Zorgautomatiseerder Myownfile is op 19 november 2018 failliet verklaard door de rechtbank Utrecht. De maker van Meddex, dat de uitwisseling van patiëntdata tussen ziekenhuizen mogelijk maakt en patiënten via Medischegegevens.nl inzicht biedt in hun patiëntendossier, start mogelijk door. De curator verwacht dat ook na 14 december 2018 medische gegevens beschikbaar blijven voor patiënten en zorgverleners.
Via Meddex kunnen zo’n twintig tot vijfentwintig ziekenhuizen in Nederland patiëntdata uitwisselen. De tweede tak, Medischegegevens.nl, beschikt tot op heden over één klant. Het gaat om het Haaglanden Medisch Centrum (HCM). Patiënten van dat ziekenhuis krijgen via de website toegang tot hun patiëntendossier.
Meddex wilde zijn producten vanuit de cloud aanbieden via een SaaS-platform. In deze doorontwikkelings-fase is het failliet verklaard.
Uit navraag bij de curator blijkt dat alle diensten van Myownfile, zowel Meddex als Medischegegevens.nl, in ieder geval tot en met 14 december 2018 bereikbaar blijven voor de aangesloten instellingen en de HCM-patiënten. Daarvoor heeft de curator een afspraak gemaakt met het hostingbedrijf. Ook het Myownfile-personeel blijft tot die datum beschikbaar voor ondersteuning.
De curator vertelt: ‘Het was mijn eerste taak bij het faillissement om de hosting van de website door te laten lopen. Dit vanwege het patiëntenbelang. Daarnaast heb ik overlegd met de aangesloten instellingen om de juiste regelingen te treffen.’ Hij werkt aan een doorstart om het systeem over te dragen, bij voorkeur in combinatie met de medewerkers. ‘Ik probeer om met het bedrijf of product een doorstart te maken, daarvoor is het verkoopproces in gang gezet. Er is veel belangstelling van diverse inhoudelijke partijen. Mocht een doorstart niet lukken, dan zal ik tevoren goed communiceren met alle betrokken partijen.’
Onrust bij het ziekenhuis
Bij het Haaglanden Ziekenhuis is onrust ontstaan over het mogelijk offline gaan van Medischegegevens.nl. Het schrijft op haar website: ‘HMC werkt aan een alternatief zodat patiënten hun medisch dossier weer online kunnen inzien. We hebben daarvoor even tijd nodig, omdat we door het faillissement overvallen zijn. We zullen patiënten de komende weken informeren hoe we dit gaan realiseren.’
Het ziekenhuis laat weten dat patiënten tijdens een consult hun dossier kunnen inzien en een kopie van (een deel van) hun medisch of verpleegkundig dossier kunnen opvragen.
Ik snap niet dat men de managers die verantwoordelijk zijn voor het faillisement een doorstart gunt. Als er veel belangstelling is van “buiten” dan kies je toch voor een kapitaalkrachtige partij met materiekennis. Als laatste optie kan je dan altijd nog terugvallen op een doorstart.
Er staat toch ook dat er een doorstart wordt gemaakt door het te verkopen aan één van de geïnteresseerde partijen. En ik denk niet dat het ‘managers’ waren maar de eigenaren van het bedrijf.
Vraag blijft of het levensvatbaar is met alle andere initiatieven die er ook zijn.