Van de Nederlandse zorginstellingen geeft 61 procent aan meer it te gaan uitbesteden, in andere sectoren is dat zo'n 49 procent. Dit blijkt uit het onderzoek 'Sourcing van it in de zorg' van managementadviesbureau Quint Wellington Redwood.
De voornaamste reden (72 procent) om te kiezen voor outsourcing is het verbeteren van de kwaliteit van primaire processen. Toegang tot resources is het tweede belangrijke motief (50 procent); het is voor interne it-afdelingen immers steeds lastiger om de juiste competenties binnen te halen en te houden. De derde motivatie is de wil om focus te houden op de kernactiviteiten (38 procent). Zo’n 80 procent van de instellingen die tot outsourcing zijn overgegaan, geeft aan dat de doelstellingen van de aanbesteding zijn behaald. Zo is de kwaliteit verhoogd bij 79 procent van de zorgverleners, zijn de kosten verlaagd bij 65 procent en is er bij 84 procent sprake van meer transparantie over de kosten.
Kostenbesparing
Voor slechts 30 procent van de ondervraagde deelnemers is kostenbesparing een doel, kostentransparantie wordt iets vaker genoemd (32 procent). Daarmee heeft de zorgsector een ander primair motief dan bijvoorbeeld de financiële sector, waar kostenbesparingen juist het belangrijkst zijn. Het belangrijkste doel van de overheid is de focus op kernactiviteiten.
Over het onderzoek
Quint heeft het onderzoek uitgevoerd onder ruim veertig senior it-beslissers van Nederlandse zorginstellingen. De firma, die als adviesbureau outsourcingdeals begeleidt, kondigt aan het onderzoek jaarlijks te herhalen, om trends in de uitkomsten te analyseren en met de zorgsector te delen.