De Amsterdamse gezondheids-startup Clear heeft in een eerste investeringsronde 780.000 opgehaald. Het geld is afkomstig van investeringsfonds Healty.Capital, startup-generator Antler en zo’n tien angel-investeerders.
Clear, dat vorig jaar is opgericht, biedt een met chip-geïmplementeerde arm-patch en een app. Hiermee analyseert het bedrijf de bloedsuikerspiegel om persoonlijke reacties op voedsel in kaart te brengen. Op basis daarvan geeft de onderneming gericht advies aan gebruikers om het energieniveau te verhogen, gewicht te beheersen en de gezondheid op lange termijn te bevorderen. Uniek aan deze methodiek is volgens de onderneming dat Clear voedingsadvies voor iedereen op maat kan maken, waarmee het veel effectiever is dan andere methodes die momenteel beschikbaar zijn.
Bloedsuikerspiegel
Direceur Piet Hein van Dam licht een en ander toe. ‘Op dit moment gebruiken we nog technologie van derden. Zo is er een sensor, de FreestyleLibre van Abbott Laboratories, die de bloedsuikerspiegel meet bij diabetespatiënten. Wij zijn zo vrij geweest om die technologie toe te passen voor niet-diabetespatiënten. Ook gebruiken we een bestaande foodlogging-app – Day One – en zetten we WhatsApp in om te communiceren met onze gebruikers, nu zo’n driehonderd mensen.’
Van Dam geeft aan dat Clear deze apps wil gaan vervangen door een eigen app die ook de naam Clear krijgt. In deze app moeten alle functionaliteiten samenkomen die nu bij derden liggen. Het bedrijf begint met foodlogging, waarbij gebruikers binnen twee uur kunnen zien of een maaltijd wel of niet goed voor ze is. Doelgroep hierbij is volgens Van Dam ‘iedereen die gezonder wil leven’ en in het bijzonder sporters, dames in de overgang of mensen met een metabolische stoornis.
Personalisatie van de zorg
Het team van Clear bestaat momenteel uit vijf fulltimers met een diverse achtergrond. Zo heeft het bedrijf een celbioloog, programmamanager, marketeer en ux-designer in dienst. Van Dam geeft aan dat hij altijd al interesse had in data en wilde inspelen op het feit dat medische data meer en meer gemeengoed worden. ‘Data over de bloedsuikerspiegel zijn gegevens die tien tot twintig jaar geleden in het bezit waren van de wetenschap, maar nu steeds meer mainstream zijn. We willen die data gebruiken om mensen te helpen meer inzicht in hun biologie te krijgen.’
Het belangrijkste hierbij is volgens Van Dam de wetenschappelijke doorbraak waarbij duidelijk werd dat er niet één dieet bestaat dat geschikt is voor iedereen. ‘Die omslag is is één van de grondvesten van Clear: voeding is persoonlijk.’ Hij geeft aan dat Clear onderdeel is van een grote onderzoeksgemeenschap waarbij samengewerkt wordt met het AMC en TNO om voeding in Nederland verder te personaliseren.
Kunstmatige intelligentie
De directeur, die zelf fysische chemie studeerde, geeft aan dat er op het vlak van persoonlijke voedingsleer nog veel te ontdekken valt. ‘We zien nu al dat van de driehonderd gebruikers er vijf zijn die heel goed reageren op krentenbollen. Dit is opmerkelijk en deze relaties kunnen we verder onderzoeken via kunstmatige intelligentie, zodat we nog beter gepersonaliseerd advies kunnen geven.’ De toekomstplannen zijn voor Van Dam ten slotte duidelijk. ‘We willen begrijpen hoe dit product mainstream kan worden en hoe dan de distributie ervan moet worden opgezet. Ook gaan we nadenken over hoe aanbieders van voeding, samen met ons, klanten voeding-op-maat kunnen bieden. In de toekomst willen we zeker internationaal uitbreiden, maar eerst focussen we ons op Nederland.’
Zorg & ICT 2020
Wilt u alles weten over de laatste digitale ontwikkelingen voor de zorg? Breng dan een bezoek aan Zorg & ICT 2020. De beurs vindt plaats in Jaarbeurs Utrecht van 7 tot en met 9 april 2020. Registreren kan via de site.