. Begin van dit jaar heeft Sander Hulsman ook een artikel hierover gepubliceerd met wat uitgebreidere versie van de door jou benoemde pijlers.
Ik mis in dit artikel een beetje de aandacht aan een vooronderzoek om te zien of de mobiliteit zoals dat vaak met tablets bedoeld is, iets voor je bedrijf oplevert. Vaak om productief te zijn ga je terug naar je laptop, iets wat onder mobiliteit valt en afhankelijk van je taak en functie soms meer efficiëntie oplevert dan een tablet.
Zoals Leen zei, de mobiliteitsstrategie dient afgeleid te zijn van de enterprise strategie. Maar de ‘enterprise’ spreekt veel bedrijven/instellingen (100 tot 250) niet aan! Veel ‘niet enterprise’ bedrijven die ook geen beleid op dat niveau hebben hebben behoefte aan een mobiliteitsstrategie zonder veel regels en meer flexibel. Ik denk dat we in dit geval de taal van de klant moeten spreken en vooral niet voor hun gevoel met een kanon op een mug schieten!
@Ruud,
in feite gaat de mobiele strategie om de oplossing van de bereikbaarheid van mensen en de beschikbaarheid van informatie op een plato wijze, Plato: plaats en tijd onafhankelijke werkwijze(n). Wanneer je dat uitwerkt in het kader van het bedrijf of de organisatie voor de gebuikte toepassingen, dan ben je er….