De Zuid-Hollandse zorgorgaanbieder Het Raamwerk brengt zijn bedrijfssoftware, waaronder het elektronisch cliëntendossier (ecd) Unit4 Cura, onder in de cloud van Unit4. Die migratie is onderdeel van een uitgebreide ict-transitie die moet leiden tot kwaliteitsverbetering en kostenbesparing. Door de inzet van mobiel werken en snellere registratie van zorgtaken kan volgens it-regisseur Jan Zweegman 3,5 uur tijd bespaard worden op een werkweek van 36 uur.
‘Daardoor is er meer tijd voor de cliënt en neemt de werkdruk af. Dan is de berekening snel gemaakt dat een relatief duur mobiel apparaat binnen negen weken is terugverdiend’, aldus Zweegman. Hij stelt dat zijn organisatie snel grote verbeteringen kan realiseren met innovatieve techniek en een nieuwe manier van werken.
Uiteindelijk wil het Raamwerk toe naar één platform, waar zowel zorgprofessionals als cliënten en hun verwanten toegang toe hebben. ‘Het in de cloud zetten van de ict vormt de basis en is een eerste stap naar digitaal ondersteund mobiel werken’, meldt Unit4 in een toelichting. Het Raamwerk kiest voor Unit4 vanwege de certificering voor het beheer en onderhoud van zijn clouddiensten.
‘In de keuze speelde ook mee dat Unit4 tevens de leverancier is van het zorginformatiesysteem Unit4 Cura. Zo heeft Het Raamwerk een contactpersoon voor alle aan ict-gerelateerde vragen over deze software’, licht de aanbieder toe.
Rapporteren
Jan Zweegman, it-regisseur namens Het Raamwerk: ‘We willen niet alleen de kwaliteit en de veiligheid van onze dienstverlening verbeteren, maar ook individueel en mobiel werken mogelijk maken. Zo hebben onze zorgprofessionals bij de cliënt toegang tot diens actuele gegevens en kunnen ze direct de zorgtaken rapporteren. Het in de cloud zetten van de it maakt dit mogelijk.’
Het Raamwerk zorgt met 1200 medewerkers voor 850 cliënten met een lichte tot zware beperking en biedt hen intra- en extramurale zorg- en dagbesteding. De cliënten wonen en leven midden in de woonwijk om hen zo goed mogelijk onderdeel te laten zijn van het ‘gewone’ leven. ‘Dit gaat goed, alleen de organisatie vergt veel inspanning. Er is een sluitende registratie van zorgtaken en activiteiten vereist, zodat alle zorgverleners inzicht hebben in de actuele situatie van de cliënt’, licht de zorgaanbieder toe.