Schiphol heeft na een aanbesteding T-Systems aangetrokken om een systeem te leveren voor de planning en de prognoses op het gebied van de operatonele processen. Daaraan gekoppeld hangt een digital twin voor het simuleren van de luchthavenoperaties. Het contract heeft een geraamde waarde van zo'n zeven miljoen euro en een maximale looptijd van tien jaar. Er waren nog vier andere gegadigden.
Luchthaven Schiphol heeft T-Systems gevraagd een plannings- en forecasting systeem te leveren voor de resourceplanning van de luchthaven. Met het nieuwe systeem worden bestaande systemen vervangen en samengebracht. Schiphol verwacht hierdoor operationele processen als check-in, bagage-afhaal, gate-beheer en beveiliging, vliegtuig- en vliegtuigbusplanning, de parkeerdrukte en het voorspellen van passagiersstromen (flow forecasting) te verbeteren.
Daarbovenop zorgt de automatiseerder voor een digital twin die de luchthavenoperaties simuleert en optimalisaties aangeeft. Zo’n digitale tweeling is een mix van simulatie-, 3d- en sensortechnologie waarbij een fysiek object een digitale representatie van zichzelf krijgt. De zogeheten Airport digital twin van T-Systems biedt straks een consistente ‘single source of truth’ van de huidige status van het luchthavenoperatieproces.
Dit maakt dat Schiphol een wat-als-scenarioplanning kan uitvoeren: de twin simuleert de passagiersstroom tot op detailniveau. Simulaties geven daarbij aan wat er is te optimaliseren. Vervolgens kan de luchthaven verbeteringen en maatregelen doorvoeren in de dagelijkse gang van zaken.
Ketenbeheer
Voor deze digital twin en de zogeheten ‘passenger flow forecasting’-modules werkt T-Systems samen met ARC (Airport Resource Center) uit Aken. De automatiseerder heeft het zelf in huis het ‘resource management system’ voor de operationele processen ontwikkeld.
Het geïntegreerde plannings- en voorspellingsplatform maakt straks deel uit van het Airport Operations Plan van Schiphol voor het ketenbeheer: de volledige luchthavenoperatie is een samenwerking van meerdere partijen, waaronder luchtvaartmaatschappijen, afhandelaars, luchtverkeersleiding, grenscontrole en veiligheidspartners.
Normaliter, in coronavrije tijden, verwerkt Schiphol bijna vijfhonderdduizend vluchten per jaar en ruim zeventig miljoen passagiers per jaar. Bij de keuze voor T-Systems speelde voor Schiphol mee dat de it-dochter van Deutsche Telekom ervaring heeft met complexe it-systemen voor internationale luchthavens, waaronder die van Frankfurt, Dublin en Peking.